Arn83 Arn83 skrev:
Jag har hittat felet. Det var som elektrikern trodde fel på lågspänningskabeln.

Min befintliga transformator fungerar men den har som sagt en skada på ytterhöljet till kabeln och frågan är om ni tycker jag ska byta ut den mot en ny? Finns det risk att skador uppstår på transformatoren och kretskortet i laddstationen om vatten tränger in på något sätt?


Sedan tänkte jag göra en installation utomhus denna gång. Har ni tips på hur man förvarar en 20 meter lång lågspänning kabel samt transformator utomhus på bästa sätt? Behöver ha regn och solskydd av något slag. Någon som kan tipsa/länka till någon bra produkt?
Man bygger ett vattensäkert tak för sin robot inkl laddstation..... obegripligt hur många som inte gör det!
Sen bör det vara på en plats med sol så blir det torrt och bra.
 
  • Gilla
Arn83
  • Laddar…
C
P paralun skrev:
Man bygger ett vattensäkert tak för sin robot inkl laddstation..... obegripligt hur många som inte gör det!
Min erfarenhet är att laddningsstationen inte direkt tar stryk av att stå oskyddat. Enda undantaget är egentligen kabelskorna på slingkabeln där det oxiderar så småningom. Och roboten är ju ute på gräsmattan i ur och skur, så en och annan vilostund under tak lär knappast göra av eller till.

Hos mig åker däremot allting in över vintern för rengöring och förvaring.
 
  • Gilla
Arn83
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Min erfarenhet är att laddningsstationen inte direkt tar stryk av att stå oskyddat. Enda undantaget är egentligen kabelskorna på slingkabeln där det oxiderar så småningom. Och roboten är ju ute på gräsmattan i ur och skur, så en och annan vilostund under tak lär knappast göra av eller till.

Hos mig åker däremot allting in över vintern för rengöring och förvaring.
Jo min mycket bestämda åsikt är att det SKA vara ett tak över laddstationen, ref mina grannar.
Sen att solen då lyser in och håller allt torrt inkl robot.
 
C
Jo, men de flesta följer nog helt enkelt Husqvarnas installationsanvisningar, så det kanske inte är så obegripligt att många saknar tak. Och, som sagt, har funkat för mig och säkert många andra.

Manualinstruktioner för placering av laddstation, inklusive avstånd och positioneringsråd med diagram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
P paralun skrev:
Jo min mycket bestämda åsikt är att det SKA vara ett tak över laddstationen, ref mina grannar.
Sen att solen då lyser in och håller allt torrt inkl robot.
Äsch, har kört min automower utan skydd i 8 år utan problem. Laddstationen står inte det minsta skyddat och jag har aldrig tagit in den över vintern. Kablelanslutningarna är skyddade av stationen.

Plasten är kanske lite solblekt men i övrigt ser allt fräscht ut.

Fan vad vissa pysslar om sin robot :)
 
  • Gilla
camaro z28 och 3 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Äsch, har kört min automower utan skydd i 8 år utan problem. Laddstationen står inte det minsta skyddat och jag har aldrig tagit in den över vintern. Kablelanslutningarna är skyddade av stationen.

Plasten är kanske lite solblekt men i övrigt ser allt fräscht ut.

Fan vad vissa pysslar om sin robot :)
Jo min robot mår bra i sitt bo. 🤓 Som tak tog jag då en gammal gummimatta till en bil och skruvade fast.
Helt övertygad om att en robot inkl laddstation ska ha ett bo, ännu viktigare en regnig sommar som i år.
 
  • Robotgräsklippare halvvägs under träskjul, grönt gräs, trädplankor, dagtid, utomhus, synlig kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
P paralun skrev:
Helt övertygad om att en robot inkl laddstation ska ha ett bo, ännu viktigare en regnig sommar som i år.
Alla äro saliga i sin tro, så är det. 🙂

P.s. Har Husqvarna bytt färg på klipparna?
 
C cpalm skrev:
Alla äro saliga i sin tro, så är det. 🙂

P.s. Har Husqvarna bytt färg på klipparna?
Skulle aldrig köpa en hq? 😆
 
C
P paralun skrev:
Skulle aldrig köpa en hq? 😆
Må så vara, men då kanske du inte skall sitta här och läxa upp oss HQ-ägare om hur laddningsstationen ska eller inte ska installeras?
 
  • Haha
  • Gilla
camaro z28 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Må så vara, men då kanske du inte skall sitta här och läxa upp oss HQ-ägare om hur laddningsstationen ska eller inte ska installeras?
Jo men nu är jag helt övertygad om att även hq pryttlar mår mycket bra av att slippa en massa fukt....
Sen lite sol för att må riktigt bra.
 
  • Gilla
Peoplebeer
  • Laddar…
R
P paralun skrev:
Jo min robot mår bra i sitt bo. 🤓 Som tak tog jag då en gammal gummimatta till en bil och skruvade fast.
Helt övertygad om att en robot inkl laddstation ska ha ett bo, ännu viktigare en regnig sommar som i år.
Poängen var att min också mår bra. Och den har varit utsatt för många regniga somrar den också.

Jag har inget mot att man piffar till saker, men i detta fallet är jag övertygad om att det är onödigt.

Edit: ser att du har en worx, det kanske är annorlunda för dem. Har ingen erfarenhet.
 
Redigerat:
R
P paralun skrev:
Jo men nu är jag helt övertygad om att även hq pryttlar mår mycket bra av att slippa en massa fukt....
Sen lite sol för att må riktigt bra.
Vilken fukt? Laddstationen är så skyddad den behöver vara.
 
Min högst provisoriska installation idag ser ut så här.

Jag har en dynbox i trädgården som jag inte använder. Funderat på att placera denna i närheten av laddstationen och förvara transformator och merparten av lågspänning kabeln i den, vad tror ni om det?

Ska be elektriker installera ett uttag i närheten av laddstationen
 
  • Husfasad med fönster, persienner, altan, gräs, trästaket, sladdar på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Arn83 Arn83 skrev:
Ska be elektriker installera ett uttag i närheten av laddstationen
Låter bra. Tänk på att många utomhusuttag ologiskt nog inte uppfyller angiven skyddsklass när det sitter en kontakt i uttaget.

Annars tror jag skadan på din transformator antingen beror på att sladden utsatts för dragpåverkan (typ snubblat över kabeln) eller tillverkningsfel. I första hand skulle jag se till att kablaget inte ligger öppet och riskerar att råka ut för några olyckor. Själva transformatorn skall enligt instruktionerna sitta minst 30 cm över mark och i övrigt skyddas från att hamna under vatten. Själv har jag transformatorn under tak och en lång lågspänningskabel.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Behöver fixa ett bra skydd till transformator och kabeln. Just nu har jag lagt ett bord över som regnskydd men denna lösning håller inte i längden. Dynbox är heller inget alternativ då kabeln blir klämd där. Behöver gräva ner kabeln mellan stenplattorna.

Finns det någon bra produkt att köpa som skydd till transformator och lågspänning kabeln? Av 20 meter sådan kabel används bara 1,5m i mitt fall.
 
  • Trädgård med bord, bänk, nedfallen grill och kabelrulle på stenplattor vid gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.