Lena Elisabet Lena Elisabet skrev:
Vi har i offerten fått ett pris på 29000kr för att ansluta el från attefallshus till vårt hus.

Nu säger elektrikern att det tillkommer mer eftersom det inte finns lediga platser i elskåpet. Han behöver sätta dit ett skåp till med 9 säkringar. (En elbilsladdare ska ha tre av dessa)
Vi trodde att detta ingick i de 29000kr är det inte väldigt dyrt annars? Vad är rimligt pris för detta?
(Vattnet går på 39000kr)
1) Kabeldjup under en meter Grävskyddsremsa, kabelskyddsrör. Under 55cm gäller stålrör.

2) Kabel skyddsklass IEC 60228. Blyfri 5G6 RV-K (Eu benämning N1XV-R eller ES- N1XV-k1-KV
Kostnad 100 till cirka 130 kronor metern

3) Kabelskyddsrör cirka 40 kronor metern.

4) Grävskyddsremsa 200mm 25 till 30 kronor metern.

5) Gruppcentral 6st. C10 samt 3st. C16 samt huvudbrytare komplett med allt cirka 5000 Kronor.
Om huvudsäkringen är 16A så skall C16 vara av typ B men det går att byta huvudsäkringen till typ D. Då måste det meddelas El-leverantören. Om inte det görs så betraktas dvärgbrytarna (säkringarna som
en kabelgenomgång efter som dom inte gör någon nytta. Man kan inte ha två 16A säkringar efter varandra.
I ni fall av tio så tar huvudsäkringen överbelastningen. Har du 20A som huvudsäkringar vid leverantörens elmätare så kan du bortse från upplysningen om dubbla 16A säkringar.

Övrig, Kabelskydd vägg samt övriga externa installationskomponenter är småsummor i sammanhanget.
Förmodligen under 3000 kronor.
Ala priser jag nämnt är med moms.

Elarbeten tar lång tid. Extrem noggrannhet krävs. En välutbildad elektriker arbetar utifrån att skydda andras liv och egendom. Jag har sett allt för många som har lekt elektriker och utsätter hela familjer för fara.
Där av den långa arbetstiden för ett uppdrag.
Kostnaden utgår först från ett centralt lager där alla komponenter skall plockas ihop.
Det är första kostnaden. Resan till och från kunden är en kostnad och avståndet belastar kostnaden.
Andra saker som tillkommer ut över dom ordinarie verktygen är ofta borrmaskin, borrar med mera.
Beräkning på skruvar för hållfasthet beroende på materialet i väggarna.

Begär om så krävs en faktura kopia där med komplett sammanställning.

Kanske det svider men jag som elektriker kan inte se att ditt pris är på något sätt felaktigt.

MVH/ Kjell Pensionerad elektriker.
 
K Kjeriks skrev:
1) Kabeldjup under en meter Grävskyddsremsa, kabelskyddsrör. Under 55cm gäller stålrör.
Gäller det även egna kablar på egen fastighet?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
K Kjeriks skrev:
Beräkning på skruvar för hållfasthet beroende på materialet i väggarna.
Bra att du säger det Kjell. Många hemmapulare missar helt detta när de skruvar upp en dosa eller klamrar kabel.
 
  • Haha
  • Wow
  • Älska
  • Gilla
nb. och 8 till
  • Laddar…
Fairlane
K Kjeriks skrev:
1) Kabeldjup under en meter Grävskyddsremsa, kabelskyddsrör. Under 55cm gäller stålrör.

2) Kabel skyddsklass IEC 60228. Blyfri 5G6 RV-K (Eu benämning N1XV-R eller ES- N1XV-k1-KV
Kostnad 100 till cirka 130 kronor metern

3) Kabelskyddsrör cirka 40 kronor metern.

4) Grävskyddsremsa 200mm 25 till 30 kronor metern.

