E El-Löken66 skrev:
Ja, det ska vara rätt dosor. Och justera bara. Glöm Biltema. Låt elektriker inhandla annars blir det kanske fel.

Det kan ha varit en lärling som utförde jobbet. Då dom inte kan dessa detaljer. Därav ska dom ej jobba själv ständigt. Då blir det din uppgift att kontrollera utfört arbete efter varje dags slut.

Nu har du ett problem att reklamera dosor med tät skikt och kakel utan på. Starta gärna en egen tråd om detta då jag inte ser hur det berör tråd skaparens fråga.
Det var elfirman som köpte in elmaterialet.

Hur ska en kund som inte känner till regler mm kunna kontrollera så att det blir rätt?

Felaktiga dosorna blev åtgärdade innan väggen byggdes igen, detta tack vare att jag visste vad som gällde.


Anledningen till att jag tog upp de problem vi fick med elinstalationen var @Kjeriks inlägg om att bla noggrannhet krävs.
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
K Kjeriks skrev:
Jag kan se framför mig uttaget vid badkaret. Zon ett är ett badkar samt duschutrymme. Runt dessa utrymmen ligger zon två. Här får inga installationer förekomma. Zon två sträcker sig 60cm från badkaret samt dusch. Där efter kommer zon tre. Här får i zon tre får eluttag placeras om alla normer uppfylls med jordfelsbrytare samt rätt IP klassning av eluttag.
För det första var det inget vägguttag utan en anslutningsdosa (till handdukstork).

En anslutningsdosa till tex handdukstork får faktiskt även finnas i zon1.

Dusch har inte zon2, utan det är bara badkar som har zon2.

Sen är det inte zon3 utan oklassat område.
I oklassat område räcker det normalt med IPx1.

https://elstandard.se/wp-content/uploads/SEK_Badrum_2023_l.pdf
 
Ett attefallshus, kan det inte vara tex en liten egen snickarverkstad, skrivstuga, bastu eller liknande? Där man inte alls har behov av ett eget elabonemang. Verkar konstigt att ha tvång på mätare mm.

Jag drog i samband med jag kopplade elbilsladdare en undercentral i en liten "friggebodstor" byggnad (som bara hade en 2faskabel som inte var förlagd så att det gick bara dra i en ny 3fas kabel). Jag grävde ett dike själv, la i en gul slang och en kabel som elektrikern kom ut med. Borrade hålet i källargrunden vid befintlig elcentral och drog upp slangen där undercentralen skulle sitta. Elektrikern kopplade in allt och totalt med laddaren (6000kr) så kostade det om jag minns rätt ca 20.000. Dvs 14.000 för arbete och material. Det hade nog gått att få billigare, jag kollade på fakturan och de hade rätt dyra priser.

Jag tror undercentralen inte ligger på nån säkring inne i mitt hus, den har egen JFB, brytare mm.

Att gräva och förlägga kabel är jobbigt, det gjorde jag själv och för hand. Var ca 5 m.
För elektrikern att koppla in allt tror jag tog mindre än en halv dag. Han drog ingen el inuti huset, bara laddare, ett trefasuttag och ett motorvärmaruttag.
 
  • Gilla
Boan och 1 till
  • Laddar…
C ChristianSch skrev:
Ok? Och vad menar du mer precist att det står i reglerna om nätkoncession som gör att varje enskild bostad ska ha ett eget abonnemang?

Du känner väl till vad en nätkoncession innebär? Dvs koncession för att få bygga och inneha det nät vari el överförs från en inmatningspunkt till en uttagspunkt?
Logiken som jag använder är att någon har fått nätkoncession i ett geografiskt område. Undantagen ger möjlighet att dra el utan kokoncession, dvs ett internt nät. Inget undantag verkar tillämpbart för bostadshus varvid bara den som har nätkoncession får bygga ledningar för att föra över el dit.

Så det är lite omvänt. Det står inte explicit att man skall ha ett eget abonnemang utan det saknas ett undantag.
 
Kravet på en attefallsbostad är (som jag tolkar det) att den skall ligga på en egen huvudsäkring, inte ha egen elmätare. Är det bara attefallsbyggnad så finns inte detta krav.
 
TRJBerg
pacman42 pacman42 skrev:
Nu har ju @El-Löken66 rätt i detta fallet. Om det är permanentboende så skall det vara separat abonnemang. Detta gäller även om avlopp och kök saknas (det finns dom på detta rörande en stuga på 24kvm), så det är inte ens OK att ha ett eget rum på gården för tonåringen under arton år.

