R roke skrev:
Det har kanske varit uppe i tråden förut?
Men jag plockade lite i skåpen och hittade kameror och film.
Jag hörde att det går att köpa film och lämna till framkallning numera. Men det kan hända att det är saker som vi glömt bort att de har funnits?[bild]
Absolut! Det är NÄSTAN så att jag har glömt vanlig film för framkallning i dessa digitala tider med kameror i allehanda prylar med just digital bildbehandling.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Jämför med den förhoppningsvis snart utdöda "shabby chic"-stilen där allt målas vitt och sen slipas med sandpapper.
Ja, det var en tråkig trend, håller med. Göra nya saker så att de skulle se gamla ut. Riktigt trist...
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Gamla goda discodängan men Chic, Good times; strömmar ut av högtalarna
Den hade jag glömt var så bra.
[länk] Disco inf2
Niles Rodgers gitarr är magiskt. Men det bästa är att se Disco inferno på Youtube, Disco som bäst....
 
  • Gilla
GoC
  • Laddar…
Maria T
Dan1891 Dan1891 skrev:
Absolut! Det är NÄSTAN så att jag har glömt vanlig film för framkallning i dessa digitala tider med kameror i allehanda prylar med just digital bildbehandling.
Röjde bland lådor som svärmor lämnat efter sig tidigare i somras, väldigt många fina gamla foton (1890-1920) som jag scannat och laddat upp till släktforskningssajter m fl, men också hyllmeter med framkallade foton, negativ, tripletter av foton och då var det mesta inte ens värt att spara. Det gör ont att det var ett sånt slöseri, men går ju inte att behålla 1000 "dåliga" foton, valde att spara de 50 för närmsta familj att välja vad de vill göra med.

Finns det ens kurser i fotoframkallning längre?
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Röjde bland lådor som svärmor lämnat efter sig tidigare i somras, väldigt många fina gamla foton (1890-1920) som jag scannat och laddat upp till släktforskningssajter m fl, men också hyllmeter med framkallade foton, negativ, tripletter av foton och då var det mesta inte ens värt att spara. Det gör ont att det var ett sånt slöseri, men går ju inte att behålla 1000 "dåliga" foton, valde att spara de 50 för närmsta familj att välja vad de vill göra med.

Finns det ens kurser i fotoframkallning längre?
Foton framkallade på papperskopior finns ju kvar! Jag gillar det, hur många digitala bilder kommer att överleva egentligen, när ingen längre skriver ut/framkallar på papper?
 
  • Älska
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Jo då. Har haft Ericson 450 Hotline och föregångaren med monterat yttre signalhorn som varslade om någon ringde.
Köpte oxå en Ericsson 450 Hotline, begagnad, när farsan skulle vara ensam i stugan så han kunde ringa vid akuta lägen. 9500 var bra mycket mindre än de 60 tusen Televerket/ Telia krävde för att dra fast Lina till stugan...
 
Maria T
Dan1891 Dan1891 skrev:
Foton framkallede på papperskopior finns ju kvar! Jag gillar det, hur många digitala bilder kommer att överleva egentligen, när ingen längre skriver ut/framkallar på papper?
Så sant! Och som släktforskare så skriver jag ut foton som innehåller personer i släkten. Vet bara inte, än, hur jag ska arkivera dem men det löser sig.
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Så sant! Och som släktforskare så skriver jag ut foton som innehåller personer i släkten. Vet bara inte, än, hur jag ska arkivera dem men det löser sig.
Hittade bara för någon dag sedan gamla foton på min morfars föräldrar som jag aldrig har sett innan, de var döda långt innan jag föddes. Kändes väldigt speciellt att se dom på bild nu, så långt efter de levde.
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Maria T
Dan1891 Dan1891 skrev:
Hittade bara för någon dag sedan gamla foton på min morfars föräldrar som jag aldrig har sett innan, de var döda långt innan jag föddes. Kändes väldigt speciellt att se dom på bild nu, så långt efter de levde.
Ja, vilken känsla! Jag träffade varken min morfar eller farfar, men med foton och berättelser så blev de levande. Hoppas du har någon, några, som kan förvalta de foton du fann för jag är säker på att det kommer att uppskattas om 20-30 år.
 
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Jag är helt klart intresserad!
Det här är ett recept från den legendariska "Hiram" (Märit Huldt) som skrev om mat i Svenska Dagbladet under flera decennier, från mitten av femtiotalet och framåt. Det tar lång tid att laga denna marmelad (i dagar räknat) men arbetsinsatsen är mycket måttlig.

