Hej,

Vi bor i en mindre villa i norra Sverige som förra året förbrukade 19k kWh.
Huset är markplan + inredd källare.
Uppvärmning förra året var på markplan en luftvärmepump + vattenburen värmen som värms via elpatron på en Albinpanna från -72.
Den ger oss också varmvatten alltså.
Källarplan har vi haft runt 15 grader på vintern och det via värmen från pannan samt elradiatorer.

Jag tycker det är svårt att räkna hem bergvärme på en rimlig tidsperiod, och kamin för eldning passar inte in riktigt, så det vi har på gång inför vintern är installation av ytterligare en luftvärmepump till källaren, främst för att få trevligare klimat än för att ev sänka elförbrukning.

Nu till frågan.
Om vi skulle kasta ut Albinpannan och istället sätta in en modern (smart?) elpanna som värmer vattnet till det vattenburna systemet + en ny varmvattenberedare- visst bör det göra ett visst avtryck på vår elförbrukning?
Jag tänker att den gamla pannan dels står och värmer upp vattnet som går ut till elementen till onödigt hög temperatur, då med en separat elpanna borde vi kunna sänka temperaturen på det vattnet. Sen förutsätter jag att en modern VVB har betydligt mindre värmeförluster än den gamla pannan, och kanske också värmer vattnet smartare?

Vad är era tankar om mitt resonemang?
Någon som gjort liknande byte?
 
Utgå ifrån att det inte blir en besparing att byta från en elpanna till en annan elpanna. Sedan kan det finnas undantag. Om det är en panna för eldning av ett bränsle som kompletterats med en elpatron kan det hända att en del värme går ut genom skorstenen. Det är i så fall enklare och billigare att om det inte eldas längre täppa till skorstenen än att byta till en ny elpanna. Men om pannan är från 1972 kanske det ändå är dags att byta. Det finns ju även luft vattenvärmepump som är billigare än bergvärme och förbrukar mindre energi än en elpanna.
 
De enda förluster du idag har i pannan är den värme som ventileras ut genom skorstenen.

Den "värmeförlust" som pannan har till rummet den står i är inga förluster om rummet ändå behöver värmas upp av någon radiator.

En elpatron har alltid 100% verkningsgrad.
Det går åt lika mycket energi att värma upp vattnet oberoende hur det värms upp.

Ja, det går att spara lite energi genom att hålla nere framledningstemperaturen till så lågt som möjligt.

Det går att spara pengar genom att låta elpatronen gå när elpriset är lågt, men då krävs det att man har timtaxa.
 
A Avemo skrev:
Det finns ju även luft vattenvärmepump som är billigare än bergvärme och förbrukar mindre energi än en elpanna.
Nu bor TS i norra Sverige, å då är LVVP mindre effektiv.
 
Eftersom pannan står i huset som den värmer så kommer ju allt värmeläckage att hamna och hjälpa till att värma huset. Elpatronen tillverkar värme av all el den får oavsett om den är 50 år gammal eller ny.
Något bättre kan ekonomin bli av lägre framledning osv, men det kommer inte göra någon jätteskillnad.
En till värmepump kan ju däremot göra större skillnad eftersom den tar värme utifrån.
 
En gammal panna, går det att elda i den ? . Som sägs, täpp till rökgasgången med isolering, det ventileras ut massor genom skorstenen- Sen är det säkert en shunt utanför pannan som reglerar värmen i huset och ni får VV från den med. I övrigt som sägs att förluster i till rummet tillgodoses som värme i källaren. Att kasta ut den och sätta in ny EL-panna är liiite överkurs + en ny VVB. Fungerar det med LLVP nu uppe och den håller värmen skapligt tillsammans med pannan som stöd, så gå på den linjen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nu bor TS i norra Sverige, å då är LVVP mindre effektiv.
Fortfarande mer effektiv än en elpanna. Om det sedan lönar sig ekonomiskt varierar förstås från fall till fall.

Sedan detta med framledningstemperaturens inverkan. Det är inte så att det alltid är bra med en låg framledningstemperatur. Det kan göra att en värmepump med flytande kondensering blir effektivare. Men om det är elpanna påverkar det inte alls energiförbrukningen.
 
A Avemo skrev:
Fortfarande mer effektiv än en elpanna. Om det sedan lönar sig ekonomiskt varierar förstås från fall till fall.

Sedan detta med framledningstemperaturens inverkan. Det är inte så att det alltid är bra med en låg framledningstemperatur. Det kan göra att en värmepump med flytande kondensering blir effektivare. Men om det är elpanna påverkar det inte alls energiförbrukningen.
Borde inte en lägre framledningstemperatur per automatik innebära lägre förbrukning ävensom det är elpatron?
Och jag tänker att en ny VVB borde också behöva värme mindre ofta pga bättre isolering?
Sen den minskade spillvärmen kompenserar jag med den nya LLVP .

