JanneJanne123
E El-Löken66 skrev:
3 nonsens inlÀgg av @TRJBerg .
Radera dessa för trÄd skapare skull. DÄ det till för mindre Àn inget.

Drar lite lÀnkar dÄ jag tycker synd om trÄd skapare, hen mÄste bli för virrade av dessa jurister @TRJBerg med sitt an hang.

[lÀnk]
[lÀnk]
[lÀnk]

[lÀnk]

Nu vet jag att dessa lÀnkars för fattare givetvis inte kan mÀta sig med @TRJBerg och hens anhangs samlade kompetens. Men man fÄr ta det för vad det Àr och bilda sin egen uppfattning.
đŸŽ¶Guess who's back? Back again?
Löken's back, tell a friend
Guess who's back? Guess who's back?
Guess who's back? Guess who's back?đŸŽ¶
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
BSOD och 7 till
  • Laddar…
TRJBerg
M maxmsm skrev:
Som kanske kallas huvudbrytare.....
Jag har en brytare i mÀtarskÄpet. Och en i elskÄpet i huset som jag och elektrikerna ofta kallar huvudbrytare. NÀstan alltid finns en annan (huvud)brytare förutom den som sitter vid mÀtaren (och som elnÀtsÀgaren lÄtit/begÀrt fÄ installerad). NÀr min elnÀtsÀgare böt mÀtarskÄpet sÄ installerade de ocksÄ en ny brytare.
 
En gÄta för mig varför det ska vara en 3-fasmatning till ett litet Attefallshus....
Det borde rÀcka med en enfasmatning 10A.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
P paralun skrev:
En gÄta för mig varför det ska vara en 3-fasmatning till ett litet Attefallshus....
Det borde rÀcka med en enfasmatning 10A.
Spis? LLVP? 1-fas 10A rÀcker inte lÄngt.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Spis? LLVP? 1-fas 10A rÀcker inte lÄngt.
Allt mÄste ju ha sina kompromisser för att hÄlla kostnader nere.
Enfas 10A rÀcker mycket lÄngt.
 
E El-Löken66 skrev:
Är ni sĂ„ vĂ€nliga och skapar egna trĂ„dar till era egna problem. Av respekt till trĂ„dens skapare.
Om du hade förmĂ„gan att hĂ„lla dig till Ă€mnet skulle du vara ett moderator Ă€mne. 😍😂
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Allt mÄste ju ha sina kompromisser för att hÄlla kostnader nere.
KÀnns inte som man sparar sÄ mycket att det Àr vÀrt det. Jag skulle se det som dumsnÄlt nÀr man ÀndÄ grÀver.
 
Alfredo Alfredo skrev:
KÀnns inte som man sparar sÄ mycket att det Àr vÀrt det. Jag skulle se det som dumsnÄlt nÀr man ÀndÄ grÀver.
Jo förvisso men har man "tummen mitt i nÀven" samt dÄlig ekonomi sÄ kanske en 10A rÀcker?
Man kan ju sedan lÀgga en trefaskabel och bara anvÀnda en fas. Allt beror ju pÄ hur Attefallshuset ska anvÀndas.
 
E El-Löken66 skrev:
@Fairlane dina senaste inlÀgg Àr utan syn punkter. Jag lÄter dej vinna hÀr och kliver nu av trÄden.
Det Àr ju tydligen svÄrt att kliva ut trÄden för Löken, och inte svarar han pÄ TS frÄgestÀllning heller.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
En gÄta för mig varför det ska vara en 3-fasmatning till ett litet Attefallshus....
Det borde rÀcka med en enfasmatning 10A.
Är inte 3-fasmatningen till elbilsladdaren?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är inte 3-fasmatningen till elbilsladdaren?
Vet inte men de intrikata elbilarna stÀller nog klart till det....
 
E
Lena Elisabet Lena Elisabet skrev:
Vi undersöker eget abonnemang pÄ attefallshuset.
Är det samma regler om vi tĂ€nkt hyra ut vĂ„rt gĂ€sthus veckovis pĂ„ airbnb?
UrsÀkata sent svar.

