Jag har läst lite i den klistrade tråden, men där handlade det mest om träbjälklag.

Jag har från början tänkt att låta hantverkare fixa golvet, men intresset att bara göra ett deljobb verkar inte vara på topp, och de som verkar lite intresserade har inte svarat på offert eller har inte tid förräns framåt april -08. Därför har tanken kommit att försöka sig på detta själv, med assistans från en god vän som gjuter plana golv på nybyggen.

Rummet är i en källare. Idag ser det ut enligt bilden när jag har rivit ut det uppreglade golvet. I nersänkningarna hade de gjutit fast plankor som de spikat fast träreglarna för golvet i. Totalt byggde det uppreglade golvet en liten bit över 10 cm, så det utrymmet har vi att jobba med utan att rummet blir lägre än innan.

Många har bilat upp golvet i sina källare när de gör sådana här projekt, men alla hantverkare jag har pratat med tycker inte att det är rätt väg att gå, så min tanke är följande:
* Jag fyller upp de ojämnheter som finns i golvet idag.
* Jag lägger en lämplig isolering, t.ex. frigolit.
* Jag gjuter på golvet.
* Lägger in golvvärmen.
* Flytspacklar.
* Fuktspärrar i duschhörnan och en bit utanför.

Är jag helt fel ute?

Jag har en fundering på att göra duschhörnan 2-3 cm lägre än övriga golvet, så det blir en kant ner till duschen. Ska man göra det i den "stora" gjutningen, eller i flytspacklet?

# bror
 
Du är inte fel ute vad jag kan bedöma. Golvvärmen du pratar om, är det elslingor? I annat fall läggs de lämpligast i betongen, men elslingorna ligger bäst i spacklet. Tänk på att vänta minst en månad mellan gjutning och spackling, helst lite mer.

Kanten, om du nu vill ha en sådan tycker jag att du ska göra i huvudsak när du spacklar. Du kan ju gjuta betongen med lite fall i stort, så sparar du flytspackel. Sedan stänger du av där kanten ska vara, flytspacklar fall mot avstängningen och handspacklar sedan kanten och fallet inne i duschen.
 
K
Finns betong du kan spackla på efter 2 dygn och lägga tätskikt på efter 7 dygn så köper du bara rätt produkt så behöver du inte vänta minst en månad. Du kan även bygga fallet med betongen eftersom den beteer sig ungefär som ett flytspackel.
 
Tack för svaren! Jag kom på att jag missade bilden i inlägget med, så den kommer här.

Det är vattenburen golvvärme som är tanken. Ska den alltså gjutas in i betongen? Ska jag då lägga nät ovanpå frigoliten och sedan värmeslingorna på det?

Ska isoleringen läggas hela vägen ut till väggarna, eller ska man lämna några centimeter som en ram runt isoleringen?
 
  • bm-image-766446-766480.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ktm250 //

Men visst är dessa snabbrinnande produkter bra mycket dyrare? Tid är egentligen ingen viktig faktor för mig, mer än att det känns drygt att vänta till våren innan projektet ens kan komma igång...

# bror
 
Jepp, väldigt mycket dyrare. Vattenburen golvvärme lägger man normalt i betongen och najar fast den i armeringen. Jag kan inte se något skäl att inte lägga isolering så långt ut man kan.
 
K
Det var mer som information att det finns om du hade bråttom. Prismässigt tror jag inte det skiljer så tokmycket från vanlig ex. finbetong... nån tia säcken typ... :)
 
Vilken produkt är det du tänker på då? De jag tänker på kostar ett par hundra per säck, vilket ju är kanske fyra gånger så mycket som vanlig betong. Och den är ju väldigt dyr jämfört med att blanda själv.. :)
 
K
mmm... men jag tror du tänker på snabbslipsatserna. Jag tänker på Snabbtorkande Betong. Sen kan det ju iofs skilja på pris i olika butiker... och jag talar alltid om färdigblandade produkter. Inga hemmakok ;)
 
Vad är vettigast när det handlar om 15 kvadratmeter? Är det att köpa säckar och blanda hemma, eller är det att ringa efter en bil med långa slangen som tappar ur det i källaren åt mig?
 
K
Pumpbil för 15 m² tror inte jag är ekonomiskt hållbart... 15m³, säg 10 cm tjockt är 150 liter betong vilket motsvarar ca 12 säckar på 25 kg.
 
7 cm betong skulle innebära 1050 liter betong. Om man får ut 13 liter på en säck så blir det 81 säckar (2 pall) som skall bäras, blandas och hällas ut. Jag hade tveklöst titta på vad en pumpbil skulle kosta.
 
K
Sorry... jag missade en nolla... det var inte meningen
 
När jag ändå har så många duktiga och svarvilliga personer i tråden. :surprised:)

Vad ska man ha för frigolit? Tjocklek som är lämplig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.