P Pin skrev:
Kan du inte sitta i bilen medan den laddar, eller gå en kort promenad eller uträtta ett ärende under tiden?
Vi måste faktiskt lägga till att det inte finns snabbladdare i alla hörn. För min del har vi 2 platser slöladdare här. Det är bara teslaförare som sitter kvar i bilen, de har väl tv spel på skärmen. Men att sitta i timmar för att ladda gör nog inte många.
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
E
P Pin skrev:
Håller inte med. Enda gången jag kört elbil var när jag bodde på hotell. Det gick utmärkt. (Likadan som din)
I princip halva grejen med elbil är ju möjligheten till laddning i direkt anslutning till där man bor / spenderar natten. Utan den möjligheten så blir långvarigt ägande ganska omständligt. En hotellnatt, inga problem. En månad på hotell? Brukar finnas laddning i P-hus.

Med dagens räckvidd på bilarna så är det inte längre en fråga om hur långt man kommer, utan snarare möjligheten till laddning enligt ovan (för laddning på resa är inte heller ett problem). Men som @Alfredo säger så byggs ju den möjligheten ut, och vill man verkligen, så går det ändå. Har sett verkliga exempel på förlängningssladd genom fönstret...

Att aldrig någonsin behöva tänka på att tanka (i början är man skadeglad åt det höga fossildrivmedelspriset iofs) eller ladda är en känsla som man bara vet hur den känns om man har det så. Laddning hemma eller på jobb gör detta möjligt - påstår jag.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Snittbilisten i Sverige kör ca 1100 mil per år och med det körmönstret finns det en uppsjö med elbilar som täcker in behovet
Antal mil per år säger väldigt lite om körmönster och behov. Lika dumt som att säga att då bagagrummet i genomsnitt är ganska tomt behövs det aldrig ett stort bagageutrymme.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Räckviddsångest är mest trams, anser jag. Snittbilisten i Sverige kör ca 1100 mil per år och med det körmönstret finns det en uppsjö med elbilar som täcker in behovet. Om du läst den här tråden från början så kan du snabbt konstatera att vi är rätt många i denna tråd som ifrågasätter huruvida det verkligen finns ett stort behov av att köra hästsläp i 120 i minus 25 grader i minst 60 mil utan att stanna och ladda.
Är det inte onödigt att kalla andras verkliga problem för trams? Då pratar jag inte om hästtransport i 120 km/h och -25ºC. Det räcker med betydligt normalare omständigheter för att laddningen skall göra att resan som helhet tar längre tid. Ibland blir det ett verkligt problem. Men det är ett problem som man kan leva med om man vill. Det vägs ju för många trots allt upp av alla fördelar.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
E
R Rkarlsson skrev:
Vi måste faktiskt lägga till att det inte finns snabbladdare i alla hörn. För min del har vi 2 platser slöladdare här. Det är bara teslaförare som sitter kvar i bilen, de har väl tv spel på skärmen. Men att sitta i timmar för att ladda gör nog inte många.
Teslaförare ja... Vi är nog lite speciella, eller kanske man skulle kunna säga "smarta" i val av elbil?

Som ett exempel så kommer jag själv från Mercedes E300de, och visst, jag saknar komforten, men det absolut mest självklara valet av just elbil måste väl ändå vara Tesla? Det jag menar är att Tesla har byggt sin bil från grunden på el, medans andra måste konvertera till elbil (vet inte om det var på detta forum jag såg ett klipp där ett gediget fossilbilaföretag beskriver utmaningen). Det blir ju självklart så att man då tappar mycket av finesserna - som t.ex. laddnätverk, mjukvara, och annat som gör det enklare att äga - på vägen. Ta random bil utan tillgång till Teslas superchargers, gud vad omständligt - att ens behöva fundera på var man ska ladda, eller fundera på Ampere, eller att inte ha Netflix inbyggt i bilen, eller ett i övrigt kasst och laggigt system (jag vet inte men gissar, jag vet hur kasst Merca var på infotainmentsystemet så sent som 2020).

Man får kanske komfort i en EQS, men priset och osmidigheten gör att den går helt bort, och oavsett om det hade varit samma pris hade jag också valt bort den. Elbilsägande är golden i en M3/MY med hemmaladdning. Just nu väldigt bra pris också!
 
A Avemo skrev:
Är det inte onödigt att kalla andras verkliga problem för trams? Då pratar jag inte om hästtransport i 120 km/h och -25ºC. Det räcker med betydligt normalare omständigheter för att laddningen skall göra att resan som helhet tar längre tid. Ibland blir det ett verkligt problem. Men det är ett problem som man kan leva med om man vill. Det vägs ju för många trots allt upp av alla fördelar.
Förändring är svårt. Mycket av räckviddsångesten kommer sig av att somliga inte är beredda att ändra sitt invanda beteende på något sätt.

Men det är knappast ett stort problem om den 60-milsresa som många gör 1 eller 2 gånger per år tar 20 minuter längre tid. Precis som du är inne på så överväger fördelarna.
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Förändring är svårt.
Försämring är svårt och oönskat. Förbättring är jätteenkelt och mycket välkommet.
 
  • Gilla
Nyikåk och 1 till
  • Laddar…
E
E enoch85 skrev:
Teslaförare ja... Vi är nog lite speciella, eller kanske man skulle kunna säga "smarta" i val av elbil?