Exakt var grÀnsen gÄr Àr lite svÄrt att svara pÄ. TÀnk dej ett sommarstugeomrÄde vintertid. Du kan bo dÀr en natt. Kanske tvÄ. Enstaka nötter.

Detta som skiljer mot ett permanent boende.

UngefÀr dÀr omkring kan du nog dra grÀnsen. Men hyr du Àven ut kan det vara extra kÀnsligt dÄ hyres gÀsten kan anmÀla er till EI om dom Àr miss nöjda.

En annan aspekt Àr att ditt abb upp till 25A kanske heller inte rÀcker för att sörva bÀgge husen i fram tiden.

DÄ kan du ha tvÄ 16A istÀllet för.

Men bara du vet dina planer. FörstÄr att alla "jurister" som svarat kanske gjort er osÀkra. FÄr be om ursÀkt om detta Ä forumets vÀgnar.

Vi kan jÀmföra det med att jag skulle informera att man inte fÄr köra 130km/h pÄ en 120 vÀg. Vissa kommer ju bli arga av det pÄstÄendet. Mena att det Àr deras mÀnskliga rÀttighet. Betalar skatt. Minsann.

Nu ser vi ju alla detta bettende i trafiken dagligen. Vi ringer ej polisen. Men man kan alltid upp lysa att det Àr fel aktogt att köra sÄ.

Ganska bra jÀmförelse.
 
  • Älska
sysmali
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag har en brytare i mÀtarskÄpet. Och en i elskÄpet i huset som jag och elektrikerna ofta kallar huvudbrytare. NÀstan alltid finns en annan (huvud)brytare förutom den som sitter vid mÀtaren (och som elnÀtsÀgaren lÄtit/begÀrt fÄ installerad). NÀr min elnÀtsÀgare böt mÀtarskÄpet sÄ installerade de ocksÄ en ny brytare.
Jag har inget mÀtarskÄp, jag har mÀtaren bredvid elcentralen i kÀllaren och under mÀtaren sitter det en röd och en grön knapp(av, pÄ), inga fler "huvudbrytare".
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
sysmali
E El-Löken66 skrev:
UngefÀr dÀr omkring kan du nog dra grÀnsen. Men hyr du Àven ut kan det vara extra kÀnsligt dÄ hyres gÀsten kan anmÀla er till EI om dom Àr miss nöjda.


Men bara du vet dina planer. FörstÄr att alla "jurister" som svarat kanske gjort er osÀkra. FÄr be om ursÀkt om detta Ä forumets vÀgnar.

Vi kan jÀmföra det med att jag skulle informera att man inte fÄr köra 130km/h pÄ en 120 vÀg. Vissa kommer ju bli arga av det pÄstÄendet. Mena att det Àr deras mÀnskliga rÀttighet. Betalar skatt. Minsann.

Nu ser vi ju alla detta bettende i trafiken dagligen. Vi ringer ej polisen. Men man kan alltid upp lysa att det Àr fel aktogt att köra sÄ.

Ganska bra jÀmförelse.
Jag Ă€lskar din sjĂ€lvklara stil @El-Löken66. Ändra dig al drig.

En frÄga, hur anmÀlar man nÄgon till El?

Dessutom perfekt att du ber om ursĂ€kt till TS för hur vi andra skriver pĂ„ forumet. Sen avslutar du nöjt med att du skrivit en "ganska bra jĂ€mförelse". Älskart❀
 
  • Gilla
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
B
Lena Elisabet Lena Elisabet skrev:
Har Tot entreprenad och de hade kollat.
Vill bara veta om mer Àn 29000kr kan vara rimligt. Trodde det var mycket
.absolut inte mer
29000 lÄter ju helt absurt om kabelrör finns och det bara ska dras en matning. Sluta med fasta priser, bÀttre kolla med en elektriker som kommer dit EN dag, och sÄ gör de sÄ mycket som möjligt..

I princip Àr det ju bara kabeln och sen en normkapsling med nÄgra sÀkringar samt klamringsmaterial..
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.