Tjabba!

Har ett hus från 70 talet platta på mark. Fick för mig att inte ha gräs intill grunden utan att grus skulle vara ett bättre alternativ. Men blev tveksam nu eftersom de ser så fuktigt ut på grunden och så har de blivit grönt också... Var inte så när de var jord intill grunden.

Har grävt 15-20cm djupt med markduk under ingen lutning från huset. Skulle man kanske ha gjort ändå.

Från marken till panelen är de max 20cm så sätta stenplattor känns inge bra då de kommer säkert stänka från regnet upp bakom panelen mycket. Har ni några bra tips hur jag ska kunna få grunden torr o fin men samtidigt få de se snyggt ut som jag tycker grus runt huset gör...? Vit staketvägg, grussten, kantsten, grönt gräs, gräsklippare i bakgrunden, trädgårdsmiljö, soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit plankstaket, grå stenkant, grönt gräs, trädgård, utomhus, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit plankvägg, betonggrund, grå stenar, grönt gräs. Utomhus nära husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Nu har du ju skapat ett makadamdike utefter väggen🫣
Att det skulle skvätta med en plattrad låter långsökt. En 35-platta runt ett hus är snarare regel än undantag för att leda bort regnvatten.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Nu har du ju skapat ett makadamdike utefter väggen🫣
Att det skulle skvätta med en plattrad låter långsökt. En 35-platta runt ett hus är snarare regel än undantag för att leda bort regnvatten.
Aj då.. okej men ta bort gruset ditt med jord igen och sätta plattor med lite lutning från huset? Stenbeläggningsprodukt på skärmbilden av en webbplats, stenplattor på marken, urban miljö, växter, delvis molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
W
M Martin199mtb skrev:
Aj då.. okej men ta bort gruset ditt med jord igen och sätta plattor med lite lutning från huset? [bild]
Inte i jord. Stenmjöl ska det vara.
 
W Walle_Norrland_Skåne skrev:
Inte i jord. Stenmjöl ska det vara.
Okej tack för svar men stenmjöl då. Inget mer att tänka på när jag lägger plattorna?
 
F
M Markarbetaren skrev:
Nu har du ju skapat ett makadamdike utefter väggen🫣
Att det skulle skvätta med en plattrad låter långsökt. En 35-platta runt ett hus är snarare regel än undantag för att leda bort regnvatten.
Är väl ändå rätt vanligt med en rad grus/singel etc runt huset? Många här som har det...
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Är väl ändå rätt vanligt med en rad grus/singel etc runt huset? Många här som har det...
Tyckte mig också märka de därför jag la gruset men kanske skulle varit noggrannare med grävningen...
 
Vad finns under makadamen?
 
  • Gilla
Rolf Maurin
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Vad finns under makadamen?
Jord och sedan markduk kanske tunn sådan
 
M Martin199mtb skrev:
Jord och sedan markduk kanske tunn sådan
*ganska
 
M
F Fideliox skrev:
Är väl ändå rätt vanligt med en rad grus/singel etc runt huset? Många här som har det...
Ja om man har klätt väggen med dränskiva eller platonmatta. Om du gräver ett 20cm djupt dike rakt över en gräsmatta, lägger i duk och makadam, vart tar vattnet vägen när det regnar? Man ska ju inte uppmuntra vattnet att komma mot källarväggen. Jag har en 2dm bred plastlist runt hela min källare för att leda ut vattnet från väggen.
 
  • Gilla
Tompafix och 1 till
  • Laddar…
M Martin199mtb skrev:
Jord och sedan markduk kanske tunn sådan
Som redan skrivits.. har du inget annat under så har du gjort en vallgrav runt huset. Både vattnet från väggen och lite från gräsmattan kommer stanna i vallgraven om du inte har någon form av dränering under...
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Som redan skrivits.. har du inget annat under så har du gjort en vallgrav runt huset. Både vattnet från väggen och lite från gräsmattan kommer stanna i vallgraven om du inte har någon form av dränering under...
Fy fan. Ok men om jag nu vill ha grus runt huset som jag ser många andra har. Hur gör jag? Hur gräver jag? Vilka material ska användas?
 
Gräv ned till dräneringen och fyll upp därifrån.

Eller fyll upp med jord eller annat material som inte är så genomsläppligt så att vattnet kan rinna bort från huset. Lägg sen gruset ovanpå, gärna med en geoduk emellan. Eller varför inte lite större dekorstenar. Så kallade kattskallar.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Som redan nämnts så kan det vara så att det är singel/grus längst in mot husväggen på hus där detta lagts vid dränering. Man har då någon form av fuktavvisande material på källarväggen (typ platonmatta), och tanken är att vattnet ska leta sig genom singlet ned till dräneringsrören som förhoppningsvis ligger lite lägre än plattan och då forslas bort.

M.a.o. vill du få till singel/grus runt huset och samtidigt vara helt säker på att inte få fuktproblematik bör du kontrollera att dräneringen är i sin ordning och gräva hela vägen ned till dräneringsrören. Om dräneringen inte är i sin ordning - dränera om. :)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.