kisumisu kisumisu skrev:
Tack för den informationen. Så det är därför den lappar över flera kanaler i wifi appen också.

Beror kanske på hur man bor och hur många grannar man har. Innan jag gjorde ändringar i kanaler så fick jag runt 20-30Mbit på en 500Mbit anslutning.
Var annars också taggig anslutning.
Trodde först det var fel på fibern som jag fått.
Japp, det är vedertaget när man jobbar med wifi att aldrig använda annat än 1,6 och 11. (I 2,4 ghz nät) Därför det snabbt blir väldigt begränsat om det finns många wifi nät i närheten av varandra.
 
M mojjen skrev:
Japp, det är vedertaget när man jobbar med wifi att aldrig använda annat än 1,6 och 11. (I 2,4 ghz nät) Därför det snabbt blir väldigt begränsat om det finns många wifi nät i närheten av varandra.
Men om man bor i villa med lite större tomt så bryr man sig inte så mycket om vad grannarna har ställt in, då kör man med alla tre (1,6,11) ändå, man måste ju täcka hela tomten (och 150m till längs vägen)! Effekten avtar ju kvadratiskt med avståndet, så det är bara när du är mittemellan grannens router och din egen som du får problem.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Men om man bor i villa med lite större tomt så bryr man sig inte så mycket om vad grannarna har ställt in, då kör man med alla tre (1,6,11) ändå, man måste ju täcka hela tomten (och 150m till längs vägen)! Effekten avtar ju kvadratiskt med avståndet, så det är bara när du är mittemellan grannens router och din egen som du får problem.
pacman42 pacman42 skrev:
Men om man bor i villa med lite större tomt så bryr man sig inte så mycket om vad grannarna har ställt in, då kör man med alla tre (1,6,11) ändå, man måste ju täcka hela tomten (och 150m till längs vägen)! Effekten avtar ju kvadratiskt med avståndet, så det är bara när du är mittemellan grannens router och din egen som du får problem.
Eller så sätter man upp ett riktigt wifi nät med controller. Förstår inte varför folk envisas med att ta sämre genvägar när man kan göra rätt😇
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Eller så sätter man upp ett riktigt wifi nät med controller. Förstår inte varför folk envisas med att ta sämre genvägar när man kan göra rätt😇
Jag förstår vad du menar (har jobbat lite med WiFi för några år sedan -typ tio). Jag ser dock inte att en central controller tillför särskilt mycket utöver vad Ubiquiti Unifi redan gör för mindre kontor och hem.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag förstår vad du menar (har jobbat lite med WiFi för några år sedan -typ tio). Jag ser dock inte att en central controller tillför särskilt mycket utöver vad Ubiquiti Unifi redan gör för mindre kontor och hem.
Men ubiquiti unify använder kontroller precis som tp Omada. Sen behöver den inte rulla konstant, utan vid setup. Det jag inte gillar är planlösa AP som sätts utan samverkan.
 
M mojjen skrev:
Eller så sätter man upp ett riktigt wifi nät med controller. Förstår inte varför folk envisas med att ta sämre genvägar när man kan göra rätt😇
"Nästan alla" vill ha en enkel "plug and play", WiFi var ju kul när det kom som produkt och speciellt med 11 Mbit/s som gjorde det användbart. Idag vill jag bara det ska fungera, det var orsaken till en hyfsad meshlösning. Fick även för mig att det skulle vara eget frekvensband mellan burkarna, vill inte hålla på att dra kablar och även ta bort Ruckusburkarna till TVn.
Så i slutänden blev det några nya burkar och två bort. Bor ju eget hus med lite avstånd till grannar så inga problem med kanaler/frekvenser.
Så för de som inte tycker det är kul och intressant att bygga/konfigurera WiFi finns det enklare lösningar. Kan sträcka mig till att trycka "Optimera nätverk" bara för att funktionen finns i appen.😉
 