5) Gruppcentral 6st. C10 samt 3st. C16 samt huvudbrytare komplett med allt cirka 5000 Kronor.
Om huvudsäkringen är 16A så skall C16 vara av typ B men det går att byta huvudsäkringen till typ D. Då måste det meddelas El-leverantören. Om inte det görs så betraktas dvärgbrytarna (säkringarna som
en kabelgenomgång efter som dom inte gör någon nytta. Man kan inte ha två 16A säkringar efter varandra.
I ni fall av tio så tar huvudsäkringen överbelastningen. Har du 20A som huvudsäkringar vid leverantörens elmätare så kan du bortse från upplysningen om dubbla 16A säkringar.

Övrig, Kabelskydd vägg samt övriga externa installationskomponenter är småsummor i sammanhanget.
Förmodligen under 3000 kronor.
Ala priser jag nämnt är med moms.

Elarbeten tar lång tid. Extrem noggrannhet krävs. En välutbildad elektriker arbetar utifrån att skydda andras liv och egendom. Jag har sett allt för många som har lekt elektriker och utsätter hela familjer för fara.
Där av den långa arbetstiden för ett uppdrag.
Kostnaden utgår först från ett centralt lager där alla komponenter skall plockas ihop.
Det är första kostnaden. Resan till och från kunden är en kostnad och avståndet belastar kostnaden.
Andra saker som tillkommer ut över dom ordinarie verktygen är ofta borrmaskin, borrar med mera.
Beräkning på skruvar för hållfasthet beroende på materialet i väggarna.

Begär om så krävs en faktura kopia där med komplett sammanställning.

Kanske det svider men jag som elektriker kan inte se att ditt pris är på något sätt felaktigt.

MVH/ Kjell Pensionerad elektriker.
Fast det borde väl ingå i den ursprungliga offerten isåfall?
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
29000 kr låter extremt dyrt. Att dessutom kräva mer för en förutsättning man borde ha känt till är extra magstarkt. Om elektrikern är långsam tar det kanske en dag att koppla in och då blir det ändå 21000 kr kvar till material.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Tänk på att ditt Atte falls hus ska ha ett eget elabb som du ska hosta upp liknade för samt månadsavgift.

Annars kan du bara använda det som eget tillfälligt boende. Och absolut inte hyra ut eller bo lång varigt.

Din elektriker ska informera dej om dina skyldigheter att kontrollera detta.

En el anslutning är just vad det är. Inget sagt att du får elbilar och annat på köpet tyvärr.
Varför skriver du så? En attefallare är i regel en komplementsbyggnad och och omfattas då av undantagen av kravet på nätkoncession. Det är eg. bara om den byggs som stadigvarande bostad eller om den ska stadigvarande hyras ut som den inte omfattas av undantagen. Fokusera på dina egna problem istf att hitta på problem åt andra.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
r0bertwh r0bertwh skrev:
Varför skriver du så? En attefallare är i regel en komplementsbyggnad och och omfattas då av undantagen av kravet på nätkoncession. Det är eg. bara om den byggs som stadigvarande bostad eller om den ska stadigvarande hyras ut som den inte omfattas av undantagen. Fokusera på dina egna problem istf att hitta på problem åt andra.
Och vart går gränsen? Och omfattas TS attefallare av detta?

Det är ju misstänkt att fördyringen i detta fallet beror just på att elektrikern gör bedömningen att det är just detta och att det därför blir merkostnader utöver det som först avtalades.
 
K Kjeriks skrev:
Elarbeten tar lång tid. Extrem noggrannhet krävs. En välutbildad elektriker arbetar utifrån att skydda andras liv och egendom. Jag har sett allt för många som har lekt elektriker och utsätter hela familjer för fara.
Där av den långa arbetstiden för ett uppdrag.
Har sett flera hafsverk gjorda av elektriker.

Vi har haft elektriker hos oss (ja, firman är registrerad hos Elsäkerhetsverket) som bl.a. har monterat sämre material än det vi kom överens om, monterat dosor för djupt i väggen (med tanke på att det skulle på plyfaskiva, gipsskiva & kakel på väggen), monterat apparatdosa snett, monterat fel typ av anslutningsdosa.
Anslutningsdosan kunde vår dotter öppna med sin lilla barnhand utan något verktyg. Anslutningsdosan monterades ca 30 cm över govet och ca 30 cm från kortänden på badkaret.

