G Galten skrev:
Nu band jag elpriset till 146 öre på Vattenfall på ett år. Vi får väl se om det var ett bra drag eller inte…

Timpris kommer jag aldrig nedlåta mej till, bara om jag skaffar elbil. I övrigt vill jag göra det jag behöver när jag behöver det.
Och då är det extra skönt att ha fast elpris. Bara plugga in bilen när man vill utan att kludda med appar för smartladdning som ideligen kommunicerar med bilen så 12V batteriet blir tomt.
 
  • Gilla
  • Haha
johanxx_ och 1 till
  • Laddar…
(egentligen helt orelaterat)

Insåg precis att elpriset på Nordpool sätts i Euro, så vår kraftigt försämrade växelkurs borde innebära 10% högre elpriser än förra vintern (bara pga växelkursen)? För vi betalar ju elräkningen i SEK.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
Har lite svårt att tro det? Just nu klockan 22:30 en varm onsdagskväll i augusti kostar elen c:a 150 öre i SE4
 
B buffyin skrev:
Kanske för Oskarshamn 3 stoppades igen.
Korta skillnader kommer alltid att finnas.

[länk]
Vi får facit efter vintern 👍

Här i SE4 känns det som att elpriset bara beror på två saker, vindhastigheten och yttertemperaturen. Hur mycket el som finns norröver spelar mindre roll, finns inte tillräckligt med kablar att få hit den..

Svaga vindar nu på morgonen men fortfarande varmt ute, spotpriset ligger på 1.60 kr/kWh
 
G Galten skrev:
Vi får facit efter vintern 👍

Här i SE4 känns det som att elpriset bara beror på två saker, vindhastigheten och yttertemperaturen. Hur mycket el som finns norröver spelar mindre roll, finns inte tillräckligt med kablar att få hit den..

Svaga vindar nu på morgonen men fortfarande varmt ute, spotpriset ligger på 1.60 kr/kWh
Kärnkraften påverkar oss med (SE4), Solel från tyskland som gav låga elpriser i somras eller isbildning på vattenkraftverk som var i december. Just nu SE3 och SE4 exakt samma priser.

Men förbrukning just nu på -1300watt klagar jag inte på spot priset :)
 
G Galten skrev:
Effer någon månad med mycket låga elpriser kan det kännas konstigt att börja tänka på vintern.. Ser att man i nuläget kan binda elpriset på runt 160 öre/kWh för ett år. Frågan är om det inte trots allt kan vara förmånligt (bor i SE4)?

Egentligen är det väl inget som ändrats ang den nordeuropeiska elförsörjningen sen förra året? Vi hade då hjälp av en ganska mild vinter och ändå låg det rörliga priset runt 3-4 kr (iaf under ett par månader). Det är under vintermånaderna jag gör av med mest el.

Det som kommer göra skillnad är när man delar upp Tyskland i flera elområden, men det kommer ske tidigast 2027. Vad tror ni med spåkulan, är det läge att hoppa på ett bundet pris?
.
Jag sitter fast med ett 65 öresavtal (5 år) och kommande vinter blir den sista med den förmånen sedan måste jag också börja med denna spekulationsfars.

Av ren nyfikenhet så tittade jag på priserna i förra veckan och då kunde man binda på 3 år till 114 öre, idag står det mycket riktigt 134 öre så det gäller att hitta rätt dag för avtalsskrivandet när det väl sker.

Läser man på lite om framtiden så verkar det flesta experter och prognosmakare i branschen spå ett snittpris på ca 62 öre för 2024 och 2025, alltså inga dramatiska rörelser mot idag vilket kanske är en liten tröst.

För egen del kan inget annat är ett fast pris bli aktuellt, för precis som redan skrivits så måste man vikta kostnad/förbrukning då de olika månaderna skiljer sig åt (mycket) i mitt fall.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Vore intressant att veta vad de menar med snittpris? Är det ett medel av alla spotpriser på ett år?

Det är ju synnerligen ointressant då man använder mer el på dyrare tider på dygnet (matlagning) och/eller säsong (vinter). Att priset är lågt på natten i maj hjälper inte mej iaf.

Jag ser verkligen inget som hindrar månadspriser på 3-4 kr/kWh i vinter (i SE4). Kanske högre om vintern blir kallare än förra.. Men vi får se 😋

Tänker att jag kan lägga upp månad för månad i vinter vad jag förlorat/vunnit på fast avtal (jmf med månadspris)
 
Redigerat:
  • Gilla
K. L
  • Laddar…
Så här ser det ut hos mig, statistik på förbrukning 2018-2022, priser inkluderar samtliga avgifter.
Fiktiva men inte orealistiska nivåer, har mycket svårt att se rörligt pris någonsin vara lönsamt i mitt fall inte ens om elen är gratis i några månader på sommaren, Brytpunkten går vid ett vinterpris på 180 och sommarpris på 20 öre då matchar det ett fast pris på 150 öre.
 
  • Färgglad tabell, innehåller sannolikt elanvändningsdata i kilowattimmar och kostnader i svenska kronor per månad över år.
  • Gilla
K. L och 1 till
  • Laddar…
Första hela månaden har gått:

September 2023
total förbrukning: 643 kWh

Elpris rörligt avtal (EON): 73.13 öre = elkostnad 470 kr
Mitt fasta elpris 146 öre = elkostnad 939 kr

Jag gick back 469 kr
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
G Galten skrev:
Första hela månaden har gått:

September 2023
total förbrukning: 643 kWh

Elpris rörligt avtal (EON): 73.13 öre = elkostnad 470 kr
Mitt fasta elpris 146 öre = elkostnad 939 kr

Jag gick back 469 kr
Enligt E.ONs hemsida så var det 81,13 öre/kWh (Priserna nedan inkluderar moms, påslag och elcertifikat) i September. https://www.eon.se/el/elpriser/aktuella

Kanske en liten tröst, men fast ligger kvar på samma nivå.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
K
G Galten skrev:
Första hela månaden har gått:

September 2023
total förbrukning: 643 kWh

Elpris rörligt avtal (EON): 73.13 öre = elkostnad 470 kr
Mitt fasta elpris 146 öre = elkostnad 939 kr

Jag gick back 469 kr
Ska bli intressant att följa hur det går för dig i vinter.
Själv har jag rörligt.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Enligt E.ONs hemsida så var det 81,13 öre/kWh (Priserna nedan inkluderar moms, påslag och elcertifikat) i September. [länk]

Kanske en liten tröst, men fast ligger kvar på samma nivå.
Tack, jag kollade nog pris utan några av de andra avgifterna. Jag uppdaterar!
 
Uppdaterat
G Galten skrev:
Första hela månaden har gått:

September 2023
total förbrukning: 643 kWh

Elpris rörligt avtal (EON): 83.13 öre = elkostnad 535 kr
Mitt fasta elpris 146 öre = elkostnad 939 kr

Jag gick back 404 kr på fast pris
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.