Säg att ca 11k kWh av min förbrukning är till värme, och elen här uppe kostar runt 1kr/kWh (fast pris 1 år om jag binder idag är 97öre såg jag). Så jag tänker att det är svårt att motivera både LVVP & bergvärme.
Och pannan vi har är gammal, så den bör bytas innan den gör sönder oavsett
 
F
A Avemo skrev:
Fortfarande mer effektiv än en elpanna. Om det sedan lönar sig ekonomiskt varierar förstås från fall till fall.

Sedan detta med framledningstemperaturens inverkan. Det är inte så att det alltid är bra med en låg framledningstemperatur. Det kan göra att en värmepump med flytande kondensering blir effektivare. Men om det är elpanna påverkar det inte alls energiförbrukningen.
Luftvatten kostar runt 130 000kr numera. Hur länge håller dem, 20 år? Elpanna håller ju 50 år minst 🤯 🤣
 
F
M Marqvist skrev:
Borde inte en lägre framledningstemperatur per automatik innebära lägre förbrukning ävensom det är elpatron?
Och jag tänker att en ny VVB borde också behöva värme mindre ofta pga bättre isolering?
Sen den minskade spillvärmen kompenserar jag med den nya LLVP .

Säg att ca 11k kWh av min förbrukning är till värme, och elen här uppe kostar runt 1kr/kWh (fast pris 1 år om jag binder idag är 97öre såg jag). Så jag tänker att det är svårt att motivera både LVVP & bergvärme.
Och pannan vi har är gammal, så den bör bytas innan den gör sönder oavsett
Vet inte riktigt vad du menar. Värmepumpar föredrar man att köra lågtempat då de är mer effektiva där. Spelar ingen roll för elpatron. Det är samma verkningsgrad att gå från 20-21 grader som det är 85-86 grader.

Du kan ju eventuellt vira in tanken med isolering själv om den står undangömd? 😎
 
M Marqvist skrev:
Borde inte en lägre framledningstemperatur per automatik innebära lägre förbrukning ävensom det är elpatron?
I ett allmänt fall inte alls om det inte innebär att det blir kallare i huset. Sedan går det förstås att tänka sig udda specialfall där rör går inne i en dåligt isolerad yttervägg så att förlusterna ökar något vid en högre framledningstemperatur.

M Marqvist skrev:
Och jag tänker att en ny VVB borde också behöva värme mindre ofta pga bättre isolering?
Är den bättre isolerad så läcker den mindre värme. Dock finns det två viktiga men här. Den ojämförligt största förbrukningen för en varmvattenberedare är kopplad till att du använder varmvatten. Och förlusteffekten är inte i sin helhet en förlust. Den kommer till viss del huset tillgodo.

M Marqvist skrev:
Och pannan vi har är gammal, så den bör bytas innan den gör sönder oavsett
Så kan det givetvis vara. Den är trots allt över 50 år. Men vänta dig ingen besparing av el för det bytet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Marqvist
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Sedan detta med framledningstemperaturens inverkan. Det är inte så att det alltid är bra med en låg framledningstemperatur. ... Men om det är elpanna påverkar det inte alls energiförbrukningen.
M Marqvist skrev:
Borde inte en lägre framledningstemperatur per automatik innebära lägre förbrukning ävensom det är elpatron?
Den energibesparing som (kan) bli(r) vid lägre framledningstemperatur är att cirkulationspumpen inte behöver jobba lika hårt, eftersom det blir lägre tryckfall över radiatorventilerna.
Med för hög framledningstemperatur så behöver radiatorventilerna strypa flödet väldigt mycket för att det inte ska bli för varmt inne.
Men visst, energin som cirkulationspumpen använder i onödan blir ju till värme.
 
C
M Marqvist skrev:
Jag tycker det är svårt att räkna hem bergvärme på en rimlig tidsperiod,
Önskar nästan att det vore detsamma här nere i elområde 3. 😢
 
Demmpa Demmpa skrev:
Den energibesparing som (kan) bli(r) vid lägre framledningstemperatur är att cirkulationspumpen inte behöver jobba lika hårt, eftersom det blir lägre tryckfall över radiatorventilerna.
Med för hög framledningstemperatur så behöver radiatorventilerna strypa flödet väldigt mycket för att det inte ska bli för varmt inne.
Men visst, energin som cirkulationspumpen använder i onödan blir ju till värme.
Fast det är ju ett specialfall där det gasas och bromsas samtidigt. Om allt är korrekt inställt så är det snarare så att en högre framledningstemperatur gör att cirkulationspumpen kan jobba mindre p.g.a. att man behöver ett mindre flöde. (Oavsett vilket så lär det vara små mängder energi det handlar om.)
 
Fick en ny elpanna i vårt dåvarande BR radhus, pannan var nästa 30 år gammal, besparingen blev noll.
Vi fick sämre varmvattenkomfort då de nyare har värmeväxlare istället för beredare.
Kör vidare så länge den gamla funkar, och en till LLVP som du tänkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.