Här är ett filmklipp när jag öppnar dosan,
https://www.byggahus.se/k/3502545/?m=video&u=130235
Här är artikeln 1437704 som är med i filmen.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
E
r0bertwh r0bertwh skrev:
Varför skriver du så? En attefallare är i regel en komplementsbyggnad och och omfattas då av undantagen av kravet på nätkoncession. Det är eg. bara om den byggs som stadigvarande bostad eller om den ska stadigvarande hyras ut som den inte omfattas av undantagen. Fokusera på dina egna problem istf att hitta på problem åt andra.
Har inte statistiken. Men det finns mängder av Attefallshus som har felaktig el anslutning. Mängder.

Vad detta beror på kan man fråga sej.
I 39% av fallen beror det nog på okunskap. Men i många fall blundas det med vetet för problemet som vi ser @r0bertwh göra här.

Ja, vi bryter mot lagen. Men bara så lite. Att det inte räknas. Dess utom kan vi komma undan med brottet utan straff i dom flesta fall.

Det har givetvis inget med uthyrning eller ej att göra. Läs tråden. Om du orkar.

Vad sen fråge ställaren beslutar. Olagligt eller ej. Struntar jag i. Men jag har upplysnings plikt. Så fråge ställaren kan fatta korrekt beslut.

Vilket hen redan verkar överväga.

Någon (Fair Lane?) skrev att man kan installera el anslutning i fram tiden om någon påpekar att det är en olaglig anläggning.

Givetvis. Men lägg fakta på bordet så den frågar får svar. Detta är ett ganska nytt fenomen och har inte hunnit prövats rättsligt så mycket än.

Någon (Pac Man?) skrev att det skulle komma att räknas som svart bygge med följande sanktion kostnader då detta upp dagades.

Vet inte om detta stämmer eller man kan få chans att först ansluta permanent.

Någon (Rot Te?) jämförde med fler familjehus. Inte samma sak. I lagens mening. Är ande meningen 1 bostads hus = i el abonnemang.

Jordbruk är undan tag.
 
Utan att veta förutsättningarna i detalj är det ju naturligtvis svårt att veta vad elektrikern räknat med för hinder. Men! 29 000 kr är en veckas arbetstid, eller där i närheten. Även om 9 000 kr skulle gå till material så är det fortfarande 3,5 dagars arbetstid. Beroende på timkostnad kan det variera några timmar. Så redan den ursprungliga offerten känns väl tilltagen.

Som jämförelse kan jag ta elanslutningen i mitt eget Attefallsbygge.
Förutsättningen var denna.

Tomrör var förlagt mellan inkommande el vid huvudsäkringarna i huvudbostaden till Attefallaren, ca 8 meter. Dragning av kabel till huset, in i källaren och upp till avsedd plats. kabel skulle anslutas direkt efter huvudsäkringarna.

I Attefallaren skulle central monteras på plats och kopplas in. Denna skulle sedan testas. meggas, före driftsättning.

Kostnad kabel ca 1500 kr.
Hager Quickconnect förmonterad utanpåliggande central, ca 2 000 kr.
Diverse förbrukningsmaterial ca 300 kr.

Med lite hjälp av mig vid dragning av kabeln i tomrör var allt klart på ca 5 timmar, och då var jag nog skyldig till lite fördröjning då jag gärna är med och snackar skit och lär mig när proffs arbetar.

Totalt med inställelsetid mm, landande det på strax under 10 000 kr.

Så med det jag vet från det som berättats så låter 29 000 som ett pris där överraskningar och lite extra material med lätthet borde få plats.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
E
Demmpa Demmpa skrev:
Har sett flera hafsverk gjorda av elektriker.

