Nu följer jag inte slaviskt tråden som jag startade, men kanske har avlutade möbler varit uppe. Det var väldigt poppis förr, nu är det ganska dött, om jag inte Träskåp i furu med två dörrar, klassisk design, snidade fötter, rustika beslag, ljus träfärg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
har helt för mig. Saknar avlutade trähandtag!!!
 
  • Älska
Snigla
  • Laddar…
Jonas Persson
trähandtag trähandtag skrev:
Nu följer jag inte slaviskt tråden som jag startade, men kanske har avlutade möbler varit uppe. Det var väldigt poppis förr, nu är det ganska dött, om jag inte[bild] har helt för mig. Saknar avlutade trähandtag!!!
Lutade eller inte, furumöbler har haft sin storhetstid. ...Säger han som har ett lutat köksbord.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Gör din egen marmelad. Det är busenkelt. Köp pomeranser när de finns att tillgå - det är bara en kort tid i slutet på februari, början på mars. Du kan få ett recept av mig om du är intresserad.
Jag är helt klart intresserad!
 
B Bassrunner skrev:
[bild]

Den här kör jag med. Bitter och god! Brukar finnas överallt.
Den ska jag prova! Jag tycker att de andra som ska vara bittra, tex Robertsons Old english, är mycket sötare nu än förr i tiden. Eller kanske mitt smaksinne förändrats på gamla dar...
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Lutade eller inte, furumöbler har haft sin storhetstid. ...Säger han som har ett lutat köksbord.
Vi hade en period när jag växte upp (född andra halvan av 80talet) en del furumöbler. Bland annat en brösthög bokyllekombination med ett skåp för TVn.
Eftersom TVn var en 29" CRT så var det skåpet bra mycket djupare än hyllorna, men det hade luckor så man kunde stänga om TVn.
 
  • Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Bensin man har råd med.
[bild]
Jag tankade bara för
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi hade en period när jag växte upp (född andra halvan av 80talet) en del furumöbler. Bland annat en brösthög bokyllekombination med ett skåp för TVn.
Eftersom TVn var en 29" CRT så var det skåpet bra mycket djupare än hyllorna, men det hade luckor så man kunde stänga om TVn.
Minns övervåningen i barndomsvillan.
Betsat? furutak...

Och nog fanns det några furumöbler där uppe. 🫣
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Jag tankade bara för
Minns övervåningen i barndomsvillan.
Betsat? furutak...

Och nog fanns det några furumöbler där uppe. 🫣
Vi hade gipstak, huset stod färdigt året innan jag föddes. Men föräldrarna hade valt till innerdörrar i furu (de finns kvar) och vi hade en del Ivar-hyllor.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Jag tankade bara för
Minns övervåningen i barndomsvillan.
Betsat? furutak...

Och nog fanns det några furumöbler där uppe. 🫣
Det finns fortfarande alldeles för många hus med omålad panel på väggar och tak. Kommer ihåg första gången jag såg det, det måste ha varit långt efter att det blev populärt från första början. Jag tyckte det var konstigt, såg ut som en bastu. Gillar det absolut inte. Vi har det på övervåningen, men eftersom vi aldrig är där har det inte blivit av att måla.
 
  • Gilla
Jonas Persson och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Glöm inte att det finns två varianter av furu. Den nya ljusa du ser i butiken och första tiden hemma. Den mörka, murriga mindre roliga nyansen när trät gulnat som man får leva med.

Var det någon som nämnde att man kan luta?

Vi har innertak som var obehandlad furu, men de ser mycket trevligare ut sedan de vitbetsats, träts ådring är kvar, men det är ljust.
 
  • Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
Jag är mitt uppe i de sista 10% av hallrenoveringen, här sattes douglasgran i en mörk hall, som dessutom ytbehandlades så den blev ännu mörkare.
Som tur var fick de förra ägarna raket vitbetsat någon gång.

Vägg hörn med lutande vita träpersienner, brun panel, beige vägg. Lamellerna är neddragna och delvis släpper igenom ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Svensk tidningsartikel diskuterar förbud mot satellitantenner för att ta emot utländska TV-program.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
gone_fishing och 7 till
  • Laddar…
Maria T
trähandtag trähandtag skrev:
Nu följer jag inte slaviskt tråden som jag startade, men kanske har avlutade möbler varit uppe. Det var väldigt poppis förr, nu är det ganska dött, om jag inte[bild] har helt för mig. Saknar avlutade trähandtag!!!
Allt går inte att skylla på Knut Knutsson och gänget i Antikrundan, men jag tror att de till viss del har ändrat synen på att möbler med äldre bemålning skulle vara ofräscha, personligen tyckte jag mest att dessa avlutade möbler såg lite ledsna och sorgliga ut. Jämför med den förhoppningsvis snart utdöda "shabby chic"-stilen där allt målas vitt och sen slipas med sandpapper.
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Nån som minns när mobiltelefoner var fast monterade i bilar, och tutade med signalhornet när det ringde?

Anekdot: Detta hände sig när jag var 18-19 år och sommarjobbade på den elfirma där jag sedan tillbringade ett par år.
Vi var på ett bygge, byggplatschefen hade en bil med telefon och telefonkopplad tuta. Denna är parkerad utanför kontorsbaracken. Telefonen tutar, slutar efter ett par tut och gubben (35-40 år gammal, "gubbe" då...) kommer utrusande, sliter upp dörren och greppar luren. Ingen där. Går in i kontoret igen.
Senare berättar ha själv vad som hände, han råkade ringa till sin egen bil, slänger på luren på kontorstelefonen och hinner ut och in i bilen innan han kommer på vad han gör...vi höll på att krevera!
Det roliga är ju att han berättar det själv, när vi såg det var det ju inget konstigt...😆
Jo då. Har haft Ericson 450 Hotline och föregångaren med monterat yttre signalhorn som varslade om någon ringde.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det har kanske varit uppe i tråden förut?
Jag plockade lite i skåpen och hittade kameror och film.
Jag hörde att det går att köpa film och lämna till framkallning numera. Men det kan hända att det är saker som vi glömt bort att de har funnits? En analog kompaktkamera, filmrullar och en svart laddare på en mörk yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.