Alfredo Alfredo skrev:
Är inte helt med på vad du menar med "med stöd för kontroller" men har du någon rekommendation på lämplig produkt om man vill ha två eller tre trådanslutna accesspunkter för att skapa en bra och prisvärd lösning?
Innebär kort att när man sätter upp sina acesspunkter så gör man det i en mjukvara där dom konfas ihop. Låter mer komplicerat än det är när vi talar hemmiljö. Unifi från Ubitiqi tycker jag är ett av de absolut bästa och mest prisvärda systemen. Jag använder deras Acesspunkt AC-PRO som är tänkt för semi proffesionell användning. De har släppt versioner nu som stödjer WIFI6, U6-Pro, som nog får ses som bästa val idag för de som vill ha det senaste, (mina har bara WIFI5), De har en lite billigare serie AC-Lite samt en Entryline Wifi 6 modell som är billigare, UC-Lite.
Finns budget, köp UC6-PRO, annars anpassa utefter vad det får kosta. Alla är prisvärda och funkar ihop med varandra. Unify har en enkel app som man kan sätta upp acesspunkerna i. Personligen har jag installerat deras mjukvara på datorn. Ger bättre överblick. (gratis). nedan är en skärmdump över sidan som listar min AP. Jag är offline här, men annars får man lite mer trafikstatus etc om man är intresserad. De flesat inkl mig själv använder bara detta när jag installerar systemet, kompletterar nu AP, eller manuellt vill uppdatera FW. Man behöver förstå lite grundlägagnde om nät för att få ihop det bra. Men man behöver som normalanvändare inte göra särskilt mycket i inställningarna.


Gränssnitt för nätverkshantering med enhetslista, statusindikatorer, och IP-adresser; en enhet behöver åtgärdas.

Skärmdump av nätverksinställningar för Wi-Fi, inkluderar 2.4GHz, 5GHz radio, kanalbredd, och sändningsstyrka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Jag är lite arbetsskadad, men här är vårt nätverk på 152 kvm + full täckning på tomten (och ca 500 meter utanför).

Saknas en U6 Pro på bilden.

I switchen sitter det 48 POE RJ45 med patchpanel till alla uttag i huset. Jag överdrev när vi byggde, för man vet ju aldrig vart behovet kan uppstå. Såhär i efterhand var det lite väl overkill, men jag hade ångrat det mer om jag saknat någonstans.

Hela racket är backat med UPS, med en drifttid på ca 1 timme vid strömavbrott.
Har sneglat lite på UDM-PRO. Använder en Edge router idag. Vet du om det är några öppenbara fördelar med en UDM-pro i en villa installation, utöver integrerad unifi controller? Hade varit gott att få in den i en integrerad lösning. Men frågan om det är värt pengarna bara för det.
 
M mojjen skrev:
Men ubiquiti unify använder kontroller precis som tp Omada. Sen behöver den inte rulla konstant, utan vid setup. Det jag inte gillar är planlösa AP som sätts utan samverkan.
För mer industrialiserad WiFi så går all trafik genom kontrollern också. Detta ger vissa fördelar när man byter celler i större installationer.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
För mer industrialiserad WiFi så går all trafik genom kontrollern också. Detta ger vissa fördelar när man byter celler i större installationer.
Jag håller med det är därför jag betraktar Unifi som Semiprofessionella i mina råd. Det skall inte jämföras med fullfjädrade system från Cisco och HP. Men då har vi vida lämnat hemmamarknaden.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Har sneglat lite på UDM-PRO. Använder en Edge router idag. Vet du om det är några öppenbara fördelar med en UDM-pro i en villa installation, utöver integrerad unifi controller? Hade varit gott att få in den i en integrerad lösning. Men frågan om det är värt pengarna bara för det.
Är det värt pengarna? Well, jag har kört min ER i många år nu och det enda jag gör i den är att lägga till statiska mappningar i DCHP om jag vill styra en klient till en specifik IP. I övrigt har den samma konfig som när jag installerade den för X år sedan. Det riktiga värdet av att ha allt integrerat är således begränsat och då får jag väl ändå se mig som en relativt avancerad användare (?).

Jag gillar att prylarna gör EN sak. Controllern körde jag tidigare på en pc och startade när jag behövde, nu snurrar den i en VM på en liten server som kör proxmox, så jag kommer åt den från vilken dator jag vill. Värdet av detta är ju dock synnerligen begränsat, kändes bara som ett snyggare sätt att göra det.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Är det värt pengarna? Well, jag har kört min ER i många år nu och det enda jag gör i den är att lägga till statiska mappningar i DCHP om jag vill styra en klient till en specifik IP. I övrigt har den samma konfig som när jag installerade den för X år sedan. Det riktiga värdet av att ha allt integrerat är således begränsat och då får jag väl ändå se mig som en relativt avancerad användare (?).

Jag gillar att prylarna gör EN sak. Controllern körde jag tidigare på en pc och startade när jag behövde, nu snurrar den i en VM på en liten server som kör proxmox, så jag kommer åt den från vilken dator jag vill. Värdet av detta är ju dock synnerligen begränsat, kändes bara som ett snyggare sätt att göra det.
Är rätt överens med dig där. ER bara tuffar på. Därför jag inte lyckats övertyga mig att byta ut. Frågan har kommit upp när jag installerat om datorn jag kör unifi på, och glömt ta en backup. Så har lite känt att det kunde vara gott att ha en enhet som mer permanent tar hand om det. Har provat lägga det på en QNAP på jobbet, men tyckte inte det funkade så bra. Funderar på att lägga på en raspery Pi.
 
