pacman42 pacman42 skrev:
Men du behöver ingen legionellakörning under normala förhållanden:
- [länk]


Jag har svårt att se att man i en vanlig villa behöver legionellakörningar utifrån dessa siffror. Jag når 59 grader utan legionellakörning i min IVT. Jag tror jag klarar mig...

Nu går dock legionellakröningen igång var 21:a dag hos mig (naturligtvis i eftermiddag med höga elpriser), det går inte stänga av den helt tyvärr. Jag har dock stängt av elpatronen så den drar inte upp till 70 grader i alla fall utan den stannar på 59 grader.
Min BV är ju rätt gammal, så den tar endast VV-temp upp till ~53 grader. Har stängt av automatisk legionella-bränning men trycker istället in "extra VV"-knappen någon gång då och då vilket ju ger en 24h legionella-bränning (elpatron går in). Har också förstått att behovet av detta kan ifrågasättas, men har varmvattencirkulation vilket möjligen gör det mer relevant.

Jag kan då aktivera detta till helger, helst när vi inte är hemma, blir väl i snitt bara bortåt varannan månad eller så.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Om sonen står länge i duschen på morgonen räcker inte vattnet till den tredje, därför är han numera alltid #3.
Skaffa snålspolande duschmunstycke och en 10min timer på varmvattenledningen ;)
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Skaffa snålspolande duschmunstycke och en 10min timer på varmvattenledningen ;)
Jag funderar också på om en HA styrd knycklan kan göra duscharna mer optimerade. (HA är altså inte Hells Angles utan Home Assistant, även om det första lär funka åxå).
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
K Kluffe skrev:
Min BV är ju rätt gammal, så den tar endast VV-temp upp till ~53 grader. Har stängt av automatisk legionella-bränning men trycker istället in "extra VV"-knappen någon gång då och då vilket ju ger en 24h legionella-bränning (elpatron går in). Har också förstått att behovet av detta kan ifrågasättas, men har varmvattencirkulation vilket möjligen gör det mer relevant.

Jag kan då aktivera detta till helger, helst när vi inte är hemma, blir väl i snitt bara bortåt varannan månad eller så.
Vad har du för BVP, jag har IVT REGO, skulle önska jag kunde styra legionella bränningen, men den verkar leva sitt eget liv. Man kan programmera hur ofta och temp, men inte så specifikt eller styra manuellt.
 
J JohanLun skrev:
Vad har du för BVP, jag har IVT REGO, skulle önska jag kunde styra legionella bränningen, men den verkar leva sitt eget liv. Man kan programmera hur ofta och temp, men inte så specifikt eller styra manuellt.
Den nuvarande är en NIBE F1115-7 installerad 2004. Ska precis proaktivt byta ut den till en ny NIBE F1145-8 (om den gamla går sönder får man ju vänta ett halvår eller mer på en ny...). Med den gamla kan jag alltså välja att inte alls aktivera legionella-bränningen. Den nya vet jag inte om den kan styras på samma sätt dock
 
K Kluffe skrev:
Den nuvarande är en NIBE F1115-7 installerad 2004. Ska precis proaktivt byta ut den till en ny NIBE F1145-8 (om den gamla går sönder får man ju vänta ett halvår eller mer på en ny...). Med den gamla kan jag alltså välja att inte alls aktivera legionella-bränningen. Den nya vet jag inte om den kan styras på samma sätt dock
Jag skaffade en LLVP i vintras för att slippa byta min IVT i förtid och inte stå med brallorna helt nere under den vinter som den ev rasar... Grannen fick ta en dyr pump och fick fet elräkning med direktverkande el under 2 månader. Får väl se om min teori funkar, för BVP är snart 20 år gammal, eller iallafall 15, den kom med huset...
 
Attitudeswe
J JohanLun skrev:
Jag skaffade en LLVP i vintras för att slippa byta min IVT i förtid och inte stå med brallorna helt nere under den vinter som den ev rasar... Grannen fick ta en dyr pump och fick fet elräkning med direktverkande el under 2 månader. Får väl se om min teori funkar, för BVP är snart 20 år gammal, eller iallafall 15, den kom med huset...
Så länge det är över +8 ngt så kan du ju värma med LLVP och låta "värmen" stanna i berget...
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Så länge det är över +8 ngt så kan du ju värma med LLVP och låta "värmen" stanna i berget...
Jag tror jag kan gå lägre om jag kan dra ned på dagen. Skillnaden i elpriset dag mot natt har varit större än cop. Nästan så det skulle löna sig lagra varmvatten med direktverkande el. Speciellt om man lägger till effektavgiften...
 
