Mitsubishi Electrics bättre modeller (Hero, Ninja, Sumo) brukar klara blåsa åt bägge håll samtidigt men det kan finnas fler fabrikat som jag inte riktigt har hel-koll på.
 
  • Gilla
Bosse Len
  • Laddar…
Johnny Viking Johnny Viking skrev:
Snikvariant 20-30k kanske. Men realistiskt 35-40+ efter ROT i med det är så pass långt norrut och kan behöva lite kraftigare maskin för dom kalla dagarna. Äldre vill ju ha mer varmt, vore trist med några grader för kallt för att enheten inte orkar när det behövs.

Det är mitt estimat utifrån research och kommande installation i 08 där jag till slut valde en variant med 2 inomhusenheter för att fördela värmen mer enhetligt mellan 2 plan. Kommer kosta 41-45kkr efter ROT (pga längre installation än dom 8 meter som ingår).
Mitsubishis värsting som är en av de bästa som finns kostar runt 27-28k (32-33k med installation då), så att det skulle vara snikmodeller mellan 20-30k är ju väldigt missvisande
 
N najks skrev:
Nej detta var helt nytt för mig, eftersom har enbart direktverkande el utöver pumpen bör det ju gå att söka?
Tyvärr gäller följande enligt https://www.boverket.se/sv/bidrag--garantier/bidrag-for-energieffektivisering-i-smahus/ men det kanske går att göra samtidigt:

”En förutsättning för att du ska få bidrag för installation av en eller flera styrbara luft-luftvärmepumpar är att du kombinerar åtgärden med antingen en varmvattenberedare med inbyggd värmepump eller en anordning för uppvärmning med biobränsle som är effektstyrd och medger en kontinuerlig och automatisk bränsletillförsel.”

Jag rekommenderar annars panasonic HZ35XKE, som brukar ligga på runt ca 30 tkr med installation. Den har specad bra effekt ner till låga minusgrader och hög värmekapacitet. Har du den på bottenvåningen och elradiatorer på plan två som komplement kommer du nog långt, beroende på husets förutsättningar. Vi har installerat den mindre versionen HZ25XKE i ett hus med två plan, dock totalt ca 110 kvm och den klarar även övervåningen, dock med en lägre temperatur på plan två än på bottenplan, men det är helt ok då plan två utgörs av sovrum där man vill ha någon/några grader kallare. Vill man ha samma temp på båda planen kan radiatorerna topp upp det, blir bra besparing ändå.
 
  • Gilla
Kirapira
  • Laddar…
Köper du en Panasonic mitsubishi eller daikin så får du normalt bra kvalitet. Har bra erfarenhet av alla 3. men mest nöjd är jag med mitt senaste köp från Daikin. Med ditt behov hade jag satsat på en sk multisplitt. En enhet på utsidan, men två enheter på insidan. Blir klart bättre spridning med en innedel på varje plan.
Din budget är inte helt orealistisk, men kan behöva ökas lite om du skall få till en lösning med 2 aggregat. Bifogar länk från Polarpumpen, som inte är den bästa firman om man skall tro ryktena. men en bra fingervisning om priser. Kostnad för installation med rot hamnar runt 7500:-

Om du väljer en lite kraftigare med 1 inne del av en av ovanstående tillverkare så kommer du ner lite, både i installationskostnad och material. Vi installerade en Panasonic LZ35 hos pappa i höstas, slutade på knappt 25000:- med rot. Skall du ner till 20K så tror jag dock du kommer göra avkall som jag inte hade gjort på så pass nordliga breddgrader.

https://www.polarpumpen.se/varmepumpar/luftvarmepump/?pf_pl_variety__sve=2 innedelar
 
N najks skrev:
Fråga 1 - går det att sälja den gamla när den är nedmonterad (Sanyo, ca 15-20år), samt vad kan den ha för värde?

Villan hon har är 145m2 (mellersta Norrland så kylan går sällan under -20)
Nuvarande "utblås" sitter ovanför ytterdörren nere

Hon önskar en pump som gör det möjligt att få värme/svalka både nere/uppe (trappen är precis bredvid ytterdörren)

Kanske någon typ av möjlighet att koppla på en extra fläkt eller dylikt? (vet själv inte de tekniska möjligheterna)

Önskning är också en pump som är lätthanterad, dvs enkel att ställa in och kanske som även är pålitlig

Någon som har ett tips på en vettig pump?

Prisidé mellan 20 - 30k monterad och klar!
26000 för en Mitsubishi LN35. Varför ska den gamla bort. Duger den inte åt er är det väl knappast värt något för någon annan att kosta på installation av en så gammal pump?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Den gamla pumpen kanske bara behöver lite påfyllning av gas eftersom den fungerar dåligt både på värme och kyla.
 
