Peterseth Peterseth skrev:
Jag ska renovera vårat badrum & det är ett likadant som du har. Jag vill ha lite inspiration bara.
Ursäkta dröjsmålet, det är mycket nu. Här kommer några bilder på badrummet i färdigt/nästan färdigt skick. Rummet är ca 1.60x2.05. I trumman bakom toaletten går avloppsstammen upp till badrummet på ovanvåningen. Om det är några särskilda detaljer du har tankar ikring finns det säkert bilder på det också. =)


Renoverat badrum med vita kakelväggar, mosaik i duschutrymmet och grått klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästan färdigt modernt badrum med vit kakel, mosaik i duschen och grå klinker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt badrum med vita kakelväggar, grå klinkergolv, glasduschvägg och inbyggd hylla bakom toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt badrum med vita kakelväggar, spegel med belysning ovanför handfat och integrerad avloppsstamklädsel med mosaik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sammy_j och 1 till
  • Laddar…
Tack så mycket! Det blev jättebra!
 
  • Gilla
bearmaniac
  • Laddar…
T
En trevlig hemsida för Mockfjärds Elementhus har ploppat upp från några eldsjälar som jobbar på att få ett Mockfjärds Elementhus uppfört på Skansen.

https://www.elementhusab.com

Finns en del spännande bilder på sidan från tiden då husen byggdes.
 
  • Gilla
elbas och 2 till
  • Laddar…
Tack för länken:D
 
  • Gilla
Greggen
  • Laddar…
Dear all,
Please excuse writing in English but my Swedish is quit bad... :)
Thank you very much for the great documentation renovating your AB Elementhus.
Since 2019 we are also proud owners of a 1969 model.
As we just had a water damage in the main bath room we decided to renovate it completely.
I have a question about how you worked with the original wall elements.
hrs did you fasten the plastboards? DId you use a under constructon or did you Screw them directly against the wall.
What are your experiences of moving wall elements? Did they move at all?
Due to the width of the bathroom I am considering to screw the plasterboards directly on the wall but I am quite concerned about the possibility that the wall elements may move and the plasterboards may crack.

Thank you very much for your kind support.
 
Hans-Ulrich Hans-Ulrich skrev:
Dear all,
Please excuse writing in English but my Swedish is quit bad... :)
Thank you very much for the great documentation renovating your AB Elementhus.
Since 2019 we are also proud owners of a 1969 model.
As we just had a water damage in the main bath room we decided to renovate it completely.
I have a question about how you worked with the original wall elements.
hrs did you fasten the plastboards? DId you use a under constructon or did you Screw them directly against the wall.
What are your experiences of moving wall elements? Did they move at all?
Due to the width of the bathroom I am considering to screw the plasterboards directly on the wall but I am quite concerned about the possibility that the wall elements may move and the plasterboards may crack.

Thank you very much for your kind support.
Google translator
 
M Manhunter skrev:
Google translator
Kära alla,
Ursäkta att jag skriver på engelska men min svenska är ganska dålig... :)
Tack så mycket för den fina dokumentationen med att renovera ditt AB Elementhus.
Sedan 2019 är vi också stolta ägare av en 1969 års modell.
Eftersom vi precis hade en vattenskada i huvudbadrummet bestämde vi oss för att renovera det helt.
Jag har en fråga om hur du arbetade med de ursprungliga väggelementen.
timmar har du fäst plastskivorna? Använde du en underkonstruktion eller skruvade du fast dem direkt mot väggen.
Vilka är dina erfarenheter av att flytta väggelement? Rörde de sig överhuvudtaget?
På grund av badrummets bredd överväger jag att skruva fast gipsskivorna direkt på väggen men jag är ganska oroad över möjligheten att väggelementen kan röra sig och gipsskivorna kan spricka.

Tack så mycket för ditt vänliga stöd.

I hope it is understandable...
 
Hans-Ulrich Hans-Ulrich skrev:
Kära alla,
Ursäkta att jag skriver på engelska men min svenska är ganska dålig... :)
Tack så mycket för den fina dokumentationen med att renovera ditt AB Elementhus.
Sedan 2019 är vi också stolta ägare av en 1969 års modell.
Eftersom vi precis hade en vattenskada i huvudbadrummet bestämde vi oss för att renovera det helt.
Jag har en fråga om hur du arbetade med de ursprungliga väggelementen.
timmar har du fäst plastskivorna? Använde du en underkonstruktion eller skruvade du fast dem direkt mot väggen.
Vilka är dina erfarenheter av att flytta väggelement? Rörde de sig överhuvudtaget?
På grund av badrummets bredd överväger jag att skruva fast gipsskivorna direkt på väggen men jag är ganska oroad över möjligheten att väggelementen kan röra sig och gipsskivorna kan spricka.