Denna länken är både nyttig att titta på, men också (för oss i denna tråden) kraftigt förenklad:
https://alltomelbil.se/experterna-overens-laddbox-hemma-pa-22-kw-ar-nog-inte-ratt-vag-fram/

De argumenterar som om 11kW och 22kW är de enda alternativen. Hade jag haft en bil som klarar 22kW så hade jag kanske velat kunna maxa ut 20A på denna, dvs 230*3*20=13,8kW. Det kräver en laddbox som klarar 22kW, men jag behöver bara säkringar på 20A då. Ytterst förenklat alltså.

Vidare pratar de om effektavgift som något som finns dygnet runt, vilket vi redan vet inte är fallet i många elnät som har infört den.

De pratar också om begränsningarna på säkringarna i elnätets gatuskåp. Där nämner de också solpaneler, vilket är rätt intressant. I exemplet han tar så finns bara 35A i gatan för ditt hus. Utan byte av ledningarna från transformatorn till huset så är det alltså stopp att gå över 35A. Bostadsområden byggda på 60-, 70- och 80-talen är oftast byggda med dessa skåp. Där mina föräldrar bor delar sex fastigheter plus en delad garagelänga på varje sådant skåp och om vi antar 35A säkringar till garagen så går det inte alla laddar med 11kW samtidigt på natten (1*16A per hus går bra om det är bra balanserat). Här har vi nog en av huvudanledningarna att Göteborg Energi har effekttaxa dygnet runt.

Som sagt en mycket intressant video, även om den förenklar saker för mycket. Det med gatuskåpen var nytt för mig.
 
Redigerat:
Var en solcellssäljare här som vill sälja solceller, med de vill gärna haka på batterier när de säljer celler.
Mindre än jag trodde. 5-15kWh.
Nu är jag inte redo att köpa solceller i dagsläget. Men intressant få en offert ändå.

Men funderingen. Hur mycket gör det i det vi diskuterar här? Kan batterierna vara så smarta att de vet hur min förbrukingsprofil ser ut och vad elpris och effekttaxa gör. Och se till att man just äter "topparna" med batterierna. Och laddar när det är billig el i nätet eller mycket sol. Och sen trycker ut i nätet när det är jättedyrt elpris? Rätt hanterat kanske 10kWh batteri kan göra en stor skillnad. Korkad logik så vinner man nog inte speciellt mkt?
 
Logiken i växelriktaren varierar. Jag hade valt en växelriktare som är styrbar så att jag kan bestämma själv.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Denna länken är både nyttig att titta på, men också (för oss i denna tråden) kraftigt förenklad:
[länk]

De argumenterar som om 11kW och 22kW är de enda alternativen. Hade jag haft en bil som klarar 22kW så hade jag kanske velat kunna maxa ut 20A på denna, dvs 230*3*20=13,8kW. Det kräver en laddbox som klarar 22kW, men jag behöver bara säkringar på 20A då. Ytterst förenklat alltså.

Vidare pratar de om effektavgift som något som finns dygnet runt, vilket vi redan vet inte är fallet i många elnät som har infört den.

De pratar också om begränsningarna på säkringarna i elnätets gatuskåp. Där nämner de också solpaneler, vilket är rätt intressant. I exemplet han tar så finns bara 35A i gatan för ditt hus. Utan byte av ledningarna från transformatorn till huset så är det alltså stopp att gå över 35A. Bostadsområden byggda på 60-, 70- och 80-talen är oftast byggda med dessa skåp. Där mina föräldrar bor delar sex fastigheter plus en delad garagelänga på varje sådant skåp och om vi antar 35A säkringar till garagen så går det inte alla laddar med 11kW samtidigt på natten (1*16A per hus går bra om det är bra balanserat). Här har vi nog en av huvudanledningarna att Göteborg Energi har effekttaxa dygnet runt.

