T TowaTei skrev:
Haha ja, du har ju bjudit mycket på den sortens underhållning i Plejd-trådarna! 😉
Eller i tråden om brf som boendeform.
 
JanneJanne123
Eller elbilstråden
 
  • Haha
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Lånelöfte är lånelöfte om summan som banken lånar ut.

Banken har ingen koll på övriga tillgångar i andra banker eller andra lösningar.

Därför får man just en fingervisning om situationen efter att banken sagt sitt och därmed vet man vad man har att röra sig med.

Berättar du alla dina tillgångar för banken?
Njae, jag har för mig att när man gör detta så fyller man i både inkomster, tänkt insats och har jag för mig också vad nuvarande boende är värt. Men troligen styrs lånedelen främst av en stadig månadsinkomst.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Har ni helt missat att gamla bostäder alltid har högre pris på markanden?
Sannolikt på den marknad där du kikar. I största delen av landet är ett begagnat hus billigare än ett nytt, men värdet av en attraktiv (uppvuxen) väl belägen gammal tomt som förhoppningsvis har utsikt, nära till sjö och bebygdes före de nuvarande strandskyddsreglerna gör ju en begagnad ofta 100årig fastighet betydligt mer åtråvärd och därmed dyrare än en nybyggd standardvilla på en frimärkstomt i nån stads trista utkant.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Kolla mail konversationen med min bankman och båda formerna används ibland pratar hon om lånebelopp och ibland totalbelopp så det verkar vara lite si sådär.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
M
Hur mycket man får låna beror helt o hållet på förmågan att betala lånets kostnader. För att det inte ska bli för krångligt i första kontakten med banken, typ hemsidan, så är det i princip inkomsten som styr. Sedan kommer antal barn, barnens ålder, bilinnehav, CSN-lån, boendets driftkostnad och andra lån in i bilden för hur återbetalningsförmågan ser ut.

Sedan kommer säkert utdelning från eget bolag in i bilden om man pratar med banken fysiskt, eller via telefon. Hur mycket man lägger kontant spelar ingen roll för låneutrymmet, om vi förutsätter minst 15% cash såklart. Om min inkomst minus utgifter sätter P vid 5msek lån så spelar det ingen roll om jag lägger 10msek cash för en 15msek villa eller 25msek cash för en 30msek villa. Men det visste ni redan😏
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Hur mycket man får låna beror helt o hållet på förmågan att betala lånets kostnader. För att det inte ska bli för krångligt i första kontakten med banken, typ hemsidan, så är det i princip inkomsten som styr. Sedan kommer antal barn, barnens ålder, bilinnehav, CSN-lån, boendets driftkostnad och andra lån in i bilden för hur återbetalningsförmågan ser ut.

Sedan kommer säkert utdelning från eget bolag in i bilden om man pratar med banken fysiskt, eller via telefon. Hur mycket man lägger kontant spelar ingen roll för låneutrymmet, om vi förutsätter minst 15% cash såklart. Om min inkomst minus utgifter sätter P vid 5msek lån så spelar det ingen roll om jag lägger 10msek cash för en 15msek villa eller 25msek cash för en 30msek villa. Men det visste ni redan😏

Jo det har nog de flesta koll på. Men är ju klart det låter brackigare att säga man har lånelöfte på 17 (när det i själva verket är 11) att det sedan kommer från en som säger nouveo rich som svordom och som själv är det gör inte saker direkt mindre komisk.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
99.9 procent av alla nybyggen byggs på en budget som inte håller de kvalitet och material som gamla hus har.
Än en gång, bygger man huset själv VÄLJER man ju givetvis det man själv vill ha, eftersom man själv betalar.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Har ni helt missat att gamla bostäder alltid har högre pris på markanden?
Öh, va ? nej..

Anledningen till att jag bor i ett hus från 1979 är ju för att det var ett vettigare prisläge än nyare hus, det får man förvisso i praktiken betala för på andra sätt men det var enklare att köpa ett äldre hus och betala tex uppvärmning efter hand.

Det spelar också in att jag gör det mesta vad det gäller reparationer själv, har man ett nyare hus är inte det lika viktigt att kunna.


I lägenheter är det väl dock lite så att äldre är billigare, men det beror ju enbart på att det brukar vara lägre avgifter där, vilket i sin tur beror på att föreningen vanligen har lägre lån.

..För att inte tala om hyresrätter, där är hyran oftast groteskt hög på nybyggen, när jag bodde i innerstan bodde jag i en hyresrätt i ett hus byggt 1944, samam hyresvärd hade nybyggda hus i samma stadsdel som jag tror kostade över tre gånger så mycket i månaden frö motsvarande lägenhet.
 
