D
G OMathson skrev:
[länk]
Haha, läste du artikeln.. 1% mindre första halvåret, är det ens en nyhet?
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Haha, läste du artikeln.. 1% mindre första halvåret, är det ens en nyhet?
Ja jag läste och det står "trots att många nya solcells- och vindkraftverk tagits i drift", läste du?
Som jag tolkar det så är det svårt att vara helt väderberoende, antingen får man anpassa sin förbrukning radikalt och ta konsekvenserna av det, eller så använder man fossit när vädrets makter är emot. Byggs det några gas drivna elverk i Sverige? Många andra verkar ju göra det.
 
D
G OMathson skrev:
Ja jag läste och det står "trots att många nya solcells- och vindkraftverk tagits i drift", läste du?
Som jag tolkar det så är det svårt att vara helt väderberoende, antingen får man anpassa sin förbrukning radikalt och ta konsekvenserna av det, eller så använder man fossit när vädrets makter är emot. Byggs det några gas drivna elverk i Sverige? Många andra verkar ju göra det.
Vi (Sverige) har ju gott om el så frågan är inte relevant här men jag tror nog att alla vet att med dagens teknik, både på produktions och konsumtionssidan och med dagens elnät, så kan man absolut inte ha bara sol och vind, har du sett någon föreslå detta?
 
G
D djac skrev:
Vi (Sverige) har ju gott om el så frågan är inte relevant här men jag tror nog att alla vet att med dagens teknik, både på produktions och konsumtionssidan och med dagens elnät, så kan man absolut inte ha bara sol och vind, har du sett någon föreslå detta?
Vadå inte relevant "här"? Vi ska ju bygga ut elnätet så att det blir samma pris i hela EU, befintliga reaktorer i Sverige går inte för evigt, extrem ökning av elförbrukning, i synnerhet i norra Sverige.
 
D
G OMathson skrev:
Vadå inte relevant "här"? Vi ska ju bygga ut elnätet så att det blir samma pris i hela EU, befintliga reaktorer i Sverige går inte för evigt, extrem ökning av elförbrukning, i synnerhet i norra Sverige.
Byggs det ut på det sättet så spelar det ännu mindre roll vad vi gör, gott om el här iaf.

Fokus i Europa bör vara att bygga ut där det produceras för lite eller produceras med fossila bränslen.
 
D djac skrev:
Fokus i Europa bör vara att bygga ut där det produceras för lite eller produceras med fossila bränslen.
Helt rätt !!!
Här i södra Sverige har man lagt ner 6 st kärnkraftverk så därför måste det byggas nya så fort som möjligt.
Tidigare hade vi totalt 9st kärnkraftverk i syd Sverige men vid uppdelning i elområde 1-4 så blev det inga i elområde SE4 ! Alla hamnade i SE3 = Stockholm.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja men där ser vi, uppfattningen att sol/vind subventioneras men inte fossilt har slagit rot
Ja, eftersom att de som utvinner fossila bränslen och säljer dem till oss blir rika som troll på sitt värv tror vi enfaldiga lätt det.
D djac skrev:
detta är helt fel
Så bra. Då finns det förstås inte heller några fossilmiljarder Ryssland kan bruka för att bekriga sina grannar eller som Iran kan finansiera sin moralpolis med.
D djac skrev:
och slaget mot fossilt vore förmodligen vunnit idag om inte den bluffen gått hem i stugorna.
Japp. Det måste vara missförstånden i stugorrna vi ska lösa för att komma ifrån fossilindustrin.

Inlägget kan innehålla spår av ironi.
 
D djac skrev:
Vi (Sverige) har ju gott om el så frågan är inte relevant här men jag tror nog att alla vet att med dagens teknik, både på produktions och konsumtionssidan och med dagens elnät, så kan man absolut inte ha bara sol och vind, har du sett någon föreslå detta?
Jo förvisso så har vi gott om el men lever med en volatil elmarknad som är väderberoende.
Så kan man väl inte ha det!?

Men var det någon ordning inom EU så återstartade Tyskland sina 6 sista stoppade reaktorer och Danmark tvingades att bygga kärnkraft för en rimlig andel planerbar elproduktion.

Men vi kan väl stoppa alla egna nya elintensiva funderingar och dito inom EU. Bara att lägga ner den här miserabla röran.
 
  • Gilla
Ganescha och 2 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, eftersom att de som utvinner fossila bränslen och säljer dem till oss blir rika som troll på sitt värv tror vi enfaldiga lätt det.

Så bra. Då finns det förstås inte heller några fossilmiljarder Ryssland kan bruka för att bekriga sina grannar eller som Iran kan finansiera sin moralpolis med.

Japp. Det måste vara missförstånden i stugorrna vi ska lösa för att komma ifrån fossilindustrin.

Inlägget kan innehålla spår av ironi.
Du sågar demokratin och vikten av opinion vid fotknölarna, sorgligt.

Det är just denna som sätter tungt stopp för fortsatta fossilminskningar i Sverige, vi har nu, via just opinionen, som leds av desinformation, svängt och ökar vårt fossilberoende, jag har uppfattat det som att du inte gillar det men kan såklart ha tolkat fel, tråkigt.
 
D
P paralun skrev:
Jo förvisso så har vi gott om el men lever med en volatil elmarknad som är väderberoende.
Så kan man väl inte ha det!?

Men var det någon ordning inom EU så återstartade Tyskland sina 6 sista stoppade reaktorer och Danmark tvingades att bygga kärnkraft för en rimlig andel planerbar elproduktion.

Men vi kan väl stoppa alla egna nya elintensiva funderingar och dito inom EU. Bara att lägga ner den här miserabla röran.
Vi har inte volatil elförsörjning, det är propaganda, den är jämn och fin, alla har god tillgång.

Menar du att motsatsen råder, strömmen kommer och går, så får du bevisa detta.
 
D
L Leif i Skåne skrev:
Helt rätt !!!
Här i södra Sverige har man lagt ner 6 st kärnkraftverk så därför måste det byggas nya så fort som möjligt.
Tidigare hade vi totalt 9st kärnkraftverk i syd Sverige men vid uppdelning i elområde 1-4 så blev det inga i elområde SE4 ! Alla hamnade i SE3 = Stockholm.
Ja, södra Sverige, om man nu vill hantera geografin så, har för lite elproduktion, hoppas någon vill investera!
 
Vi sparade hårt förra vintern. Många frös inomhus. Företag hindras att etablera sig. Det kanske inte berör dig.
 
D djac skrev:
Du sågar demokratin och vikten av opinion vid fotknölarna, sorgligt.
En grov anklagelse, utan tillstymmelse till argumentation.
D djac skrev:
jag har uppfattat det som att du inte gillar det men kan såklart ha tolkat fel, tråkigt.
Jag gillar inte världens fossilberoende, nej.
 
D djac skrev:
Vi har inte volatil elförsörjning, det är propaganda, den är jämn och fin, alla har god tillgång.

Menar du att motsatsen råder, strömmen kommer och går, så får du bevisa detta.
Jo du argumenterar som fröken Stendum.... Vi HAR en volatil marknad pga ett stort väderberoende som beror på en för stor andel vindkraft samt att "vi sitter i samma båt" som Danmark, Tyskland mfl när vädret spelar oss ett spratt. Totalkorkat och driver både oss, Sverige och hela EU i sank!
 
  • Gilla
Nidhogg och 3 till
  • Laddar…
G
Nu ger i alla fall O3 (fast den är tyskägd, gammal, tveksam tillförlitlighet, ej full drift) mer än dansk vk, O3 1173MW, dansk vk 941MW.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.