Som sagt en mycket intressant video, även om den förenklar saker för mycket. Det med gatuskåpen var nytt för mig.
Jag förstår hur du tänker, och har varit inne på samma linje. Jag har 20A abb och 16A på laddboxen. Skulle kunna uppgradera och köra 25/20A för att ladda på mer. Efter 2 år i verkligheten så skulle jag i stället vilja ändra till 16/12A. Har haft laddboxen på 12A sedan våras. Det har fungerat bra, förutom en gång, då jag glömt sätta i sladden och därför panikladdade med 20A. Det var sommar och jag stängde av allt utom kyl/frys, så det gick bra.
Det blir svårare i vinter.
Om du inte behöver betala extra för större säkring, och bara har effektavgift på dagtid/vinter, då är det väl bara att köra på. Hos mig kostar det flera tusen att att gå upp i säkringsstorlek.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Jag förstår hur du tänker, och har varit inne på samma linje. Jag har 20A abb och 16A på laddboxen. Skulle kunna uppgradera och köra 25/20A för att ladda på mer. Efter 2 år i verkligheten så skulle jag i stället vilja ändra till 16/12A. Har haft laddboxen på 12A sedan våras. Det har fungerat bra, förutom en gång, då jag glömt sätta i sladden och därför panikladdade med 20A. Det var sommar och jag stängde av allt utom kyl/frys, så det gick bra.
Det blir svårare i vinter.
Om du inte behöver betala extra för större säkring, och bara har effektavgift på dagtid/vinter, då är det väl bara att köra på. Hos mig kostar det flera tusen att att gå upp i säkringsstorlek.
Precis, det varierar från elnät till elnät. Därför irriterade jag mig lite på de extremt generaliserade uttalandena i filmen. Jag vill naturligtvis maxa effekten när jag inte har annat som kör hemma. Jag har två laddbilar hemma, när laddhybriden laddar så kan jag inte ladda den andra ned 11kW ens, så då vill jag maximera laddeffekt en på den andra när det går. Det är ett exempel som de inte tar upp i videon.

Logiken jag har lagt in för detta just nu är att om frugans bil (elbil) är ansluten så laddas den på dygnets billigaste timmar (de timmar som ligger under nattens medelpris). Min laddhybrid laddas på de billigaste timmarna om frugans bil inte är ansluten, eller om den är färdigladdad. Min bil laddas också de övriga timmarna på natten om det behövs.

Jag detekterar om frugans bil är fördigladdad genom att den i så fall går från state 6 (V) till state 9 (V) Jag har döpt om detta state till 10 om man kommer dit den vägen. Sedan går man över till state 9 efter en kvart och ser om bilen vill ladda mer. Jag aktiverar laddning på min bil när frugans bil är i state 10 (eller 12, dvs inte ansluten) och avaktiverar om frugans bil går till state 6.

Jag skall fila lite på detta, men det fungerar bra så här långt.
 
D
J JohanLun skrev:
Var en solcellssäljare här som vill sälja solceller, med de vill gärna haka på batterier när de säljer celler.
Mindre än jag trodde. 5-15kWh.
Nu är jag inte redo att köpa solceller i dagsläget. Men intressant få en offert ändå.

Men funderingen. Hur mycket gör det i det vi diskuterar här? Kan batterierna vara så smarta att de vet hur min förbrukingsprofil ser ut och vad elpris och effekttaxa gör. Och se till att man just äter "topparna" med batterierna. Och laddar när det är billig el i nätet eller mycket sol. Och sen trycker ut i nätet när det är jättedyrt elpris? Rätt hanterat kanske 10kWh batteri kan göra en stor skillnad. Korkad logik så vinner man nog inte speciellt mkt?
Jag har tittat en del på detta, teknikpositiv så det är klart man är sugen på batteri men i korthet så är det en dålig affär om det används för att lagra och sen använda solel.

Däremot verkar det väldigt lönsamt om man säljer användningen som stödtjänster, finns den del på marknaden och det är väl Checkwatts tjänst är vanligast. Själv beställt ett Homevolt från Tibber och min intention är att använda det för stödtjänsterna.

https://www.solcellskollen.se/blogg...i-har-jamfort-tre-satt-att-styra-sitt-batteri
https://www.checkwatt.se/batterilager
 
D djac skrev:
Jag har tittat en del på detta, teknikpositiv så det är klart man är sugen på batteri men i korthet så är det en dålig affär om det används för att lagra och sen använda solel.

Däremot verkar det väldigt lönsamt om man säljer användningen som stödtjänster, finns den del på marknaden och det är väl Checkwatts tjänst är vanligast. Själv beställt ett Homevolt från Tibber och min intention är att använda det för stödtjänsterna.

[länk]
[länk]
Eller om man har effektavgift, då kan det också vara lönsamt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.