  • Gilla
MagicFingers och 4 till
  • Laddar…
N najks skrev:
Nej detta var helt nytt för mig, eftersom har enbart direktverkande el utöver pumpen bör det ju gå att söka?

Det jag har skummat igenom av reglerna så borde ni kunna köpa
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Det jag har skummat igenom av reglerna så borde ni kunna köpa
Då har du skummat lite dåligt. Stårnrätt tydligt. Ganska tydliga villkor för luftvärmepump om man löser hela kravet😇

Installation av en eller flera styrbara luft-luftvärmepumpar​

En förutsättning för att du ska få bidrag för installation av en eller flera styrbara luft-luftvärmepumpar är att du kombinerar åtgärden med antingen en varmvattenberedare med inbyggd värmepump eller en anordning för uppvärmning med biobränsle som är effektstyrd och medger en kontinuerlig och automatisk bränsletillförsel.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Kolla hur hög innerdelen är, den första länken pekar på en pump som är 305 mm hög. Den ska ha tillräckligt avstånd mellan pumpen och taket också.
 
N najks skrev:
Fråga 1 - går det att sälja den gamla när den är nedmonterad (Sanyo, ca 15-20år), samt vad kan den ha för värde?

Villan hon har är 145m2 (mellersta Norrland så kylan går sällan under -20)
Nuvarande "utblås" sitter ovanför ytterdörren nere

Hon önskar en pump som gör det möjligt att få värme/svalka både nere/uppe (trappen är precis bredvid ytterdörren)

Kanske någon typ av möjlighet att koppla på en extra fläkt eller dylikt? (vet själv inte de tekniska möjligheterna)

Önskning är också en pump som är lätthanterad, dvs enkel att ställa in och kanske som även är pålitlig

Någon som har ett tips på en vettig pump?

Prisidé mellan 20 - 30k monterad och klar!
För att få den exakta bästa luftvärmepump till villan som du skrev på 145m2 som är i två plan. Så gå in på Polarpump https://www.polarpumpen.se/ där finns en sidan som säger vilken luftvärmepump som passar för den villan. Du får pris info vad det kostar och installera den totala priset m.m. 👍
Här en läng hos dom du kan fylla hur era villa är isolerad m.m. så väljer vilka som passar just till din villa
https://www.polarpumpen.se/varmepumpar/luftvarmepump/
 
Hej najks!

Du har fått många bra tips här redan. Jag lägger till en specifik Daikin-modell: XRH 30.
https://www.daikin.se/sv_se/produktgrupp/luft-luft-värmepumpar/Optimised Heating/caldo-xrh.html

Vi bytte vår gamla Panasonicpump mot en sådan. Placeringen blev bra för ovanvåningen (suterränghus) men inte nedervåningen, så vi satte en till där nere. Supernöjda! De klarar låga temperaturer utan bekymmer, fantastiskt smidig styrning via app (om man vill ha det), och inte så blodigt dyra.

Kan det vara en idé att dela upp köpet i två? Satsa på en ny i år till ovanvåningen, och byta nedervåningens pump till våren eller nästa höst? Så länge skulle du kunna köpa en flaska rengöring på Jula. Skruva bort plastskyddet på den befintliga pumpen och gör rent innerdelen. Det kan göra underverk, vår Panasonic fick tillbaka mycket styrka efter en rengöring (supergeggig insida som blev som ny). Det gör inte den gamla pumpen bra för tid och evighet, men det kan förlänga livslängden nåt år så länge.

Om jag vore er, skulle jag boka ut besök och ta offerter från två-tre företag. Be om deras tankar och offerter både på en dyrare med två innerdelar, och en eller två enklare med bara en innerdel.

Lycka till i jakten!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Har satt in 4 luftluftpumpar dom senaste 5 åren. 1 i min lägenhet och sen 3stycken när vi flyttade till villa.
Snittpriset har vart runt 22k för varje med installation, det är bra maskiner med A+++ Värme och A++ Kyla.
30k låter dyrt för en installation.
 
Priserna har tyvärr stigit markant senaste 1-2 åren. Inflationsbrasa och svenska kronan bara sjunker...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Rekommenderar att välja någon av de kända fabrikaten men framförallt att välja en seriös installatör som finns lokalt på orten. Bor strax norr om där TS befinner sig och installerade en Daikin XRH 30 i fritidshuset år 2020 och betalade ca 23 000 kr. Bra pump med imponerande prestanda även vid riktig kyla men har haft problem med vibrationer och oljud från ytterdelen. Återförsäljaren (NKI) har varit mycket bra och försökt åtgärda problemen snabbt och utan krångel och bytte till slut ytterdelen. Det blev bättre men inte helt bra. Om det varit i vårt permanenta boende hade jag inte accepterat de ljud som finns kvar. Med det sagt hade jag valt en Mitsubishi från samma återförsäljare om jag skulle köpa en pump idag.
 
  • Gilla
Jättefranskan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.