RoTe
TRJBerg TRJBerg skrev:
Du har inte "jäkla fel". Men i hennes fall handlar det väl mera om att hon håller/vill hålla en KONSTANT högre temperatur. Dvs en termostat där man "ofta" ändrar innetemperaturen är s a s inte aktuell. Med ofta menar jag typ en gång i veckan eller så. (Eller oftare.)
Om man vill ha det varmt verkar det kontraproduktivt att inte använda alla värmekällor.
 
RoTe RoTe skrev:
Om man vill ha det varmt verkar det kontraproduktivt att inte använda alla värmekällor.
Ja alla är nog ense om att värmepumpen bör användas.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Då pratar vi om ett enskilt rum. Nu pratar jag om varför hon måste pilla på luftvärmepumpen hela tiden. Den som värmer större delen av huset du vet?
Hon pillar ju inte på den, utan har den avstängd.
 
RoTe
Anna_H Anna_H skrev:
Hon pillar ju inte på den, utan har den avstängd.
Varför måste hon då ha fjärren om den bara är avstängd? Så mycket som inte är logiskt i denna historia...
 
RoTe RoTe skrev:
Varför måste hon då ha fjärren om den bara är avstängd?
Antagligen är det hennes fjärrkontroll, tror du inte?
 
RoTe
Alfredo Alfredo skrev:
Antagligen är det hennes fjärrkontroll, tror du inte?
Sandlådenivå
 
RoTe RoTe skrev:
Varför måste hon då ha fjärren om den bara är avstängd? Så mycket som inte är logiskt i denna historia...
Vad är det som inte är logiskt? Jag skulle inte heller acceptera att jag måste ringa efter mina barn så fort något krånglar med temperaturen.
 
RoTe
Anna_H Anna_H skrev:
Vad är det som inte är logiskt? Jag skulle inte heller acceptera att jag måste ringa efter mina barn så fort något krånglar med temperaturen.
TS klagar på elräkningen. Tanten vägrar använda värmepumpen. Endera löser man problemet eller så skiter man i det. Just nu verkar alla vilja skita i det. Den som betalar elräkningen får bestämma.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Fairlane
Det är uppenbart att TS mormor kan få ner sina kostnader genom lägre temperatur och att använda värmepumpen mer, så långt är nog alla överens.

Det är dock mycket vi inte vet, och troligen inte heller kommer få veta. Vi vet inte:
  • Om frågan mest var för att förstå, eller för att förändra
  • Om mormor tycker förbrukningen (och därmed kostnaden) är ett problem eller inte
  • Om det är mormor eller TS som tycker det är dyrt, eller båda
  • Om mormor stör sig på ljudet på värmepumpen, eller inte förstår vitsen, eller tycker det blåser för mycket eller om mormor faktiskt är helt ok med att använda värmepumpen mer när hon förstår hur mycket hon kan spara på det
  • Mormors och TS relation, förtroende etc

Ser jag på min mamma som är äldre så vill hon gärna ha hjälp då hon inte förstår tekniken, men hon vill också ha viss kontroll. Hon vill ha varmt, samtidigt som hon klagar på att hon får betala mer för värmen än grannarna som har det svalare. Hon förstår sambandet när man förklarar, men glömmer sen och tycker det är orättvist att hon ska betala mer. Hon skulle inte heller gilla att man tar fjärrkontrollen. Bättre är om vi förklarar hur hon ska göra och inte, gärna skriva en enkel instruktion och tejpar ett papper över knappar som hon inte ska använda. Jag köpte en portabel AC till henne en sommar och där gömde jag fjärrkontrollen så hon inte ens vet att den finns, då saknar hon den inte och så slipper jag en massa support via telefon. På apparaten finns on/off, mode (endast kyla används) och plus och minus. Det kan hon hantera. Hon behöver inte koppling mot WIFI, tidsinställningar etc så fjärrkontrollen är bättre att hon inte har. Om hon däremot hade känt till fjärrkontrollen hade det varit svårare att gömma undan den.
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Men det är ju det jag säger, att golvvärmen kostar mycket pengar och att man ska försöka använda luftvärmepumpen så mycket som möjligt istället 😄

Det du missar är att golvvärmen ofta är dyrare än motsvarande elradiatorer pga att det är bristfälligt isolerat under. Vi vet inte om så är fallet här, men det är isåfall betydligt mer än 3 månader detta påverkar kostnaden och det är då snarare de kallaste månaderna som det kostar extra mycket..
Jo det vet vi faktiskt! En äldre dam som bor i sitt hus, kan ”aldrig” bo i ett modernt nyare hus med bra isolering i golv. Vanligtvis 40-/50-/60-/70-talshus, knappast nyare, som har renoverat badrum med golvvärme.

Det är aldrig tilläggsisolerat golv.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Jo det vet vi faktiskt! En äldre dam som bor i sitt hus, kan ”aldrig” bo i ett modernt nyare hus med bra isolering i golv. Vanligtvis 40-/50-/60-/70-talshus, knappast nyare, som har renoverat badrum med golvvärme.

Det är aldrig tilläggsisolerat golv.
Det är ju precis det jag försöker säga, men lite mer ödmjukt eftersom den person jag diskuterade med hävdar att jag har fel och att golvvärme är jättebra och inte alls dyrt.
 
useless useless skrev:
Är 10 MWh per år en otrolig förbrukning som kräver några särskilda huvudsäkringar?
Ja, inte i närheten av mina huvudsäkringar i alla fall. Hur tänker du?
 
TRJBerg
M Mercruiser skrev:
Ja, inte i närheten av mina huvudsäkringar i alla fall. Hur tänker du?
Vad har du för förbrukning? Man brukar ju räkna med att det är normalt att en lite större villa drar 20MWh.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Av någon anledning anger en del elförbrukning för småhusfastigheter/lägenheter i MWh. Kan nog förvirra en del om man inte har koll på storheterna.

Mvh

Stefan
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Man slipper skriva ut ett fasligt antal "000" och har man fjärrvärme används alltid MWh för husets årsförbrukning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.