Har säkert pratats om detta tidigare, men ställer frågan igen då jag fått olika svar från folk som jobbar med det!
Har ett badrum med måtten 3,6 * 3.1 m runda slängar 11 kvm med 2 brunnar dusch/bad som hamnar c.a 3.4 m från varandra.
Har kanonfina svarta 30*60 plattor som rekomenderades när vi kollade på klinker. Tillägger att 15*15 plattor ska användas i dusch och bad. Nu säger vissa att man inte kan ha denna stl. (30*60) med tanke på lutningen man måste ha i badrum 1:100, vissa säger att det går men blir lite krångligare! Vissa säger att man får kanske tulla lite på lutningen i badrummet men ha som vanligt 1:50 i dusch och bad. Skulle gärna vilja ha lite feedback från nån som kan och gärna lite bilder på badrum eller där man har använt denna stl. Hur gör man med dessa plattor och fall osv???
 
De nya reglerna tillåter golvfall ner till 5 mm/ meter utanför duschen, men så stora plattor ställer stora krav på underlaget och därmed på byggaren. Det är inte jättelätt att spackla ett så flackt fall utan att få bakfall.

Risken med stora plattor på golvfall är att det tandar i hörnen, och speciellt märkbart blir det om plattorna har rakt skurna kanter vilket oftast är fallet med plattor i den dimensionen.

Mao: Det går, men det är svårt. Jag skulle bara lägga så stora plattor om jag visste att jag har anlitat en byggare som är jävligt duktig och noggrann, och om jag var beredd på att ta _lite_ tandningar.

http://forum.byggahus.se/badrum/78050-fall-mot-doerren.html
 
ACME: vad menar du med tandning? har själv precis spacklat ett plant fall i mitt badrum ca 1:100 inga som helst problem! skall ha 30x30 plattor på hela golvet, kan nämnas att jag har en hörngolvbrunn ala unidrain
 
Använder du 15 x 15 plattor i de lokala fallen vid dusch/bad kan du utan bekymmer använda dig av vilka plattor du vill på resten av golvet. Som nämnts tidigare ställer de lite större plattorna högre krav på underlaget men om inte spackelnissen är född bakom en gärdesgård torde det vara små bekymmer.

Fallet i sig ställer inte till några bekymmer med tandning etc så länge bara lutningen är plan. Det är i de skålformade fallen vid golvbrunnarna som stora plattor inte bör användas.
 
Tackar för svaren! Men hur gör man med plant fall när man som jag har 2 st brunnar? Gör man en lätt brytning (i spacklingen) på mitten av rummet och spacklar plant fall mot varsin brunn eller spacklar man plant fall i hela rummet till exempelvis badkarsbrunnen?, så skulle det mot förmodan bli ett läckage nånstans så rinner det först in under badkaret? Ska inte göra det själv men vill bilda mig en uppfattning hur man gör i situationer som denna!
 
Lite svårt att veta om man inte vet hur rummet ser ut. :) Du kan inte lägga upp en ritning på rummet?
 
andi_j skrev:
ACME: vad menar du med tandning?
Höjdskillnader mellan plattorna där dom möts. Som Abbedabbe säger så är det inget bekymmer på ett plant fall, men däremot på ett fall där golvets alla ytor faller mot en punkt.
I pugge's fall med två golvbrunnar och två golvfall kommer det garanterat att tanda om en platta hamnar över brytet mellan fallen. Det kan man säkert komma bort ifrån om man torrlägger klinkern först och gör brytningen i spacklet rak och fin så att den kan hamna vid en klinkersfog.
 
Abbedabbe skrev:
Lite svårt att veta om man inte vet hur rummet ser ut. :) Du kan inte lägga upp en ritning på rummet?
Ska försöka hinna med det lite senare!
 
Hittar inga bra eller lätta program att rita med så här på stört! Men gjorde en simpel liten ritning som kan ge lite info om hur det ung. kommer se ut! Den är dock inte skalenlig på nått sätt. Frågan är hur man löser fallet innan man lägger mina 30*60 plattor. Som sagt tidigare blir det 15*15 plattor i dusch och under badkar. Ska lägga mina plattor med förband, spelar dock ingen roll åt vilket håll bara det funkar!
 
  • badrum ny.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej... Hade jag varit som du och jag gjort det åt mig själv hade jag gjort följande. Högsta punkten på golvet hade blivit där fallet till badkaret börjar. Normalt sett stoppar man avloppsröret från badkaret direkt ner i slukristens lock så spillet från den brunnen borde bli obefintligt.

Därefter hade jag gjort ett fall som löper plant från hörnet ner till höger till det lokala fallet i duschen och där bytat till de mindre plattorna. Klart som korvspad eller hur? :)

ps. Se dock till att inte fallet blir FÖR stort, särskilt vid toastolen då det kan kännas en smula skeptiskt att utföra sina behov i grav lutning ;) .
 
Abbedabbe skrev:
Okej... Hade jag varit som du och jag gjort det åt mig själv hade jag gjort följande. Högsta punkten på golvet hade blivit där fallet till badkaret börjar. Normalt sett stoppar man avloppsröret från badkaret direkt ner i slukristens lock så spillet från den brunnen borde bli obefintligt.

Därefter hade jag gjort ett fall som löper plant från hörnet ner till höger till det lokala fallet i duschen och där bytat till de mindre plattorna. Klart som korvspad eller hur? :)

ps. Se dock till att inte fallet blir FÖR stort, särskilt vid toastolen då det kan kännas en smula skeptiskt att utföra sina behov i grav lutning ;) .
Ritade lite igen, menar du så här? Fall=Rött
 
  • Badrum fall 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Exakt så menade jag! =)
 
Kanon! Tackar för svaret.
 
Hoppas det hjälper och om andra kunniga här på forumet har andra förslag hoppas jag de delger dom.
 
Tänkte ta hit nån innan man bestämmer sig för vem som ska få nöjet att spackla mitt golv. Ska höra med den personen om eventuella lösningar samt även Abbedabbes lösning som verkar helt ok i mina ögon. Hör av mig här efter besöket/ besöken!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.