L lp40 skrev:
Hej,
kanske liten konstig fråga.
Kan du såga från båda sidor om väggen?
I så fall, hyr en Hilti DD-110 eller DD-150. Borra upp dom fyra hörnen.
Såga därefter med motorkap mellan hålen. Beroende på maskin och dimension så får du gå från båda sidor.
Hitta en klinga som klarar både betong och stål eller kapa armeringen med vinkelslip när den är blottad.
Bör inte ta mer än en dag för två personer.
Glöm inte väggstativ till Kärnborren.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
L lp40 skrev:
Hej,

kanske liten konstig fråga.

Men behover ta hal i ett gammalt bankvalv fran 80 talet. vaggen 500 mm tjock med 3 rader armering 12 mm.

Halen skall var 2100x 1200. tittar pa hyra vaggsag med klinga 1200mm , raknar med 5-7 dagars jobb om vi ar 2 man.
volymen ar 1,26 cbm och vikten ar ca 3.1 ton per hal. skulle kunna flytta det med gravaremaskin nar vi val kapat men klart lattare att kapa ner i mindre bitar.
har ingen erfarenhet av detta innan men ar nagon sa har nagon ide?

eller kanske nagot annat satt gora halen men dom skall ju se ganska fina ut, sjalv klart kan man puts efter of taggit.

ursakta har inte a a samt o pa datorn.

PS, nagot med dynamit eller spranga fungerar inte den star inne befintlig fastighet..
Borra 4 st. hål i hörnen och wiresåga därefter varje snitt. Klumpen väger då ca 3 ton, är det för mycket gör du 6 st. hål och 5 st. wiresnitt.
Borrningen är gjord på någon timme, sågningen 1-1,5 dag per hål.
 
  • Gilla
  • Wow
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
Du behöver en kunnig håltagningar firma.
Vajer sågning är ett alternativ. Med klinga måste du borra mycket för att inte översåga. Eftersom klingan är rund och väggen är så pass tjock behövs en klinga som är 1+ m i diameter. Vilket gör att när du är i genom helt i hörnen
Tengan11 Tengan11 skrev:
Kan du såga från båda sidor om väggen?
I så fall, hyr en Hilti DD-110 eller DD-150. Borra upp dom fyra hörnen.
Såga därefter med motorkap mellan hålen. Beroende på maskin och dimension så får du gå från båda sidor.
Hitta en klinga som klarar både betong och stål eller kapa armeringen med vinkelslip när den är blottad.
Bör inte ta mer än en dag för två personer.
Glöm inte väggstativ till Kärnborren.
Wow 2 dagar 2 man på 2 dörrhål i 500 mm extra armerad vägg. Tror man ska vara glad om man hinner sätta ut och borra dom 8 hörn hålen.

Om du inte känner någon håltagare som kan rekomendera en duktig firma får du ringa runt och beskriva problemet.

Min kvalificerade gissning är 30k per dörrhål utan avfall. Och då förutsätter jag att allt runt omkring tål vatten och borrslagg.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 4 till
  • Laddar…
I vårt förra hus tog vi upp ett dörrhål i källarväggen. Vi tog hjälp av en håltagningsfirma som sågade upp ytterkanterna i hålet med rälsmonterad diamantklinga och styckade sedan upp det i mindre bitar med en handhållen maskin. Vi betalde inte mycket för det men det var ”utanför ordinarie öppettid” samt 12 år sedan. Jag hade aldrig gett mig på det själv även om jag normalt inte rädd för att prova saker och gillar maskiner.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Hur snyggt hål behöver du ha?
 
  • Gilla
Calle Klirr
  • Laddar…
Största problemet är nog inte att såga upp hålet utan göra sig av med blocket om det väger 3t, om man inte kommer åt med maskin att lyfta ut det.
Bara att få ut det ur väggen när det väl är löst lär ju inte vara så enkelt
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Om jag skulle gjort jobbet skulle jag använt en väggsåg, svårt att se att det går att få ett lika snyggt slutresultat på lika kort tid med någon annan metod. Om du inte vill överkapa i hörnen (pga klingans radie) så tar du det sista med en chain-kap (en motorsåg med diamantskodd kedja, typ) får att få snygga 90-grader utan spår av kapning utanför hålets kanter.
Andra sätt kan vara att köra för hand med ringkap (men då tror jag inte det finns någon som ger mer än 17 tum kapdjup) eller med wiresåg för snyggast slutresultat.

Lycka till, lägg gärna upp lite bilder!
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Kan du få fram konstruktionsritningar så är det värdefullt. Vissa valvväggar har betong med betydligt högre styrka och hårdhet än 'vanlig' betong. Det kan också finnas anordningar som syftar just till att förhindra sågning och borrning (jfr motorsågsbyxor). Betongen kan också vara stålfiberarmerad vilket gör det svårare men inte omöjligt.
I de fall som jag varit inblandad i att man av någon anledning måste göra hål i valv, är wiresåg det som använts. Det som är krångligast är att få ut klumpen ur hålet o sen försöka transportera den säkert.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
L lp40 skrev:
Hej,

kanske liten konstig fråga.

Men behover ta hal i ett gammalt bankvalv fran 80 talet. vaggen 500 mm tjock med 3 rader armering 12 mm.

Halen skall var 2100x 1200. tittar pa hyra vaggsag med klinga 1200mm , raknar med 5-7 dagars jobb om vi ar 2 man.
volymen ar 1,26 cbm och vikten ar ca 3.1 ton per hal. skulle kunna flytta det med gravaremaskin nar vi val kapat men klart lattare att kapa ner i mindre bitar.
har ingen erfarenhet av detta innan men ar nagon sa har nagon ide?

eller kanske nagot annat satt gora halen men dom skall ju se ganska fina ut, sjalv klart kan man puts efter of taggit.

ursakta har inte a a samt o pa datorn.

