Kan man få bidrag för en biobränsleanläggning inköpt begagnat via blocket?

Varför är man tvungen att få bidrag för värmesystemet för att kunna få bidrag för klimatskalet?
 
Jag tror inte det står något om att den måste köpas ny. Men den måste installeras av firma med F-skattesedel.

Ja, det är mycket märkligt, ingen aning om varför det är så.
 
Jag köpte och lät installera en LLVP i slutet av november -22. Tänker jag rätt att jag inte är bidragsberättigad då priset exklusive installation var ca 18.000 kr och bidrag betalas ut med halva investeringskostnaden, dock lägst 10 tkr?

Alltså, måste man ha investerat minst 20 tkr för att vara bidragsberättigad?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag köpte och lät installera en LLVP i slutet av november -22. Tänker jag rätt att jag inte är bidragsberättigad då priset exklusive installation var ca 18.000 kr och bidrag betalas ut med halva investeringskostnaden, dock lägst 10 tkr?

Alltså, måste man ha investerat minst 20 tkr för att vara bidragsberättigad?
om jag förstått rätt måste LLVP kombineras med installation av korrekt uppvärmning av vattnet också.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
A
Gäller bidraget stugor som hyra ut? Stugorna används som permanentboende av hyresgästerna.
 
Fairlane
A Anvandarnamn_ skrev:
Gäller bidraget stugor som hyra ut? Stugorna används som permanentboende av hyresgästerna.
Jag skulle säga nej.
"Du kan bara ansöka om bidraget om du äger småhuset (helt eller delvis) och stadigvarande bor där."
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
om jag förstått rätt måste LLVP kombineras med installation av korrekt uppvärmning av vattnet också.
Så stod det ja. Jag läste bara listan här och då framstod det som olika saker, men så var det ju inte.

Nåja, att först ha gjort något och sedan vinna på bidragslotteriet efteråt var väl ändå för mycket att hoppas på.
 
U
U Utsliten och utdömd skrev:
Jag fick komplettering. De ville ha underlag på beställningsdatum.
Men väldigt trevliga, de ringde innan och förklarade beslutet osv. innan jag fick meddelandet/mail från Boverket.
Fick svar igår efter kompletteringen att bidraget godkänns och jag nu kan ansöka om utbetalning.
Så ledtiden blev 8 veckor, mitt under semestertiderna, för första svar och sen 10 dagar extra handläggning för kompletteringen. Jag tycker ändå det var ok tid med tanke på att det varit semester och tack länsstyrelsen!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Jag sökte första dagen som man kunde ansöka och jag har ännu inte hört något. Tillhör Länsstyrelsen Västra Götaland.
 
Vad har ni andra planerat för lösning på varmvattenberedare. Jag funderar på att byta ut vår till någon av Indols värmepumpsberedare.
 
K Kennster skrev:
Jag sökte första dagen som man kunde ansöka och jag har ännu inte hört något. Tillhör Länsstyrelsen Västra Götaland.
Ajdå, jag tillhör samma och ansökte för ett par veckor sedan bara... Lär dröja då med andra ord.
 
Ansökte första dagen som gick, men inte hört något, Kronobergs län.
Byggt om från direktverkande el till bergvärme.
 
J jonas_j44 skrev:
Men tillsvidare gäller kravet, spelar som sagt ingen roll om den inte värmer hel huset, inte fungerar eller inte används som huvudvärmekälla.
Men om man monterar ned den så torde man ju vara berättigad? Man kan ju alltid sätta in den igen. Borde löna sig...både för den enskilde och samhället.
 
U UrbOls skrev:
Men om man monterar ned den så torde man ju vara berättigad? Man kan ju alltid sätta in den igen. Borde löna sig...både för den enskilde och samhället.
Ja det är ju alternativet men känns fel när felet ligger i själva kravställningen från Boverket som jag ser det. Att ha en LLVP som är nyare än 10 år bör inte ersätta en konvertering från elvärme till fjärrvärme. Men det är klart, man ”sållar” bort en hel del godkända ansökningar som har nyare LLVP än 10 år installerade. Ett annat alternativ är att flytta den till ett biutrymme såsom förråd eller garage.
 
J jonas_j44 skrev:
Att ha en LLVP som är nyare än 10 år bör inte ersätta en konvertering från elvärme till fjärrvärme.
Ja, skrev till Länsstyrelsen om det kontraproduktiva i kravställningen och uppmanade dom att lyfta frågan.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.