Någon som testat detta.
Min Norska granne kom med detta så vi testa det.
Fungerade väldigt bra
Ca 400m mellan husen
 
  • Trådlös brygga, Wi-Tek, 300 Mbps, IP67-klassad för utomhusbruk, repeater-funktion, produktinformations-sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Trollskidan skrev:
Någon som testat detta.
Min Norska granne kom med detta så vi testa det.
Fungerade väldigt bra
Ca 400m mellan husen
Den har jag inte testat, men om du är intresserad av alternativ till detta för samma applikation, så har jag kört Unifi Nanobeams i en brygga i många år. Extremt stabilt. Inte lika långt som du ska köra men prylarna är gjorta för stora avstånd. Skulle jag göra om det idag så skulle jag satsa på Gigabeamprodukten.

https://www.dustinhome.se/product/5...5b6J6d830vxau8n4LgOQpe6r74pCOzuAaAkbZEALw_wcB

Andra tillverkare har liknande radiobryggor, men eftersom Nanobeamarna har fungerat så bra så skulle jag nog ta Unifi igen.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Den har jag inte testat, men om du är intresserad av alternativ till detta för samma applikation, så har jag kört Unifi Nanobeams i en brygga i många år. Extremt stabilt. Inte lika långt som du ska köra men prylarna är gjorta för stora avstånd. Skulle jag göra om det idag så skulle jag satsa på Gigabeamprodukten.

[länk]

Andra tillverkare har liknande radiobryggor, men eftersom Nanobeamarna har fungerat så bra så skulle jag nog ta Unifi igen.
Vi har testa denna apl. i en månad funkar KANON.
köpt i Norge för 2100nok vilket verkar mycket billigt
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
T Trollskidan skrev:
Vi har testa denna apl. i en månad funkar KANON.
köpt i Norge för 2100nok vilket verkar mycket billigt
Vad skiljer i prestanda på denna cpe513 mot tplink cpe510? 😀 🤔
 
kisumisu
MathiasS MathiasS skrev:
Jag är också lite arbetsskadad så jag kan inte låta bli att undra varför man vill ha täckning en halv kilometer utanför fastigheten. Det låter som en säkerhetsrisk i mina öron.

Och ja, sannolikt lite overkill. Här gör jag samma sak med en (1) U AP Pro......men du har nog plåt i väggarna, det har inte jag....:)
Samma här, är egentligen glad att min wifi just och just når laddboxen.
Just och just fungerar och segt utanför huset. Blir därmed lite svårare försöka komma in där och rätt värdelöst för nån i grannskapet att sno.

Har nog lyckats placera routern så centralt i huset för ena sidan av huset får jag in grannars wifi nät och andra sidan av huset andra grannars osv...men är jag på besök hos dem fungerar inte min wifi.

Fast visserligen de här priserna som fiber börjar kosta per månad har man ju lite lust slänga upp en utomhusenhet och dela på kostnaden med flera grannar 🤔
 
Redigerat:
E
M mojjen skrev:
Har sneglat lite på UDM-PRO. Använder en Edge router idag. Vet du om det är några öppenbara fördelar med en UDM-pro i en villa installation, utöver integrerad unifi controller? Hade varit gott att få in den i en integrerad lösning. Men frågan om det är värt pengarna bara för det.
Det är ju generellt sett en mycket mer kompetent både hårdvara och mjukvara.

Allt beror ju på vad du är ute efter men jag skulle köpt och sedan varit nöjd. Gick själv från Edgerouter och har aldrig tittat tillbaka. Listan på fördelar är väldigt lång och frågan är svårt att svara på utan att veta vad du vill göra specifikt. Jag menar, en Asus eller annan konsumentrouter gör ju samma sak (ger dig internet). Är du däremot lite intresserad och vill få in möjlighet till annonsblockering, VPN, brandvöggsregler, POE och mycket mer, allt i ett snyggt GUI - så är UDM PRO ett självklart val.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag är också lite arbetsskadad så jag kan inte låta bli att undra varför man vill ha täckning en halv kilometer utanför fastigheten. Det låter som en säkerhetsrisk i mina öron.

Och ja, sannolikt lite overkill. Här gör jag samma sak med en (1) U AP Pro......men du har nog plåt i väggarna, det har inte jag....:)
Jag vill ha bra täckning på hela tomten då gräsklipparen är uppkopplad. Det leder också till täckning 150m bort då det är fri sikt i den riktningen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag vill ha bra täckning på hela tomten då gräsklipparen är uppkopplad. Det leder också till täckning 150m bort då det är fri sikt i den riktningen.
Sätt en utomhus sändare på taket
 
T Trollskidan skrev:
Sätt en utomhus sändare på taket
Då får det bli en mast, annars så skall den ju igenom ännu fler väggar, golv och tak. Jag har sutteränghus så stora delar av tomten syns inte från mitten av taket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.