1 467 075 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
På frugans bil så finns det ingen manuell styrning. Automatiken är alltid igång och frugan lämnar alltid helljuset på (mekaniskt läge). Men då man bländar en del trafikanter så blir man sedan stressad över hur helljuset fungerar för att snabbt kunna blända av. Man vet inte vilket läge som är helljus och halvljus förrän det blir mörkt.Attitudeswe skrev:Min bil lyser runt dom stora blå/vita skyltarna om dom reflekterar mycket (då blir jag ju själv bländad så det är bara bra). Vanliga hastighetsskyltar o.d. reagerar den inte på.
Tycker generellt automatiska helljuset med matrix funkar fint. Ibland får man blända av manuellt om man får möte i en skymd motorvägskurva, men gbg sthml så kan den jobba själv iaf 15 min i taget...
Min bil slår inte på automatiken själv, utan detta gör jag manuellt. Därmed slipper jag blända folk pga kass automatik (den är inte jättebra på den bilen heller).
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 272 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 272 inlägg
Ja de har ju uttryckt att bilen ska kunna sköta blinkers själv genom att lista ut vad föraren vill, exempelvis baserat på bilens placering, vridning på ratten etc.D djac skrev:
Lyckas de med det så är jag imponerad. De måste kunna veta att både Kalle och Pelle ska svänga vänster, när Kalle placerat bilen till vänster och Pelle till höger. Pelle fattar inte att han kör bil utan tror att han kör extra lång långtradare.
Nej jag är ingen Tesla-hatare. Hade jag beställt tjänstebil idag hade det nog blivit en sådan.J jocke31 skrev:
Därför allt hamnar upponer vid kraftiga rattrörelser. Så då ska man med muskelminnet veta vilken knapp som ger blink åt rätt håll samt kunna hantera det med båda händerna lika reflexmässigt med ryggmärgen. Beroende på rattutslag och var man råkar ha händerna i just det ögonblicket. Som man kan med en spak (om man inte kör BMW då).pacman42 skrev:Jag har länge undrat varför blinkersen inte styrs med knappar på ratten istället. Det kommer att ta tid att vänja sig, men helljus mm på spaken är ju en djungel om man ofta kör andra bilar. Och blinkersen är svår att hantera i rondeller om det händer mycket samtidigt. Jag har fått för mig att knappar på ratten skulle fungera bättre.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Samma erfarenhet som jag har. Adaptive LED, Matrix, Digital light och vad de heter funkar toppen.Attitudeswe skrev:Min bil lyser runt dom stora blå/vita skyltarna om dom reflekterar mycket (då blir jag ju själv bländad så det är bara bra). Vanliga hastighetsskyltar o.d. reagerar den inte på.
Tycker generellt automatiska helljuset med matrix funkar fint. Ibland får man blända av manuellt om man får möte i en skymd motorvägskurva, men gbg sthml så kan den jobba själv iaf 15 min i taget...
Min justerar även höjden på lyset med stöd av GPS om det är backe upp/ner osv.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Helljusautomatik är dessutom farligt om man kör längs en cykelbana. Och då gäller det nog de flesta märken på marknaden. Cyklade en hel del förra vintern och delar var längs en landsväg med egen cykelbana. Fick faktiskt tända helljuset på min starka lampa, då reagera skiten =)pacman42 skrev:Helljus automatik är ett h-vete. Äldre bilar med dåligt halvljus, bilar med en trasig lampa, mopeder och motorcyklar är bara några exempel där bägge våra bilar med helljusautomatik inte klarar sig så bra. Ett annat riktigt störande exempel är att helljuset stängs av när nya rena trafikskyltar träffas av helljuset.
Jag kan tänka mig att de även tar hjälp av interior-kameran isf.Fairlane skrev:Ja de har ju uttryckt att bilen ska kunna sköta blinkers själv genom att lista ut vad föraren vill, exempelvis baserat på bilens placering, vridning på ratten etc.
Lyckas de med det så är jag imponerad. De måste kunna veta att både Kalle och Pelle ska svänga vänster, när Kalle placerat bilen till vänster och Pelle till höger. Pelle fattar inte att han kör bil utan tror att han kör extra lång långtradare.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 272 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 272 inlägg
Det kanske man gör. Man kombinerar säkert många saker men jag tror det är svårt att få den att bli särskilt bra. Man vill ju inte slå på blinkers samtidigt som man svänger, byter fil eller liknande, även om många gör så när de kör också. Jag har aldrig förstått varför man slår på blinkers när man redan är halvvägs in i nästa fil, eller varför man inte kan slå på blinkers i tid för att andra ska ha en chans att anpassa sina beslut efter informationen. Typiskt exempel är om man kommer till en tvåfilig korsning där man får köra rakt fram i båda filerna. Bilen längst fram i vänsterfil ska rakt fram lika, precis som jag, men nör det sen slår om till grönt så slår han på vänster blinkers och jag fastnar bakom. Hade han blinkat i tid så hade jag kunnat välja högerfil.D djac skrev:
Ibland vill man ju byta fil tex på essingeleden men ingen lucka finnes, då får man ligga med blinkers på och hoppas nån både fattar och är vänlig nog att lämna en lucka. Hur f-n teslan ska förstå det förstår jag inte. Likaså om man ska göra en vänstersväng på en 70-väg. Nu ska man ju iofs inte göra det om nån är bakom, men de flesta åker inte förbi och vänder utan svänger faktiskt (om bakomvarande kör in i en då är det den svängades fel).Fairlane skrev:Det kanske man gör. Man kombinerar säkert många saker men jag tror det är svårt att få den att bli särskilt bra. Man vill ju inte slå på blinkers samtidigt som man svänger, byter fil eller liknande, även om många gör så när de kör också. Jag har aldrig förstått varför man slår på blinkers när man redan är halvvägs in i nästa fil, eller varför man inte kan slå på blinkers i tid för att andra ska ha en chans att anpassa sina beslut efter informationen. Typiskt exempel är om man kommer till en tvåfilig korsning där man får köra rakt fram i båda filerna. Bilen längst fram i vänsterfil ska rakt fram lika, precis som jag, men nör det sen slår om till grönt så slår han på vänster blinkers och jag fastnar bakom. Hade han blinkat i tid så hade jag kunnat välja högerfil.
När jag hyrde tesla på semestern så provade jag lite autofunktioner och är inte speciellt imponerad. Jag har gärna knappar för hel och halvljus, torkare, spolare, blinkers mm. Inte pekskärm eller små pillerill multiknappar på ratten.