  • Älska
  • Gilla
namnbyte och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
"Nästan alla" vill ha en enkel "plug and play", WiFi var ju kul när det kom som produkt och speciellt med 11 Mbit/s som gjorde det användbart. Idag vill jag bara det ska fungera, det var orsaken till en hyfsad meshlösning. Fick även för mig att det skulle vara eget frekvensband mellan burkarna, vill inte hålla på att dra kablar och även ta bort Ruckusburkarna till TVn.
Så i slutänden blev det några nya burkar och två bort. Bor ju eget hus med lite avstånd till grannar så inga problem med kanaler/frekvenser.
Så för de som inte tycker det är kul och intressant att bygga/konfigurera WiFi finns det enklare lösningar. Kan sträcka mig till att trycka "Optimera nätverk" bara för att funktionen finns i appen.😉
Samma här vill de ska funka varje dag å slippa gnäll från ungar att dom inte har nät.
Inte lägga ner MASSA timmar på å fixa.
Istalera en ny puck utomhus i helgen tog ungefär 10min ink uppsättning och konfigraton.
 
A AndersS skrev:
"Nästan alla" vill ha en enkel "plug and play", WiFi var ju kul när det kom som produkt och speciellt med 11 Mbit/s som gjorde det användbart. Idag vill jag bara det ska fungera, det var orsaken till en hyfsad meshlösning. Fick även för mig att det skulle vara eget frekvensband mellan burkarna, vill inte hålla på att dra kablar och även ta bort Ruckusburkarna till TVn.
Så i slutänden blev det några nya burkar och två bort. Bor ju eget hus med lite avstånd till grannar så inga problem med kanaler/frekvenser.
Så för de som inte tycker det är kul och intressant att bygga/konfigurera WiFi finns det enklare lösningar. Kan sträcka mig till att trycka "Optimera nätverk" bara för att funktionen finns i appen.😉
Jag håller fullt med. Jag är i princip bara motståndare till förslagen i den här tråden där man sätter upp multipla AP utan kontroller. Sen att trådat (Med stöd för kontroller) är bäst, och faktiskt inte är direkt komplicerat för någon med medelgod PC vana och varken är dyrt eller komplicerat att få igång. är en annan sak. Personligen så tycker jag tröskeln mellan tex ett unify eller Omeda med 2-3 AP borde hänga helt på om man kan/vill få ut Cat kabel till AP enheterna. Är det inte görbart så är Mesh absolut det vettigaste alternativet.

Det handlar inte om budget vid val utan vad som är praktiskt görbart. Ett nät med trådade Unifi enheter och ett budget Mesh börjar på ungefär samma kostnad.

Åtminstone Unifi kan kombinera trådat mesh. Man kan tex sätta trådat till AP 1 och Ap2, men AP 3 som inte går att nå väljer man länka trådlöst, med den prestanda försämring det ger i den noden. Vilket normalt i hemmiljö är sekundärt.

Sen finns det meshsystem som håller så hög prestanda att de definitivt blir mer eller mindre helt jämförbara med trådat. Min kollega tittar på Netgear RBKE963. Det är i det närmsta helt kompromisslöst. Men ett listpris på drygt 20K är ju inte försvarbart för de flesta. Att välja denna nivån är ju helt avhängt på att det inte går att få ut kabel, och man kräver ett kompromisslöst trådlöst nät, för typ gaming mm. Här har man ju lika bra eller bättre system med ett Unifi system emd 3st AC-PRO enheter med WIFI6 för runt 7-8000:- inkl Ruter och switch.

Vad gäller TS situation, så kan jag tänka mig att en tak monterad singel Longrange Ubitiqi AP-AC-LR för dryga 1000:- lappen kan räcka. En bra AP slår ju ofta en integrerad wifi router. Deras Longrange är rätt effektiv, om den dessutom kommer upp i taket, så får man bra räckvidd, kanske dessutom kan få den strax utanför mur stocken med mindre påverkan. Givetvis skall wifi avaktiveras i routern om man väljer detta.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E
Jag är lite arbetsskadad, men här är vårt nätverk på 152 kvm + full täckning på tomten (och ca 500 meter utanför).

Saknas en U6 Pro på bilden.

I switchen sitter det 48 POE RJ45 med patchpanel till alla uttag i huset. Jag överdrev när vi byggde, för man vet ju aldrig vart behovet kan uppstå. Såhär i efterhand var det lite väl overkill, men jag hade ångrat det mer om jag saknat någonstans.