Tack så mycket för ditt vänliga stöd.

I hope it is understandable...
Ska du göra allting själv eller ska du anlita en plattsättare?
Vi anlitade plattsättare som fick göra allting som totalentreprenad.

Plattsättaren gjorde bedömningen att väggen var tillräckligt stabil för att skruva gipskivorna direkt på vägg-elementen så vi valde att lite på den bedömningen. Har man en seriös hantverkare och får intyg på jobbet så ska man kunna känna sig trygg med dennes bedömning.

Hade jag gjort allting själv utan hantverkare så hade jag troligvis skruvat ett lager plywood först innan jag satte gips. Men det är mest för att jag är ängslig hemmapulare som gärna överarbetar saker och ting.
 
S Stuff skrev:
Ska du göra allting själv eller ska du anlita en plattsättare?
Vi anlitade plattsättare som fick göra allting som totalentreprenad.

Plattsättaren gjorde bedömningen att väggen var tillräckligt stabil för att skruva gipskivorna direkt på vägg-elementen så vi valde att lite på den bedömningen. Har man en seriös hantverkare och får intyg på jobbet så ska man kunna känna sig trygg med dennes bedömning.

Hade jag gjort allting själv utan hantverkare så hade jag troligvis skruvat ett lager plywood först innan jag satte gips. Men det är mest för att jag är ängslig hemmapulare som gärna överarbetar saker och ting.
Kära Stuff,
Tack så mycket för ditt svar. Jag planerar att göra allt själv. Inte säker på om vi pratar om samma väggdesign som AB Elementhus.
Min vägg är inte en stolpkonstruktion, det är den initiala designen med balkarna som är kopplade till varandra.
Ur stabilitetssynpunkt är jag inte bara orolig om balkarna kommer att röra sig på grund av temperaturskillnader och generera spänningar. Jag funderar också på. OSB-skivor men jag tycker att plastskivorna är lättare att arbeta med.
 
Hans-Ulrich Hans-Ulrich skrev:
Kära Stuff,
Tack så mycket för ditt svar. Jag planerar att göra allt själv. Inte säker på om vi pratar om samma väggdesign som AB Elementhus.
Min vägg är inte en stolpkonstruktion, det är den initiala designen med balkarna som är kopplade till varandra.
Ur stabilitetssynpunkt är jag inte bara orolig om balkarna kommer att röra sig på grund av temperaturskillnader och generera spänningar. Jag funderar också på. OSB-skivor men jag tycker att plastskivorna är lättare att arbeta med.
Jag har nog en rätt klassisk design från AB Elementhus. Huset är från 1967.
Stående väggelement/balkar ca 30cm breda. Stående masonit i mitten och spontande plank på båda sidor. Rätt grova plank, 25-30 mm, om jag mins rätt.

Vilka plastskivor är det du menad? Eller är det en googleöversättning på gipsskivor?
Vad ska du ha för ytskikt? Kakel eller våtrumsmatta?
 
S Stuff skrev:
Jag har nog en rätt klassisk design från AB Elementhus. Huset är från 1967.
Stående väggelement/balkar ca 30cm breda. Stående masonit i mitten och spontande plank på båda sidor. Rätt grova plank, 25-30 mm, om jag mins rätt.

Vilka plastskivor är det du menad? Eller är det en googleöversättning på gipsskivor?
Vad ska du ha för ytskikt? Kakel eller våtrumsmatta?
Jag antar att det är ett stavfel och översättningsfel jag menade gipsskivor.
Sen är det en ganska liknande design av väggdesignen jag har - det är 20x20cm balk för yttervägg och för innervägg 20x10cm med isolering inuti. Tjockleken på det använda träet är 20 mm.
Så designen är i princip densamma.
Eftersom plywood används för balkarna tänkte jag att rörelsen inte borde vara så stor - jag är bara nyfiken på om någon redan har erfarenhet av att sätta gipsskivorna direkt mot väggen.
Passade du gipsskivan direkt mot väggen?
Jag vill använda kakel och våtrumsmatta.
 
