ByggLouise skrev:
Jag har bifogat en bild, finns endast ett eluttag i väggen! jag har svårt att se att väggen innehåller någon form av rör men vet ej hur jag skulle se det? har precis köpt den så detta är en bild från mäklaren men hoppas den är tydlig nog! men tack för all hjälp :)
Å ena sidan förstår jag varför du vill ta bort väggen - det var ett väldigt smalt kök..... Å andra sidan måste det finnas någon anledning till att vägen är så tjock. Jag tror du måste vänta till du får tillträde och göra en grundlig undersökning.

När är huset byggt?
 
  • Gilla
ByggLouise
  • Laddar…
Byggår 1930. Måste jag ta in en byggkonstruktör att göra en grundlig undersökning?
 
Nu har jag av byggnämden fått "bjälklagsritning där det framgår vilka väggar som är bärande" hoppas detta är lösningen! doch har jag själv svårt att tolka den :/ kan någon där ute detta? i pdf ser man hela bjälkslagsritningen! byggnadskonstruktion min lägenhet.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visa bilaga byggnadskonstruktion.pdf
 
harry73 harry73 skrev:
Om de inringade väggar är bärande eller om de är så tjock av annan anledning (brandsäkerhet) är kanske inte så intressant för dig, men väggen mellan köksvrå och rum är i alla fall inte bärande (för tunn och den står i fel riktning)
Hej du verka va duktig med att veta vilka är bättrande väggar och vilka ej. Jag behöver hjälp med ett vägg som jag själv vet ej om den är borrande. Kan skicka bilder så du kan svara om du vet. Det är ett hus byggt 1957 och det är väggen mellan kök och allrummet. Skickar ritningar så du kanske kan se. Material som jag ser just nu är det gips och träbalk.
 
  • Skadad dörrkarm, trasiga träbitar och flagnad färg, inre struktur exponerad, hemmiljö, behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete, väggskador, kablar synliga, skadad dörrkarm, köksutsikt, oavslutat arbete, grått tema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad dörrkarm, avskalad färg, inskription på väggen, rund föremål ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning av en byggnadsplan, daterad 1957, med markerade rum och funktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning av bottenvåning och källarplan, inkluderar mått och rumsetiketter, halv färgillustration av fasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna väggen
 
  • Ritning över källarplan i en byggnad, markerat med vit ring runt bord. Skärmbild från mobil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
harry73
Svårt att säga. 7 - 8 m är för långt för att inte ha bärande väggar, men kan likaväl vara väggen som ligger under nocken. Vet du hur bjälklaget går?
 
harry73 harry73 skrev:
Svårt att säga. 7 - 8 m är för långt för att inte ha bärande väggar, men kan likaväl vara väggen som ligger under nocken. Vet du hur bjälklaget går?
Det är våning ovanför. Så var det när vi river golvet uppe och fixade där ser man lite på bjälklaget.
 
  • Delvis avlägsnat golv, träreglar synliga, röra, inomhusmiljö med TV och modern inredning. Renoveringsprojekt eller skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv under konstruktion, sågspån, spikar, brädor, verktyg, oordnad byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ander s och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
L LeaDK skrev:
Hej du verka va duktig med att veta vilka är bättrande väggar och vilka ej. Jag behöver hjälp med ett vägg som jag själv vet ej om den är borrande. Kan skicka bilder så du kan svara om du vet. Det är ett hus byggt 1957 och det är väggen mellan kök och allrummet. Skickar ritningar så du kanske kan se. Material som jag ser just nu är det gips och träbalk.
Det räcker väl med att du har en egen tråd om din bärande vägg.
https://www.byggahus.se/forum/threads/baerande-vaegg-eller-ej-hjaelp.498257/
Där har ju tom. bossespecial svarat.
 
Tack för hjälpen problemet fixat😄
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.