É
Kan man fylla vatten baklänges via en vattenutkastare? Min är enligt bild. Något annat som behöver göras? Eller inget alls, bara fylla direkt nu när inget mottryck finns?

Jag får inte igång ejektorpumpen inne (gjort många ggr förr) så tanken är att koppla en kubiktank och regnvattenpump jag har och fylla systemet via utkastaren tills vidare. Under tiden tänkte jag gräva till det nya kommunala VA dom finns, men så familjen kan överleva under tiden. Hade egentligen tänkt vänta några veckor.

Vi dricker inte vattnet.

Eluttag fastsatt i sten, elektrisk kabel ansluten, uteplats eller arbetsplats, används och smutsigt utseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kan gå, men det finns en möjlighet att käglan (markerad) lossnar och trycks mot sätet och stryper tillförseln via trycket

Bild av termoelement med svart anslutningskontakt, lång mätkabel, och en guldaktig spets, isolerad vit bakgrund.

Om du har en sådan här kägel går det nog inte att bakfylla
Svart spiralfjäder monterad på guldfärgad cylinder, troligen del av mekanisk eller elektrisk apparat.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
É
Ok. Är det något man kan se? Eller ta bort? Sitter inte vid kranen utan på insidan av huset?
 
C
Du får lossa på "nosen" på kranen och dra ut hela insatsen som sitter på en lång pinne.
Se @Dilato s bild.
 
Nej... det går inte utan lite modifiering då det förmodligen sitter en backventil i klumpen på insidan vägg.
 
É
Det här var allt som kom ut. Måste jag då öppna den här kopplingen på insidan istället?

VVS-installation, kopparledning, ansluten till avstängningsventil, närbild på hand, smutsigt betonggolv, kabeltrassel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
É
På insidan hittade jag denna som det verkar vara? Tips på om den går låsa tillfälligt eller få ut med våld?
En hand håller en mässingstålig röranslutning i ett verkstadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett foto på pumpen så alla rör syns och hur det är kopplat är inte fel. Allt måste med hur många kopplingar är till pumpen,3 eller 4 .
 
É
J jonaserik skrev:
Ett foto på pumpen så alla rör syns och hur det är kopplat är inte fel. Allt måste med hur många kopplingar är till pumpen,3 eller 4 .
vad menar du? För att fylla huset med trädgårdsslang behöver jag nog bara få bort backventilen. Inga mer kopplingar har jag frågetecken om.

Visserligen jobbar jag lite med Ejektorpumpen parallellt men börjar tröttna på den.
 
Jag skrev inte för att vara tyken eller så, utan för ev kunna hjälpa dig i din situation. Därav min skrift. Den backen har jag aldrig varit i närheten. Har för mig att det finns ingen back i den ventilen, Utan om man trycker in vatten baklänges så kommer gummipackningen på stången att gå baklänges och täta till. Finns små knep för att få vatten till en Ejektorpump.
 
"gummipackningen på stången" är en vanlig kägla som man bara drar bort, då kan den inte täta längre.
 
É ÉlPon skrev:
På insidan hittade jag denna som det verkar vara? Tips på om den går låsa tillfälligt eller få ut med våld?
Det borde sitta något skruv eller mutter eller låsring spår i den ände du inte visar.
Eller så är den bara ipressad som backventiler i duschblandare.
 

Dilato har du blockat PM​

 
É
Vinkelkopplingen var backventil det såg man i den. Jag hittade ingen likadan (utan backventil) på Bauhaus då den stora gängan mot utkastaren var nån konstig fin gänga. Men R15 i inkommande ändå så om det blir akut i framtiden bör jag kunna koppla på mig där fast med slang in i källaren istället för via utkastaren

Men nu har jag fixat ejektorpumpen även om den fortfarande läcker nere i borrhålet och går väldigt ofta. Att fylla den med vatten i inkommande hålet för att komma igång gick inte men köpte diverse kopplingar enligt bild så att man kan fylla med trädgårdsslangen och då gick det mycket bra!

En röranslutning med blåa snabbkopplingar och en mässingsventil mot en träbakgrund och grå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du hittade rätt, det var jag menade med små knep. det går även att koppla in sig på säkerhetsventilen och lyfta lite på så går vattnet in. läcker i hålet, då är antingen bollen ( backventilen ) dålig eller skit i den, finns ingen genväg, bara dra upp ejektorn. Har en ejektor liggandes som ska fungera. Inte säker men tror inte att det går att köpa lösa delar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.