Hans-Ulrich Hans-Ulrich skrev:
Jag antar att det är ett stavfel och översättningsfel jag menade gipsskivor.
Sen är det en ganska liknande design av väggdesignen jag har - det är 20x20cm balk för yttervägg och för innervägg 20x10cm med isolering inuti. Tjockleken på det använda träet är 20 mm.
Så designen är i princip densamma.
Eftersom plywood används för balkarna tänkte jag att rörelsen inte borde vara så stor - jag är bara nyfiken på om någon redan har erfarenhet av att sätta gipsskivorna direkt mot väggen.
Passade du gipsskivan direkt mot väggen?
Jag vill använda kakel och våtrumsmatta.
Ok. Ja gipsskivorna sattes direkt mot väggen.
Hantverkare gjorde allt utom att riva bort det gamla badrummet
 
S Stuff skrev:
Ok. Ja gipsskivorna sattes direkt mot väggen.
Hantverkare gjorde allt utom att riva bort det gamla badrummet
Tack för ditt snabba svar. Jag antar att du inte hade/har inga problem med plastskivorna monterade på träväggen.
Jag måste också riva hela badrummet eftersom trägolvet måste förnyas också.
Jag lade till en stillbild från utredningen av vattenskadan.
Arbetade du med kakel, snickare eller båda?
 
  • Badrum under renovering, vattenskador synliga, rivet golv, verktyg och textanvisningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hans-Ulrich Hans-Ulrich skrev:
Tack för ditt snabba svar. Jag antar att du inte hade/har inga problem med plastskivorna monterade på träväggen.
Jag måste också riva hela badrummet eftersom trägolvet måste förnyas också.
Jag lade till en stillbild från utredningen av vattenskadan.
Arbetade du med kakel, snickare eller båda?
Har inte sett några problem med gipsskivorna ännu. Badrummet renoverades för ca 5 år sedan.
Några få av väggelementen sågades upp för att dra upp nya vattenledningar (rör-i-rör) för att få dold rördragning till duschen.
Jag hade plattsättaren/badrumsföretag som enda kontraktspart. Sen använda han sig i sin tur av snickare, rörmokare, elektriker och målare som underentreprenörer.

du ser ut att ha exakt samma lösningar och material på golv och vägg som jag hade. De bruna väggpanelerna satt bara med små stift och ramlade ner väldigt enkelt när man började riva. Likadant i taket där det satt liknande skivor fast vita och blanka. När jag lossat på taklisterna så trillade taket ner av sig själv.

Även golvet ser ut att vara samma som mitt. Våtrummsmatta lagd på spånskiva som i sin tur ligger på reglar som skapar fallet. När du plockar bort dem så har du ett golvbjälklag av samma typ av element/balkar som i väggarna. Jag instruerade hantverkarna att inte öppna upp elemente i golvet eftersom de är självbärande och då skulle tappa sin bärighet. Endast enstaka håltagning gjordes eftersom jag ville flytta golvbrunnen till ny plats. Kunde då dra avloppsröret rakt ner och ha det utanpåliggande i källaren och behövde inte öppna upp elementen mer än nödvändigt.
Ovanpå golvelementen skruvades det golvgips och sedan flytspackel med fall. På det har jag klinker idag och har inte heller där märkt några rörelser eller sprickor.
 
S Stuff skrev:
Har inte sett några problem med gipsskivorna ännu. Badrummet renoverades för ca 5 år sedan.
Några få av väggelementen sågades upp för att dra upp nya vattenledningar (rör-i-rör) för att få dold rördragning till duschen.
Jag hade plattsättaren/badrumsföretag som enda kontraktspart. Sen använda han sig i sin tur av snickare, rörmokare, elektriker och målare som underentreprenörer.

du ser ut att ha exakt samma lösningar och material på golv och vägg som jag hade. De bruna väggpanelerna satt bara med små stift och ramlade ner väldigt enkelt när man började riva. Likadant i taket där det satt liknande skivor fast vita och blanka. När jag lossat på taklisterna så trillade taket ner av sig själv.

Även golvet ser ut att vara samma som mitt. Våtrummsmatta lagd på spånskiva som i sin tur ligger på reglar som skapar fallet. När du plockar bort dem så har du ett golvbjälklag av samma typ av element/balkar som i väggarna. Jag instruerade hantverkarna att inte öppna upp elemente i golvet eftersom de är självbärande och då skulle tappa sin bärighet. Endast enstaka håltagning gjordes eftersom jag ville flytta golvbrunnen till ny plats. Kunde då dra avloppsröret rakt ner och ha det utanpåliggande i källaren och behövde inte öppna upp elementen mer än nödvändigt.
Ovanpå golvelementen skruvades det golvgips och sedan flytspackel med fall. På det har jag klinker idag och har inte heller där märkt några rörelser eller sprickor.
Tack så mycket det hjälper mycket. Nu kan jag fortsätta med planeringen.
Under trädelen av golvet har jag betong så jag är inte orolig för att det kan bli för tungt då jag vill jobba med torrt golv till golvet. Jag kommer att publicera framstegen här.
 
  • Gilla
bearmaniac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.