  • Gilla
enoch85 och 1 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
..För att inte tala om hyresrätter, där är hyran oftast groteskt hög på nybyggen, när jag bodde i innerstan bodde jag i en hyresrätt i ett hus byggt 1944, samam hyresvärd hade nybyggda hus i samma stadsdel som jag tror kostade över tre gånger så mycket i månaden frö motsvarande lägenhet.
Hyresrätter är inte rimligt att jämföra då hyran är reglerad. Det är sen länge känt att oftast de mest attraktiva lägenheterna (om man tex jämför med liknande bostadsrätter och deras pris) också är de med billigast hyra. Just för att man tillåts att ta nästan fri hyra på nybyggt och öka hyran för typiska egenskaper moderna hus har men äldre saknas. Min teori är att hyresgästföreningen historiskt mest haft tomtar i sin organisation som själva bott i hyresrätt i 35 år och vill hålla nere sin egen hyra på bekostnad av ungdomar som bara får tag på nybyggt för ingen äldre är så dum så de släpper en gammal lägenhet byggd 1905, har 3,5m i takhöjd, fiskbensparkett, stora fönster och ligger centralt på bästa läge till 1/3 av hyran och flyttar till en nybyggd lägenhet med sämre läge och dyrare hyra. Det är ungdomarna som får ta de dyra lägenheterna.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Än en gång, bygger man huset själv VÄLJER man ju givetvis det man själv vill ha, eftersom man själv betalar.


Öh, va ? nej..

Anledningen till att jag bor i ett hus från 1979 är ju för att det var ett vettigare prisläge än nyare hus, det får man förvisso i praktiken betala för på andra sätt men det var enklare att köpa ett äldre hus och betala tex uppvärmning efter hand.

Det spelar också in att jag gör det mesta vad det gäller reparationer själv, har man ett nyare hus är inte det lika viktigt att kunna.


I lägenheter är det väl dock lite så att äldre är billigare, men det beror ju enbart på att det brukar vara lägre avgifter där, vilket i sin tur beror på att föreningen vanligen har lägre lån.

..För att inte tala om hyresrätter, där är hyran oftast groteskt hög på nybyggen, när jag bodde i innerstan bodde jag i en hyresrätt i ett hus byggt 1944, samam hyresvärd hade nybyggda hus i samma stadsdel som jag tror kostade över tre gånger så mycket i månaden frö motsvarande lägenhet.
Hus från 79 räknas som till nya. Jag pratar 1920 och tidgare
 
Då har du det lyhörda eländet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hus från 79 räknas som till nya. Jag pratar 1920 och tidgare
Jag (vi) tittade på sådana också, dom var oftast billigare men hade vanligen andra problem.

Ett hus hade tex en källare med takhöjd på 190, det är något irriterande om man är reslig nordbo som jag (196cm) så det gick bort delvis av den anledningen.

Jag skulle hellre bo i ett nybyggt hus, problemet är att jag inte lär få lika mycket för mitt nuvarande hus som om jag skulle köpa en tomt i området och bygga själv, dessutom är jag förtjust i mina stora garage och det blir en ganska stor merkostnad på ett nybygge om det ska byggas det också.

För att inte tala om att de tomter som styckas av nu i området typiskt ligger på typ 800-1200kvm, jag tycker min på ca 4400kvm är ganska lagom.

(..Och NEJ, "någon" behöver inte påpeka att alla delar av min tomt tekniskt sett troligen inte räknas som "tomt".. låt oss få ha EN tråd utan det gnällandet tack.)
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Jag (vi) tittade på sådana också, dom var oftast billigare men hade vanligen andra problem.

Ett hus hade tex en källare med takhöjd på 190, det är något irriterande om man är reslig nordbo som jag (196cm) så det gick bort delvis av den anledningen.

Jag skulle hellre bo i ett nybyggt hus, problemet är att jag inte lär få lika mycket för mitt nuvarande hus som om jag skulle köpa en tomt i området och bygga själv, dessutom är jag förtjust i mina stora garage och det blir en ganska stor merkostnad på ett nybygge om det ska byggas det också.

För att inte tala om att de tomter som styckas av nu i området typiskt ligger på typ 800-1200kvm, jag tycker min på ca 4400kvm är ganska lagom.

(..Och NEJ, "någon" behöver inte påpeka att alla delar av min tomt tekniskt sett troligen inte räknas som "tomt".. låt oss få ha EN tråd utan det gnällandet tack.)
Bara nyfiken, det står Stockholm i din profil. Var i stockholm hittade du billiga hus från 1920? Kanske var det väldigt länge sen, för jag har fått för mig att på 70-talet var inte 20-talshus vatten värda. Men nu tycker jag att alla 20talshus, till och med de pyttesmå egnahemshusen, är svindyra.

Ute i landet på landsbygden har jag förstått att gamla hus är billiga, då även nybyggda hus är billiga. Även om jag föredrar gamla hus kan jag förstå att om man väljer på ett 10 år gammalt hus för ~ samma pengar som ett från 20-talet med massor av dåliga renoveringar eller eftersatt underhåll så går man på det nyare.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Nissens
T TowaTei skrev:
Haha ja, du har ju bjudit mycket på den sortens underhållning i Plejd-trådarna! 😉
Knappast, i Plejdtrådarna är det mest personer som är helt ointresserade Plejd. Det jag påstått om Plejd där stämmer, men det accepteras inte av de ointresserade. Men det får du ta i de trådarna. 😊
 
Redigerat:
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Eller i tråden om brf som boendeform.
Vad snackar du om nu?

Har du läst på om vad ett lånelöfte är för något?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.