Vi har haft elektriker hos oss (ja, firman är registrerad hos Elsäkerhetsverket) som bl.a. har monterat sämre material än det vi kom överens om, monterat dosor för djupt i väggen (med tanke på att det skulle på plyfaskiva, gipsskiva & kakel på väggen), monterat apparatdosa snett, monterat fel typ av anslutningsdosa.
Anslutningsdosan kunde vår dotter öppna med sin lilla barnhand utan något verktyg. Anslutningsdosan monterades ca 30 cm över govet och ca 30 cm från kortänden på badkaret.

Här är ett filmklipp när jag öppnar dosan,
[länk]
Här är artikeln 1437704 som är med i filmen.
Nu känns du väldigt utanför trådens tema. Hur ska elektriker veta att du ska bygga ut med 7 olika skivor. Normala är en eller två. Och kakel tjock lek vet väl bara du. Regel och dosas bygg höjd avgör. Bygger du på med en decimeter skivor så är nog utan pål liggande för dej. Man kan inte ha hur många utbyggnadsringar som helst. Utan måste kunna komma in med handen.

Det låter som du inte blivit utsatt för den bästa av hant verkare. Men troligt vis ingen elektriker i vilket fall.

Därför är det viktigt att du förser dina hant verkare med alla bygg ritningar där korrekta mått finns utsatta.

Dosan kan du skruva upp själv på korrekt mått.

Så kan elektriker bara skruva ner den och upp igen för att få lag stiftarens godkännande.

Man behöver vara lite kreatin ibland. Det finns inga genvägar till det perfekta bygget.
 
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Bra att du säger det Kjell. Många hemmapulare missar helt detta när de skruvar upp en dosa eller klamrar kabel.
Måste varit sjuk när vi gick igenom hur och vilka beräkningar man skulle göra.
Klammer, dosor, apparater och HELA centraler.
😂
 
  • Ledsen
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Hur ska elektriker veta att du ska bygga ut med 7 olika skivor. Normala är en eller två
Elektrikern visste att det var ett badrum som skulle renoveras. Vi gick igenom vad vi ville ha för apparatdosor mm samt att det skulle upp plyfa/gips/kakel på väggarna.

E El-Löken66 skrev:
Bygger du på med en decimeter skivor så är nog utan pål liggande för dej. Man kan inte ha hur många utbyggnadsringar som helst. Utan måste kunna komma in med handen.
Den uppbyggnaden av vägg är vad det ska vara när man ska ha kakel.
Då badrummet renoverades så fanns det justerbara dubbel/trippekskivedosor att tillgå och det var de dosorna vi ville ha.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Elektrikern visste att det var ett badrum som skulle renoveras. Vi gick igenom vad vi ville ha för apparatdosor mm samt att det skulle upp plyfa/gips/kakel på väggarna.


Den uppbyggnaden av vägg är vad det ska vara när man ska ha kakel.
Då badrummet renoverades så fanns det justerbara dubbel/trippekskivedosor att tillgå och det var de dosorna vi ville ha.
Jag gissar att man dessutom kan fråga om man är osäker och vill göra ett bra arbete. 👍
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
E
Demmpa Demmpa skrev:
Elektrikern visste att det var ett badrum som skulle renoveras. Vi gick igenom vad vi ville ha för apparatdosor mm samt att det skulle upp plyfa/gips/kakel på väggarna.


Den uppbyggnaden av vägg är vad det ska vara när man ska ha kakel.
Då badrummet renoverades så fanns det justerbara dubbel/trippekskivedosor att tillgå och det var de dosorna vi ville ha.
Ja, det ska vara rätt dosor. Och justera bara. Glöm Biltema. Låt elektriker inhandla annars blir det kanske fel.

Det kan ha varit en lärling som utförde jobbet. Då dom inte kan dessa detaljer. Därav ska dom ej jobba själv ständigt. Då blir det din uppgift att kontrollera utfört arbete efter varje dags slut.

Nu har du ett problem att reklamera dosor med tät skikt och kakel utan på. Starta gärna en egen tråd om detta då jag inte ser hur det berör tråd skaparens fråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.