Dag 1:
Väg och tvätta frukten. Man använder citrusfrukter efter behag, gillar man lite bittrare marmelad kan man ta upp till 50% pomerans. Resten kan vara apelsin, grapefrukt eller mer exotiska citrusfrukter (eller naturligtvis en blandning av olika). Man tar dock alltid minst en citron per kilo övrig frukt.
Skär frukten i tunna skivor. Både skal och fruktkött ska vara med. Ta vara på och lägg alla kärnor i en kopp, de innehåller geleämne. Apelsiner och pomeranser delas lämpligen i fjärdedelar (på längden) innan de skivas. Större frukter som grapefrukt kan behöva delas i åttondelar.
Mät upp en liter vatten per kilo frukt. Koka upp vattnet och häll det över den skivade frukten, i en stor bunke av rostfritt stål eller plast. Spara en skvätt hett vatten till att hälla över kärnorna. Täck såväl fruktbunken som koppen med kärnorna med plastfilm. Låt sen det hela stå i 24 timmar.

Dag 2:
Häll över frukten i en rostfri gryta av tillräcklig storlek. Lägg kärnorna och det vatten de legat i i en liten sil, eller i ett paket av gasväv. Lägg sen silen eller paketet med kärnor ovanpå frukten, koka upp och låt koka svagt i 30 minuter. Om man har kärnorna i en sil så kan det vara en god ide att binda silen med ett snöre så den inte kan sjunka ner i fruktmassan och sprida ut kärnorna. Dock ska kärnorna vara i kontakt med den kokande fruktmassan hela tiden. När koktiden är till ända, täck återigen med plastfilm och låt det hela stå i ytterligare 24 timmar. Lämna kärnorna kvar i fruktmassan.

Dag 3:
Ta ur silen eller paketet med kärnor och koka upp fruktmassan igen. När den har kokat upp, rör ner socker i fruktmassan pö om pö (inte för mycket i taget, låt varje portion lösa sig ordenligt innan mer socker tillsätts).
Man beräknar 1 kg socker per liter fruktmassa. Vanligt strösocker funkar bra, rårörsocker ger lite rundare smak (anser jag i alla fall). Om man har använt pomeranser brukar det inte behövas något mer för att marmeladen ska få bra konsistens. Om man lagar marmelad på enbart apelsiner och/eller grapefrukt kan man behöva använda lite syltsocker eller pektin för att den inte ska bli för lös i konsistensen.
Koktiden med sockret är cirka en timme. Rör inte mer i marmeladen än vad som behövs för att det inte ska bränna fast i botten av kastrullen.
Häll upp på rena glasburkar med lock. Sätt på locket och vänd burken upp och ned omedelbart, medan marmeladen är het. Då kommer det att bli undertryck i burken när den svalnar, och marmeladen kommer inte att mögla ens om den förvaras lång tid (jag har fortfarande någon enstaka burk marmelad från 2018 kvar, den är fortfarande helt mögelfri). Burkarna ska även förvaras stående upp och ned.

Det här låter betydligt jobbigare än vad det är i praktiken. Testa, ät och njut!
 
  • Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
Jag har lagt upp bilder på mor och farföräldrarna och deras föräldrar när jag haft sådana på geni.com, myheritage.se och ancstry,se så att de skall finnas kvar även om mina barn inte tycker det är intressant.
 
  • Älska
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
hsd
Dan1891 Dan1891 skrev:
Foton framkallade på papperskopior finns ju kvar! Jag gillar det, hur många digitala bilder kommer att överleva egentligen, när ingen längre skriver ut/framkallar på papper?
Många digitala bilder kommer att överraska när de blivit tillräckligt gamla och reklambolag utnyttjar dessa för sina syften, det är ju bara att hämta på nätet
 
Jonas Persson
Lill72 Lill72 skrev:
[bild]
Enligt henne började eländet den 11:e juli 1962...

Historisk tidningsartikel om första TV-sändningen över Atlanten via satelliten Telstar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Starlink för 60 år sedan... Svensk text om satelliter, Telstar, kommunikationsnätverk runt jorden, framtidsplaner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Tidningen är full med intressanta artiklar.

Flicka och tjuvjakt hade en annan betydelse Artikelrubrik från en tidning berättar om en kvinna dödad efter en biljakt.
 
  • Gilla
Gullmarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.