Ska dra igång totalrenovering och funderar på hur man ska få kläm på belysning och spegel, jag tror inte el installatören har koll ska man vända sig till återförsäljare av armaturer? Är jätte svårt, när vi gjorde om köket tog jag hjälp av Relex dåvarande Selga för att få till belysningen bland annat ovanför köksön och det blev kanon bra.

Misstänker att det blir en grundbelysning av takspottar men hur löser man en snygg och bra belysning kring spegeln. Av alla olika hotell vi bott på så kanske det är 2st som sambon varit nöjd med belysningen där kravet är att man ska inte se död eller sjuk ut men man ska kunna se den eventuella finnen man har mitt på näsan.

Tacksam för tips och råd (dock inte rådet byta sambo)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Spegel med integrerad belysning?
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Spegel med integrerad belysning?
Då tänker jag "backlight" men har du något tips på där man får ljuset på rätt ställe utan en ful "keps" ovanför med spottar i
 
  • Modernt badrum med rund spegel, trähyllor, handfat, växter och gråa väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
RoTe
Sambon har ju varit nöjd några gånger så kopiera de hotellens lösning?
 
RoTe RoTe skrev:
Sambon har ju varit nöjd några gånger så kopiera de hotellens lösning?
Precis fotade senast i Turin Italien 2022, trodde jag men hittar inte kortet. Och gången före det kan ha varit 1999.

Men tycker det är super svårt, lätt att få det snyggt men svårt få det praktiskt och snyggt.
 
BirgitS
A athena skrev:
Av alla olika hotell vi bott på så kanske det är 2st som sambon varit nöjd med belysningen där kravet är att man ska inte se död eller sjuk ut men man ska kunna se den eventuella finnen man har mitt på näsan.
Att se död eller sjuk ut beror nog på att hotellens ljuskällor har haft ett betydligt kallare ljus än vad vi är vana vid i Sverige. Här har vi ofta ljus som är 2200 K, varmt ljus, medan man i södra Europa kan ha t.ex. 5000 K, kallt ljus. Så det låter som att det viktigaste för sambon är att det blir ett varmt ljus.

Att besöka badrums- och kakelbutiker kan ju vara bra för att kolla upp hur man vill ha det.

De här har ljus som lyser framåt:
https://www.hornbach.se/p/spegel-led-mia-rund-60cm/10475640/
https://www.hornbach.se/p/spegel-med-belysning-dsk-silver-lake-2-0-50x70-cm-50162/10632382/
finns många såna.

Sen kan man ju ha fristående lampor på sidan av eller ovanför typ:
https://rorfokus.se/produkt/gustavsberg-badrumsspegel-med-belysning-artic-45-cm/
En rampbelysning med ledlist ser ju inte ut som en keps:
https://rorfokus.se/produkt/spegel-80x70-r-led-macro-design/
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
RoTe
Mina två ören då... Backlight är bara för att se bra ut på hemnet, ger ju inget ljus i ansiktet. En lampa ovanifrån ger skuggor i ansiktet. Jag har lysrör direkt ovanför/integrerat i spegeln så att ljuset kommer så optimalt man bara kan begära.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det hänger på färgtemperatur på ljuset. Vi hade ett badrumsskåp (Hafa?) med lysrörsbelysning som gjorde att man såg varenda blemma i ansiktet alltför tydligt. Jobbigt i tonåren...
 
BirgitS BirgitS skrev:
Att se död eller sjuk ut beror nog på att hotellens ljuskällor har haft ett betydligt kallare ljus än vad vi är vana vid i Sverige. Här har vi ofta ljus som är 2200 K, varmt ljus, medan man i södra Europa kan ha t.ex. 5000 K, kallt ljus. Så det låter som att det viktigaste för sambon är att det blir ett varmt ljus.

Att besöka badrums- och kakelbutiker kan ju vara bra för att kolla upp hur man vill ha det.

De här har ljus som lyser framåt:
[länk]
[länk]
finns många såna.

Sen kan man ju ha fristående lampor på sidan av eller ovanför typ:
[länk]
En rampbelysning med ledlist ser ju inte ut som en keps:
[länk]
Sant vad gäller temperatur på färgen, jo vi ska ut och göra lite besök.

Men speglar med ljus framåt känns väl rätt, eller tänker jag fel. Man vill väl att ens ansikte ska lysas upp och inte att ljuset ska lysa upp spegeln?

Tack för länkarna
 
RoTe RoTe skrev:
Mina två ören då... Backlight är bara för att se bra ut på hemnet, ger ju inget ljus i ansiktet. En lampa ovanifrån ger skuggor i ansiktet. Jag har lysrör direkt ovanför/integrerat i spegeln så att ljuset kommer så optimalt man bara kan begära.
Känns som det kan bli något dubbelt för det estetiska och praktiska.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det hänger på färgtemperatur på ljuset. Vi hade ett badrumsskåp (Hafa?) med lysrörsbelysning som gjorde att man såg varenda blemma i ansiktet alltför tydligt. Jobbigt i tonåren...
Idag blir man typ snurrig av alla led lampor och färgtemperaturer, ibland känns det som det var enkelt med lysrör och även upplevt skräck exempel med lysrör.
 
BirgitS
A athena skrev:
Men speglar med ljus framåt känns väl rätt, eller tänker jag fel. Man vill väl att ens ansikte ska lysas upp och inte att ljuset ska lysa upp spegeln?
Håller med. Det är som RoTe skrev, backlight är inte en bra lösning.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Håller med. Det är som RoTe skrev, backlight är inte en bra lösning.
Ja vi får åka ut och titta känns kanske som backlight och typ den du skickade med ledramp fast då är man nog bunden till kantiga speglar. Måste se i verkligheten hur det är med ljus integrerat framåt.

Men ska erkänna att jag inte blir riktigt klok på hur man vill att ljuset ska träffa. Spegeln, ansikte eller både och.
 
Redigerat:
Men bas belysningen i badrummet är det bara att placera spottar så man täcker in hela ytan utifrån spridningsvinkeln?
 
Bästa placering av ljuskälla? En spegel med sidobelysning på ansiktets nivå belyser ansiktet bäst, tycker jag.
 
  • Gilla
pacman42 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.