Som ett exempel så kommer jag själv från Mercedes E300de, och visst, jag saknar komforten, men det absolut mest självklara valet av just elbil måste väl ändå vara Tesla? Det jag menar är att Tesla har byggt sin bil från grunden på el, medans andra måste konvertera till elbil (vet inte om det var på detta forum jag såg ett klipp där ett gediget fossilbilaföretag beskriver utmaningen). Det blir ju självklart så att man då tappar mycket av finesserna - som t.ex. laddnätverk, mjukvara, och annat som gör det enklare att äga - på vägen. Ta random bil utan tillgång till Teslas superchargers, gud vad omständligt - att ens behöva fundera på var man ska ladda, eller fundera på Ampere, eller att inte ha Netflix inbyggt i bilen, eller ett i övrigt kasst och laggigt system (jag vet inte men gissar, jag vet hur kasst Merca var på infotainmentsystemet så sent som 2020).

Man får kanske komfort i en EQS, men priset och osmidigheten gör att den går helt bort, och oavsett om det hade varit samma pris hade jag också valt bort den. Elbilsägande är golden i en M3/MY med hemmaladdning. Just nu väldigt bra pris också!
Kan även tillägga:

De fåtal gånger jag tyckt jag varit smart eller velat planera själv, och gått utanför Teslas eget nät samt bilens egna rekomendationer om laddstopp så har det bara blivit pannkaka eller lång väntan, eller betalning som inte funkar, , eller laddare som inte funkar, eller annat skit som mest gjort mig irriterad.

Jag tror det är där som mångas uppfattning kommer ifrån. Missnöjda ägare, som helt enkelt valt ett märke som inte är redo ännu. Speciellt innan Tesla öppnade upp sitt nät för övriga märken. Jag vet dock bara hur Tesla är att äga då jag aldrig ägt någon annan.

Det är ju lätt att prata skit om saker som inte funkar, och jag kan vara tänka mig typ tidiga Volvo/VW/övriga som var förpassade till 22 kW på donken, eller Ionitys skräp (har testat) som dessutom är underdimensionerade (antal) för det är ALLTID fullt.
 
E
Alfredo Alfredo skrev:
Försämring är svårt och oönskat. Förbättring är jätteenkelt och mycket välkommet.
Bakåtsträvande är egoistiskt.
 
E enoch85 skrev:
Bakåtsträvande är egoistiskt.
Hänger inte med här. Är det bakåtsträvande att föredra förbättringar?
 
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Bakåtsträvande är egoistiskt.
Altså, har du druckit av bensinen du fick över ikväll? Vem argumenterar du för eller mot? Vet du det ens själv?
 
  • Haha
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Försämring är svårt och oönskat. Förbättring är jätteenkelt och mycket välkommet.
Om det vore så enkelt ändå. Människor är vanedjur och ogillar ofta förändring även om det innebär en förbättring.

”När vi åker till fjällen med familjen så brukar vi alltid stanna och tanka i Leksand i 10 minuter”. ”Nu måste vi istället ladda i Borlänge i 30 minuter och äta lunch”.
(Däremot så laddar vi för 6 kr/mil och tankningen kostar 15 kr/mil, vi måste serva dieselbilen för 8000 kr/år och betala 4000 kr i skatt per år fast elbilen kostar 360 kr, vi kan ladda hemma för 3 kr/kWh och betalar 25 kr/l för dieseln vilken dessutom släpper ut en massa avgaser).
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Om det vore så enkelt ändå. Människor är vanedjur och ogillar ofta förändring även om det innebär en förbättring
Jasså? Jag har aldrig motsatt mig en löneökning men skulle verkligen ogilla en lönesänkning. Så enkel är jag. Förändringar som innebär förbättringar är alltid välkomna hos mig!
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
E
Försämring är svårt och oönskat.
Ja, det är ju jobbigt att byta till elbil om man är van vid fossilt, och tror att man ska behöva ladda stup i kvarten och vänta minst 4 timmar extra vid långresor.

Mest p.g.a fördomar.
Alfredo Alfredo skrev:
Förbättring är jätteenkelt och mycket välkommet.
För den typen av människor (syftade aldrig på dig, inte nu heller) så är det enklare att köpa en (i deras ögon) bättre fossilbil.
Alfredo Alfredo skrev:
Hänger inte med här. Är det bakåtsträvande att föredra förbättringar?
Bakåtsträvande i detta sammanhang är personer som hellre väljer sin gamla goa fossilbil, och därmed väljer att inte bryta det invanda mönster som @jocke31 pratar om.

Det är egoistiskt på många sätt. Nej jag röstar inte MP. Och nej, ingen bensin ikväll...
 
  • Gilla
frause
  • Laddar…
E
J JohanLun skrev:
Altså, har du druckit av bensinen du fick över ikväll? Vem argumenterar du för eller mot? Vet du det ens själv?
Som svar på frågan; har nog väldigt specifika åsikter och brist på omgivning att ventilera med, vilket i sin tur leder till en onyanserad bild av läget, då jag enbart talar ur egenupplevda erfarenheter.

Många anser nog att jag har fel. Många tyckare samma sak, och speciellt folk som inte har en aning om elbilsägande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.