PS, nagot med dynamit eller spranga fungerar inte den star inne befintlig fastighet..
Skicka ett mail till info@mkhaltagning.se och beskriv vart i landet och hur det skall se ut så kan dom nog komma med ett bra pris
 
L lp40 skrev:
Hej,

kanske liten konstig fråga.

Men behover ta hal i ett gammalt bankvalv fran 80 talet. vaggen 500 mm tjock med 3 rader armering 12 mm.

Halen skall var 2100x 1200. tittar pa hyra vaggsag med klinga 1200mm , raknar med 5-7 dagars jobb om vi ar 2 man.
volymen ar 1,26 cbm och vikten ar ca 3.1 ton per hal. skulle kunna flytta det med gravaremaskin nar vi val kapat men klart lattare att kapa ner i mindre bitar.
har ingen erfarenhet av detta innan men ar nagon sa har nagon ide?

eller kanske nagot annat satt gora halen men dom skall ju se ganska fina ut, sjalv klart kan man puts efter of taggit.

ursakta har inte a a samt o pa datorn.

PS, nagot med dynamit eller spranga fungerar inte den star inne befintlig fastighet..
En dörröppning i 500mm betong är ganska mycket för en väggsåg.
Med en 1200mm klinga kommer det att bli väldigt mycket översågning för att få klingan igenom på hela djupet.
Går det att såga från båda sidor blir det mindre översågning. Kör du det sista med en större klinga får du också mindre översågning.
Alternativt summ-borrar du hörnen om du inte kan översåga.
Finns handhållna ringsågar också som du kan såga hörnen med för att minska översågningen typ Hilti k7000
Går också att sticka hörnen med en fast monterad kedjesåg men det brukar vara besvärligt.
Alternativt så vajersågar man men det fixar man normalt inte själv om man inte vajersågat tidigare.

Det är inte helt lätt att hantera en väggsåg heller om man inte använt sådana tidigare, men säkert görbart om man är lite finurlig o tar det försiktigt.

Mitt tips är att ta hjälp av någon som pysslat med betonghåltagning tidigare som åtminstone tittar på jobbet och ger dig råd hur du ska gå till väga.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
L lp40 skrev:
kanske liten konstig fråga.


ursakta har inte a a samt o pa datorn.
Lite OT (eller väldigt mycket), men vart kommer å:et i fråga ifrån?
Borde vara lätt att klistra in pa lampliga stallen....

Å andra sidan, tycker alla har väldigt bra tipsl
Skönt med en tråd där det inte överväldigas av en massa blaj.
Alla ni övriga ger en massa med bra tips till TS.

En tråd med de bästa svaren i ett inlägg hittills är nog ett av detta, massor med bra tips och proffsigt.
Och det sämsta inlägget här är nog mitt!

Håller helt med.
1. Inget att göra själv.
2. Ta in en firma.
3. Kommer att kosta en hel del, ja.
4. Planera hur materialet skall tas ut.

Mitt lilla egna tips är ändå att göra det lite större och enkelt täcka runda hörn, snekap etc. med enklare material så blir det rakt. Någon dm extra kostar nog mindre än raka hörn.
Ingen mening att köra med 'precision' och kapa bort runda hörn. Täck sedan "större" hålet, och inget syns när det är färdigt.
Men lyssna mer på proffsen här än mig. Snygga svar, grattis till er alla.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
L lp40 skrev:
Hej,

kanske liten konstig fråga.

Men behover ta hal i ett gammalt bankvalv fran 80 talet. vaggen 500 mm tjock med 3 rader armering 12 mm.

Halen skall var 2100x 1200. tittar pa hyra vaggsag med klinga 1200mm , raknar med 5-7 dagars jobb om vi ar 2 man.
volymen ar 1,26 cbm och vikten ar ca 3.1 ton per hal. skulle kunna flytta det med gravaremaskin nar vi val kapat men klart lattare att kapa ner i mindre bitar.
har ingen erfarenhet av detta innan men ar nagon sa har nagon ide?

eller kanske nagot annat satt gora halen men dom skall ju se ganska fina ut, sjalv klart kan man puts efter of taggit.

ursakta har inte a a samt o pa datorn.

PS, nagot med dynamit eller spranga fungerar inte den star inne befintlig fastighet..
L lp40 skrev:
Hej,

kanske liten konstig fråga.

Men behover ta hal i ett gammalt bankvalv fran 80 talet. vaggen 500 mm tjock med 3 rader armering 12 mm.

Halen skall var 2100x 1200. tittar pa hyra vaggsag med klinga 1200mm , raknar med 5-7 dagars jobb om vi ar 2 man.
volymen ar 1,26 cbm och vikten ar ca 3.1 ton per hal. skulle kunna flytta det med gravaremaskin nar vi val kapat men klart lattare att kapa ner i mindre bitar.
har ingen erfarenhet av detta innan men ar nagon sa har nagon ide?

eller kanske nagot annat satt gora halen men dom skall ju se ganska fina ut, sjalv klart kan man puts efter of taggit.

ursakta har inte a a samt o pa datorn.

PS, nagot med dynamit eller spranga fungerar inte den star inne befintlig fastighet..
Så här gick det för mig när kassaskåpet gått i baklås. Lejde en mekanisk verkstad som efter många timmar lyckades öppna det. Allt däri var oskadat men det kan man inte tro när man ser bilden
 
  • Upplåst kassaskåp, förstörd i verkstadsmiljö, bakdel bortbruten, verktyg syns i bakgrund, rörigt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Mats-S
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Hur många minuter/timmar har ni på er, innan ni räknar med att polisen är på plats?
 
  • Haha
  • Gilla
Bengt Numelin och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.