Hela racket är backat med UPS, med en drifttid på ca 1 timme vid strömavbrott.
 
  • Skärmbild från en enhetshanteringsapp som visar status för nätverksenheter. Märkning indikerar utmärkt uppkoppling och anslutningstyper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E enoch85 skrev:
Jag är lite arbetsskadad, men här är vårt nätverk på 152 kvm + full täckning på tomten (och ca 500 meter utanför).

Saknas en U6 Pro på bilden.

I switchen sitter det 48 POE RJ45 med patchpanel till alla uttag i huset. Jag överdrev när vi byggde, för man vet ju aldrig vart behovet kan uppstå. Såhär i efterhand var det lite väl overkill, men jag hade ångrat det mer om jag saknat någonstans.

Hela racket är backat med UPS, med en drifttid på ca 1 timme vid strömavbrott.
Jag är också lite arbetsskadad så jag kan inte låta bli att undra varför man vill ha täckning en halv kilometer utanför fastigheten. Det låter som en säkerhetsrisk i mina öron.

Och ja, sannolikt lite overkill. Här gör jag samma sak med en (1) U AP Pro......men du har nog plåt i väggarna, det har inte jag....:)
 
  • Älska
  • Gilla
Nyikåk och 1 till
  • Laddar…
S
Läser tråden med fascination. Otroligt att folk har Wi-Fi-installationer som ända ut i trädgården med råge säkert klarar driftkraven för SOS Alarm. Hade jag inte anat för trettio år sedan. Tiderna förändras verkligen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
E
MathiasS MathiasS skrev:
Jag är också lite arbetsskadad så jag kan inte låta bli att undra varför man vill ha täckning en halv kilometer utanför fastigheten. Det låter som en säkerhetsrisk i mina öron.

Och ja, sannolikt lite overkill. Här gör jag samma sak med en (1) U AP Pro......men du har nog plåt i väggarna, det har inte jag....:)
Haha, för att jag kan. :)

Jag kör för närvarande 4 st olika wifi i huset med olika rättigheter. Det som ligger på utomhuspuckarna är väldigt begränsat, enbart internet, sen full stop. Kör även med en egen DoT osv osv. Sen ligger servrarna i garaget på en helt egen lina separerad i en switch som ligger direkt från fiberkonvertern för att kunna dela upp WAN. Arbetsskadad ja.

Det hade räckt med 2 st puckar inne (uppe och nere), men när vi ritade huset så ville jag ha full täckning överallt på 5GHz, och med Unifis planeringsverktyg så blev det då 4 st.

EDIT: Anledningen till puckarna i varje vädersträck är alla IoT-prylar som jag kör i trädgården. Att det sedan skulle resultera i 500 meter utanför tomten får jag tacka Unifi för. :)
 
Och vi är ganska, låt säga "universumavstånd", från TS och merpartens behov av täckning för wifi i en normal villafastighet med sådana lösningar. I mitt fall också utifrån yrkeserfarenhet vill jag istället göra det så enkelt som möjligt, behöver inte vara på kronan billigaste lösning.
Utgår idag ifrån att min fru som inte är teknikintresserad måste kunna hantera tekniken hemma.😉
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Sen att trådat (Med stöd för kontroller) är bäst, och faktiskt inte är direkt komplicerat för någon med medelgod PC vana och varken är dyrt eller komplicerat att få igång.
Är inte helt med på vad du menar med "med stöd för kontroller" men har du någon rekommendation på lämplig produkt om man vill ha två eller tre trådanslutna accesspunkter för att skapa en bra och prisvärd lösning?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Är inte helt med på vad du menar med "med stöd för kontroller" men har du någon rekommendation på lämplig produkt om man vill ha två eller tre trådanslutna accesspunkter för att skapa en bra och prisvärd lösning?
Som exempel kan man tänka sig att med möjlighet till central konfiguration ("controller") så kan man konfigurera flera trådlösa nät över de AP's man har, och man kan enkelt bestämma vilka AP's som exponerar vilka/vilket nät....och det utan att manuellt konfigurera varje AP.

Har man bara två AP's och detta i första hand för att skapa täckning, så är ju nyttan tveksam, men det är ett väldigt smidigt sätt att hantera nätet på.
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.