T TypRätt skrev:
Men frågan är ju om du är djupt nog. Nu har jag inte kollat din tråd på ett tag men jag är tveksam till att dina pumpgropar egentligen håller måttet. Jag tror du faktiskt borde göra ett schakt ner och göra en våning till under. Då kan du ha en öppen smidig lösning för dränering där, kanske en grundvattenreservoar och en lekhage till en Balrog.
Att husera en Balrog kräver tillstånd av åtminstone En Maia tex Gandalf men det krävs också godkännande av Manwë kungen av valar. Tidigare kunde Morgoth och Sauron godkänna det också men dom har blivit avsatta. Hagen måste vara byggd av dvärgar med tillhörande grotta också uthuggen av dvärgar.
 
  • Haha
mrsnhp
  • Laddar…
tommib
Äh, den är så liten och jag kommer ha den kopplad hela tiden ändå

Ingen kommer tjalla, eller hur? Kom ihåg att golare inte har polare!
 
  • Haha
dilemma och 1 till
  • Laddar…
Som sagt, jag är färdig här, postar inget mer nu!
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
E
Frågeställaren:
Jag ska dra kablar i ett PEM25 jag tidigare spikat upp i väggen.
Ska bara driva lite lampor och värme..

Ska jag välja RK0,75 eller räcker det med EQQXB som jag har en rulle liggandes hemma? Skulle bli billigast! 😋

Ska det säkras 10 eller 20?

Svarare 1: har du kabel hemma så an vänd den. Ser att det är god känt enligt svensk och europeisk standard.

Svarare 2: men varför har du PEM-Slang draget i väggen? Vad är det för spänning det gäller? Vad menar du med värme och ljus, vilken effekt gäller det?
Kanske läge att kontakta någon med. Kunskap inom ämnet?

Svarare 3: 10A är standard ifall du bor i ett vanligt hushåll.

Svarare 1: du Svarare 2, det var inte det Frågeställaren undrade över. Gå och predika om behöriga elektriker någon annan stans!

Frågeställaren: spänning är 2000 Watt står det. Men då kör jag på detta. Tack och hej.
 
  • Haha
  • Gilla
Robert-san01 och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Äh, den är så liten och jag kommer ha den kopplad hela tiden ändå

Ingen kommer tjalla, eller hur? Kom ihåg att golare inte har polare!
Du har väl tänkt på att den har en livslängd på ett antal tusen år. Bara så den inte blir övergiven om du tröttnar.
 
E El-Löken66 skrev:
Frågeställaren: spänning är 2000 Watt står det. Men då kör jag på detta. Tack och hej.
Volten mäts i wattampäron, för bövelen!
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Unikt namn
N Niq skrev:
Du har väl tänkt på att den har en livslängd på ett antal tusen år. Bara så den inte blir övergiven om du tröttnar.
En kompis har råkat skaffa en sommarbalrog för ungarnas skull, som inte längre passar perfekt med lägenhetslivet.

Den har fattat tycke för det gemensamma soprummet och har på senare tid, tyvärr, blivit lite understimulerad. Möjligtvis på grund av avsaknaden av lava, orcher och motion.
Detta skapar lite friktion med grannar som inte längre vågar återvinna sina förpackningar då balrogen gärna hälsar, och ibland går det lite vilt till.

Finns det något bra ställe att vända sig till?
Min kompis känner att den här situationen är utom kontroll.
(Andersson på våning 2 har inte synts till på flera dagar, men det kan vara helt orelaterat.)
 
  • Haha
  • Gilla
Jumos och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
En kompis har råkat skaffa en sommarbalrog för ungarnas skull, som inte längre passar perfekt med lägenhetslivet.

Den har fattat tycke för det gemensamma soprummet och har på senare tid, tyvärr, blivit lite understimulerad. Möjligtvis på grund av avsaknaden av lava, orcher och motion.
Detta skapar lite friktion med grannar som inte längre vågar återvinna sina förpackningar då balrogen gärna hälsar, och ibland går det lite vilt till.

Finns det något bra ställe att vända sig till?
Min kompis känner att den här situationen är utom kontroll.
(Andersson på våning 2 har inte synts till på flera dagar, men det kan vara helt orelaterat.)
Det här är ju främst en fråga för styrelsen, men 99.95% av alla i styrelse är seglivade idioter som maktfullkomligt klänger sig fast vid toppen och genom mutor och härskarteknik vinner år efter år på årsstämman (bara jag som ser dem för vad de är). Så räkna inte med någon respons där, men vänd dig istället direkt till hyresvärden och prata med honom. Villaägarnas krisförbun kan också vara tillhjälp (bakom paywall dock).
 
TS: Jag köpte hus och mäklaren sa att taket var nylagt och skulle hålla minst 30 år men det läcker in! Vad kan jag få ut på dolda fel?

Huset:
 
  • Träbeklädda hus, svarta tak, stege, fönster, gröna träd, blå himmel med litet moln, fastighetsskylt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
4774 och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
En kompis har råkat skaffa en sommarbalrog för ungarnas skull, som inte längre passar perfekt med lägenhetslivet.

Den har fattat tycke för det gemensamma soprummet och har på senare tid, tyvärr, blivit lite understimulerad. Möjligtvis på grund av avsaknaden av lava, orcher och motion.
Detta skapar lite friktion med grannar som inte längre vågar återvinna sina förpackningar då balrogen gärna hälsar, och ibland går det lite vilt till.

Finns det något bra ställe att vända sig till?
Min kompis känner att den här situationen är utom kontroll.
(Andersson på våning 2 har inte synts till på flera dagar, men det kan vara helt orelaterat.)
Man kan ju se flera vägar här. Man kan lära Balrogen att ta det lugnt med invånarna i huset samt allt som sorteras som bränbart kan ges direkt till Balrogen att ta hand om. Grovsopor som behöver tas isär till mindre bitar kan man också träna den att ta hand om. Ofta kan det dock behövs hjälp av en Istari eller en högalv för att träna den. Dom kan också hjälpa till med att omplacera den. Det är dock väldigt svårt att hitta en Istari eller högalv för Saruman blev degraderad och Gandalf for med alverna till dom grå hamnarna. Radagast och dom blå trollkarlarna är det dock okänt var dom befinner sig. Att folk inte tänker efter innan dom skaffar sommardjur
 
  • Gilla
uplj och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Äh, den är så liten och jag kommer ha den kopplad hela tiden ändå

Ingen kommer tjalla, eller hur? Kom ihåg att golare inte har polare!
Jag glömde att berätta att Manwë är ganska allsmäktig så det kan vara svårt att dölja saker för honom
 
A anis16 skrev:
Vad har hänt el-moroten?
El-moroten är tillbaka nu.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
El-moroten är tillbaka nu.
Som sagt, håll er till ämnet, slut postat för mig i den här tråden!
Respekt!
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Som sagt, håll er till ämnet, slut postat för mig i den här tråden!
Respekt!
Alltså gräsklippare ❓
 
FredrikR FredrikR skrev:
Som sagt, håll er till ämnet, slut postat för mig i den här tråden!
Respekt!
Slarver, du glömde att radera ditt in lägg.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.