L LabanW skrev:
Vem äger en nästan hundra år gammal trappa som ligger på grannens tomt?
Är trappan min för att någon för fyrtio år sedan förlängt den med 4 meter på min tomt?
Om jag skulle ta bort trappan blir det ett stort hål som måste fyllas med något.
Ja, förmodligen är den fastighetstillbehör tyvärr... Har du någon tomt/fastighetskarta?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
L LabanW skrev:
Vem äger en nästan hundra år gammal trappa som ligger på grannens tomt?
Är trappan min för att någon för fyrtio år sedan förlängt den med 4 meter på min tomt?
Om jag skulle ta bort trappan blir det ett stort hål som måste fyllas med något.
Har du argument för att det är någon annans än din så är det väl att dra dessa för kommunen helt enkelt.
Men eftersom du skriver att det är din så anser du väl att det är din? Så varför skulle du då inte ansvara för den?

L LabanW skrev:
Det står också att trappor ska avlägsnas.
Ska bli intressant att se om nedre delen av min nästan hundra år gamla trappa kommer att avlägsnas. Det kan inte vara så lätt att avlägsna fem steg av lång gjuten trappa.
Oavsett vilket, skulle det ändå sluta så att du får ta bort den så får du nog återställa marken efter det också.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
L LabanW skrev:
tomt/fastighetskarta
[bild]
?
 
P
L LabanW skrev:
Kommunen har placerat en käpp på min gräsmatta märkt ”FG Linje”.
Efter hur lång tid kan jag avlägsna käppen? Den är i vägen när jag klipper gräset.

Det finns tre FG käppar till som inte är på min gräsmatta. Är det ok att ersätta dom med fyrkantiga rör?

[bild]
Till att börja med har den som satt pinnen gjort hemfridsbrott.
Ta bort skitet och använd den till att tända grillen.
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Det är inte hemfridsbrott att beträda en tomt. Dessutom kan pinnen placeras i gränsen utan att tomten beträds .
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Hur visar du på att en trapp som går mellan två fastigheter är ett fastighetstillbehör som tillhör TS? Hävda att du inte känns vid denna samt att den inte funnits angivet i något dokument när du köpt din fastighet men att du absolut ger kommunen möjlighet att om smidigt görbart ombestyra bortforsling i sin helhet även vad det gäller den del som ligger på din mark. Att någon annan lagt något på kommunens mark är aldrig TS problem. Kommunen har absolut rätt att åtgärda problemet men kan inte hävda att det är upp till TS att göra det / bekosta det bara för att de anser att det är sprunget från TS fastighet.
 
  • Gilla
Anna_H och 8 till
  • Laddar…
P
Vilken hänsyn man bör ge när man nyttjar allemansrätten är inte samma sak som gränsen för hemfridsbrott.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
L LabanW skrev:
Vem äger en nästan hundra år gammal trappa som ligger på grannens tomt?
Är trappan min för att någon för fyrtio år sedan förlängt den med 4 meter på min tomt?
Om jag skulle ta bort trappan blir det ett stort hål som måste fyllas med något.
Grundregeln är att du äger den del av trappan som ligger på din fastighet som fastighetstillbehör fram till gränsen.

Överskjutande del då, som del ligger på kommunens fastighet? Krånglig juridik. Skjuter den ut ett trappsteg eller så så är det en del av din fasta egendom. Du är ägaren. Men skjuter den ut mer än så (oklar exakt gränsdragning, måste fastställas i rätten) så är den delen av trappan inte en del av din fasta egendom.

Det kan då vara fast egendom som tillhör kommunen, det som talar för det är att trappan ligger sedan snart 100 år på kommunens mark för stadigvarande bruk där, det tyder på att det är kommunens.

Men kanske har den aldrig kommit i samma ägares hand, alltså aldrig vid någon tidpunkt ägs av markägaren (kommunen eller tidigare ägare av fastigheten när trappan fanns där). Ja då är den delen av trappan som ligger på kommunens mark lös egendom. Den ägs då av den som anlade den (betalade för det), dess dödsbo eller den som ägaren sålde den till. Kanske har du köpt trappan som lös egendom av den som ägde din fastighet före dig. Då är du lycklig ägare av den del av trappan som ligger på kommunens mark. Det är då din lösa egendom. Eller så är det övergiven lös egendom.

Så det är snårigt. Har du ingen nytta av trappan på kommunens mark och har aldrig haft det och du inte har kommit överens om att den del som skjuter över på kommunens mark ingick när du köpte fastigheten så kan du ju helt sonika uppge att trappan på andra sidan fastighetsgränsen inte är din egendom. Det är upp till fastighetsägaren kommunen att utreda vem som äger den, troligen kommunen själv gissar jag.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Du kan ju läsa på lite på Naturvårdsverket :
[länk]

Sen har jag inte läst hela tråden när mitt inlägg skrevs.
Tror du på allvar att en tjänsteman från kommunen begår hemfridsbrott om vederbörande sätter ena foten på en privat fastighet under sin tjänsteutövning?

Gör sig brevbäraren också skyldig till hemfridsbrott varje gång posten delas ut?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Är det ens tomtmark ? Såg ut som en äng på en fastighet, alltså ej tomt.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
D
Det är ju inte du som byggt trappen så inte heller du som behöver ta bort den.
 
  • Gilla
AndersMarklund och 2 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Det är ju inte du som byggt trappen så inte heller du som behöver ta bort den.
Kanonsvar! Är du jurist ? Får jag anlita dig? Vem ska ta bort den när kronofogden kommer ett föreläggande?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanonsvar! Är du jurist ? Får jag anlita dig? Vem ska ta bort den när kronofogden kommer ett föreläggande?
Kronofogden kan väl ta bort den.
 
  • Haha
  • Gilla
AndersMarklund och 4 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Kronofogden kan väl ta bort den.
Gissa vem som får betala?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.