Det är mycket rost i plinten, lossa alla kablar, häng dom i luften och mät med ett högohmigt instrument, för att kolla om det är lika ohm på lindningarna, så ska mäta mellan dom som har samma bokstav. För att kolla riktigt så behövs en megger, för att se om det är kontakt till jord.
Är det inte tvärs om?J Jonas928 skrev:
Motorn är D-kopplad, på 400V, och har det fungerat så borde det ju då vara en 400/690 V (eller äldre 380/660V) motor som kan YD-kopplas mot 230/400v.
Sen är ju installationen risig i största allmänhet, skulle tex mycket väl konna vara kortis där kabeln kommer in i motorn, trådarna ligger och nöter.
Mät upp så att du inte har järnkortis o motorn, och försök provstarta den "löst" med resten bortkopplat, städa sedan upp med lite ny kabel och friska komponenter, och om det nu är en motor möjlig att YD-starta så ordna detta?
Det är inte att det går tungt, den kan gå lite lätt utan belastning, det är startströmmen som är hög. Kanske du kan starta den, bara att prova, men du behöver nog min 25 amp säkring i starten och 16 amp kan gå när den kommit upp i varv. Men detta är obelastat.
Hittade denna info hos Akron i Järpås. De säljer mest till bönder, som behöver enkla instruktioner.
Inkoppling av 3-fas enhastighetsmotorer
3-fas enhastighetsmotorer kan kopplas in på två sätt; ”D” och ”Y”.
Spänning över motorns lindning
Vid D-kopplad motor: Lika med nätets huvudspänning Vid Y-kopplad motor: 1/√3 × nätets huvudspänning
Inkoppling i nät med huvudspänning 400V:
Motorer märkta ”400/690V” eller enbart ”400V”: D-kopplas, kan vid behov Y/D-startas Motorer märkta ”230/400V” eller enbart ”230V”: Y-kopplas, kan inte Y/D-startas
Statoruttagen är märkta enligt svensk och internationell standard U, V, W. Medurs rotationsriktning sett mot D-sidan (drivändan) fås om nätets fasföljd är 1, 2 och 3 och faserna är anslutna till motorns statoruttag (plint) märkta U, V, respektive W. Önskas motsatt rotationsriktning växlas två av tre inkommande faser.
Inkoppling av 3-fas enhastighetsmotorer
3-fas enhastighetsmotorer kan kopplas in på två sätt; ”D” och ”Y”.
Spänning över motorns lindning
Vid D-kopplad motor: Lika med nätets huvudspänning Vid Y-kopplad motor: 1/√3 × nätets huvudspänning
Inkoppling i nät med huvudspänning 400V:
Motorer märkta ”400/690V” eller enbart ”400V”: D-kopplas, kan vid behov Y/D-startas Motorer märkta ”230/400V” eller enbart ”230V”: Y-kopplas, kan inte Y/D-startas
Statoruttagen är märkta enligt svensk och internationell standard U, V, W. Medurs rotationsriktning sett mot D-sidan (drivändan) fås om nätets fasföljd är 1, 2 och 3 och faserna är anslutna till motorns statoruttag (plint) märkta U, V, respektive W. Önskas motsatt rotationsriktning växlas två av tre inkommande faser.
Kolla inuti fasvändaren. En del sådana har kablarna fastsatta med hylsor som vrids lös när man växlat fas några gånger. Och då blir det kortis. Har hänt på min vedklyv och även har någon här på forumet haft precis det felet.nino skrev:
Lossa anslutningarna på motorn så du utesluter fel i de andra delarna. Koppla sen in dig där med din 16 A kabel och provstarta den obelastad med remmarna av. Den är som du sett troligtvis 5.5 eller 7.5 kW så du bör kunna provköra i tomgång.nino skrev:
Om du vill kan du vid testet lägga plåtblecken i Y så blir den lite snällare. Den är trots vad som nämnts tidigare möjlig att starta med Y/D i Sverige om du behöver det.
Pratade med grannen som är elektriker och han sa samma, lossa allt och provstarta.GK100 skrev:Lossa anslutningarna på motorn så du utesluter fel i de andra delarna. Koppla sen in dig där med din 16 A kabel och provstarta den obelastad med remmarna av. Den är som du sett troligtvis 5.5 eller 7.5 kW så du bör kunna provköra i tomgång.
Om du vill kan du vid testet lägga plåtblecken i Y så blir den lite snällare. Den är trots vad som nämnts tidigare möjlig att starta med Y/D i Sverige om du behöver det.
Han skulle hjälp mig mäta upp annars.
Kan jag koppla direkt från 3fas handsken, rund röd, och till motorn eller bör jag gå via en brytare?
Ska se om jag hittar en ny plint då en skruv är av.
En tanke slog mej att motorn är D kopplad för 690 V lindningen. Detta för att sänka startströmmen Den är alltså konstant kopplad i startläget för YD start.
400/690 VY/VD är absolut mest vanlig från 4kW och upp.
Om du mäter lindningarna så ligger dom förskjutna i uttagslådan. Övre vänstra - mitten höger. Mitten vänster-nederst höger. Nederst vänster-överst höger.
400/690 VY/VD är absolut mest vanlig från 4kW och upp.
Om du mäter lindningarna så ligger dom förskjutna i uttagslådan. Övre vänstra - mitten höger. Mitten vänster-nederst höger. Nederst vänster-överst höger.
Stopp och hejda dig lite nu den är kopplad D och alltså driftläge i vårt nät 400 V systemspänning och inget annat.J Jonas928 skrev:En tanke slog mej att motorn är D kopplad för 690 V lindningen. Detta för att sänka startströmmen Den är alltså konstant kopplad i startläget för YD start.
400/690 VY/VD är absolut mest vanlig från 4kW och upp.
Om du mäter lindningarna så ligger dom förskjutna i uttagslådan. Övre vänstra - mitten höger. Mitten vänster-nederst höger. Nederst vänster-överst höger.