Det är mycket rost i plinten, lossa alla kablar, häng dom i luften och mät med ett högohmigt instrument, för att kolla om det är lika ohm på lindningarna, så ska mäta mellan dom som har samma bokstav. För att kolla riktigt så behövs en megger, för att se om det är kontakt till jord.
 
Lindningarna mättes med ett riktigt instrument, där värdet ska vara lika på alla 3 och det var dom.
Sen mätte han nåt annat som jag inte hängde med på med ett annat instrument
 
J Jonas928 skrev:
Din motor är D kopplad , kallas även Triangel kopplad. Den är alltså lindad 230/400. (Norge har 230v 3 fas). Du kan inte sätta på en YD start på den.
Är det inte tvärs om?
Motorn är D-kopplad, på 400V, och har det fungerat så borde det ju då vara en 400/690 V (eller äldre 380/660V) motor som kan YD-kopplas mot 230/400v.

Sen är ju installationen risig i största allmänhet, skulle tex mycket väl konna vara kortis där kabeln kommer in i motorn, trådarna ligger och nöter.
Mät upp så att du inte har järnkortis o motorn, och försök provstarta den "löst" med resten bortkopplat, städa sedan upp med lite ny kabel och friska komponenter, och om det nu är en motor möjlig att YD-starta så ordna detta?
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Skulle jag kunna prova att ta bort remmar och sen provstarta med 16A, via byggcentral då borde dom säkringarna ryka först ?
Eller går den tungt fast den är obelastad
 
Det är inte att det går tungt, den kan gå lite lätt utan belastning, det är startströmmen som är hög. Kanske du kan starta den, bara att prova, men du behöver nog min 25 amp säkring i starten och 16 amp kan gå när den kommit upp i varv. Men detta är obelastat.
 
Om den nu är på 7.5kw då är det för mycket för 16A?

Vet att han som sågade åt mig hade 32 på maskinen men körde via ett 16 uttag, men vilken storlek på motor han hade vet jag ju inte
 
Hittade denna info hos Akron i Järpås. De säljer mest till bönder, som behöver enkla instruktioner.
Inkoppling av 3-fas enhastighetsmotorer
3-fas enhastighetsmotorer kan kopplas in på två sätt; ”D” och ”Y”.
Spänning över motorns lindning
Vid D-kopplad motor: Lika med nätets huvudspänning Vid Y-kopplad motor: 1/√3 × nätets huvudspänning

Inkoppling i nät med huvudspänning 400V:
Motorer märkta ”400/690V” eller enbart ”400V”: D-kopplas, kan vid behov Y/D-startas Motorer märkta ”230/400V” eller enbart ”230V”: Y-kopplas, kan inte Y/D-startas

Statoruttagen är märkta enligt svensk och internationell standard U, V, W. Medurs rotationsriktning sett mot D-sidan (drivändan) fås om nätets fasföljd är 1, 2 och 3 och faserna är anslutna till motorns statoruttag (plint) märkta U, V, respektive W. Önskas motsatt rotationsriktning växlas två av tre inkommande faser.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Enl uppgift så ska den ha startat men säkringen gick, ev efter att man använt fasvändaren.
Börjar med att mäta motorn så återkommer jag
Kolla inuti fasvändaren. En del sådana har kablarna fastsatta med hylsor som vrids lös när man växlat fas några gånger. Och då blir det kortis. Har hänt på min vedklyv och även har någon här på forumet haft precis det felet.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Skulle jag kunna prova att ta bort remmar och sen provstarta med 16A, via byggcentral då borde dom säkringarna ryka först ?
Eller går den tungt fast den är obelastad
Lossa anslutningarna på motorn så du utesluter fel i de andra delarna. Koppla sen in dig där med din 16 A kabel och provstarta den obelastad med remmarna av. Den är som du sett troligtvis 5.5 eller 7.5 kW så du bör kunna provköra i tomgång.

Om du vill kan du vid testet lägga plåtblecken i Y så blir den lite snällare. Den är trots vad som nämnts tidigare möjlig att starta med Y/D i Sverige om du behöver det.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Lossa anslutningarna på motorn så du utesluter fel i de andra delarna. Koppla sen in dig där med din 16 A kabel och provstarta den obelastad med remmarna av. Den är som du sett troligtvis 5.5 eller 7.5 kW så du bör kunna provköra i tomgång.

Om du vill kan du vid testet lägga plåtblecken i Y så blir den lite snällare. Den är trots vad som nämnts tidigare möjlig att starta med Y/D i Sverige om du behöver det.
Pratade med grannen som är elektriker och han sa samma, lossa allt och provstarta.

Han skulle hjälp mig mäta upp annars.

Kan jag koppla direkt från 3fas handsken, rund röd, och till motorn eller bör jag gå via en brytare?
Ska se om jag hittar en ny plint då en skruv är av.
 
Har du möjlighet att använda brytare är det ju bäst så du inte skadar stiften/hylsorna i onödan. Är det automatsäkring kan du i nödfall använda den som brytare.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Har du möjlighet att använda brytare är det ju bäst så du inte skadar stiften/hylsorna i onödan. Är det automatsäkring kan du i nödfall använda den som brytare.
Har nog en brytare liggandes, tar den då
 
En tanke slog mej att motorn är D kopplad för 690 V lindningen. Detta för att sänka startströmmen Den är alltså konstant kopplad i startläget för YD start.
400/690 VY/VD är absolut mest vanlig från 4kW och upp.
Om du mäter lindningarna så ligger dom förskjutna i uttagslådan. Övre vänstra - mitten höger. Mitten vänster-nederst höger. Nederst vänster-överst höger.
 
J Jonas928 skrev:
En tanke slog mej att motorn är D kopplad för 690 V lindningen. Detta för att sänka startströmmen Den är alltså konstant kopplad i startläget för YD start.
400/690 VY/VD är absolut mest vanlig från 4kW och upp.
Om du mäter lindningarna så ligger dom förskjutna i uttagslådan. Övre vänstra - mitten höger. Mitten vänster-nederst höger. Nederst vänster-överst höger.
Stopp och hejda dig lite nu den är kopplad D och alltså driftläge i vårt nät 400 V systemspänning och inget annat.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Stopp och hejda dig lite nu den är kopplad D och alltså driftläge i vårt nät 400 V systemspänning och inget annat.
Hur vet du det ? Ingen motorskyllt finns. 400/690 är MYCKET vanligare än 230/400 på denhär storleken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.