Edit: det är säkert detta som tvisten gäller. Från början så var det komplementbyggnad, men nu när elen kopplas in så är det komplementbostad som kräver mer elarbete.
Nä.
 
  • Gilla
r0bertwh
  • Laddar…
TRJBerg
M maxmsm skrev:
Hur bryter du strömmen till attefallaren om den kopplas före huvudbrytaren?
Det känns för min del som ett stort nej till detta men jag är inte elektriker.
Använda brytaren vid elmätaren?
 
TRJBerg
pacman42 pacman42 skrev:
Och vart går gränsen? Och omfattas TS attefallare av detta?

Det är ju misstänkt att fördyringen i detta fallet beror just på att elektrikern gör bedömningen att det är just detta och att det därför blir merkostnader utöver det som först avtalades.
Jag kan inte alls se din koppling.
 
TRJBerg
E El-Löken66 skrev:
Rätt eller fel. Tror ditt inlägg l är klokt och vi kan stänga diskussionen där.

"Juristerna" får läsa på och torka sitt krut till nästa gång.

Det finns ju även mängder av attefallsbostadshus som är korrekt installeradr med eget abb.

Tycker jag koncessions reglerna är fjantiga ibland?
Ja ja män!

Men man har ändå senaste decceniet för tydligat då det tolkades betydligt strängare förr.

Där av tillåter man nu mark mätare skåp. Trevligt.

@Fairlane dina senaste inlägg är utan syn punkter. Jag låter dej vinna här och kliver nu av tråden.
Lägg av. Du tjafsar helt opåkallat.
F ö har du redan skrivit att du ska sluta skriva i tråden. Blir lätt löjligt när du ändå fortsätter.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
E
TRJBerg TRJBerg skrev:
Lägg av. Du tjafsar helt opåkallat.
F ö har du redan skrivit att du ska sluta skriva i tråden. Blir lätt löjligt när du ändå fortsätter.
3 nonsens inlägg av @TRJBerg .
Radera dessa för tråd skapare skull. Då det till för mindre än inget.

Drar lite länkar då jag tycker synd om tråd skapare, hen måste bli för virrade av dessa jurister @TRJBerg med sitt an hang.

https://www.attefallshus.se/avlopp-vatten-el/
https://www.attefallshus.se/el-till-attefallshus/
https://extrahuset.se/sa-gar-det-till/att-bygga-attefallshus/avlopp-vatten-och-el/

https://konsumentforum.ei.se/org/en...mentbostad-behover-jag-en-egen-elledningsser/

Nu vet jag att dessa länkars för fattare givetvis inte kan mäta sig med @TRJBerg och hens anhangs samlade kompetens. Men man får ta det för vad det är och bilda sin egen uppfattning.
 
Redigerat:
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Använda brytaren vid elmätaren?
Som kanske kallas huvudbrytare.....
 
Kan ni sluta spåra ur!?
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Det är ju egentligen en icke-fråga då man varken verkar få fängelse, få böter eller blir påtvingad ett ytterligare elabb. vid byggnation av attefallshus.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
3 nonsens inlägg av @TRJBerg .
Radera dessa för tråd skapare skull. Då det till för mindre än inget.

Drar lite länkar då jag tycker synd om tråd skapare, hen måste bli för virrade av dessa jurister @TRJBerg med sitt an hang.

[länk]
[länk]
[länk]

[länk]

Nu vet jag att dessa länkars för fattare givetvis inte kan mäta sig med @TRJBerg och hens anhangs samlade kompetens. Men man får ta det för vad det är och bilda sin egen uppfattning.
Anmäl dig som frivillig moderator i el-forat! 😎
Då kan du radera andra svar än dina egna när dom inte håller måttet..
 
E El-Löken66 skrev:
Brottet ni begår är att mörka fakta för fråge ställaren. Min åsikt är att det är bättre hen vet allt för att kunna ta ett eget beslut.

Men komplement bostad drar mycket med sej, detta vill inte tillverkarna skylta med.

Så vi blundar för lagen. Men sånt har en tendens att kunna slå till baka.

Öppna kort.
"Jag skriver inte mer nu, hoppas alla som..."
Var det bara 2.5 timme du menade?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.