Grym info.
 
  • Gilla
tripptrapp
  • Laddar…
Nu finns det 3 underkoder till just E10. Men alltid värt att rengöra pumparna.
 
Vonelffors Vonelffors skrev:
Nu finns det 3 underkoder till just E10. Men alltid värt att rengöra pumparna.
För att göra tråden komplett, antar att många hamnar här när de får felet. Har du underkoderna och vad de betyder? Min var E10.0
 
T tripptrapp skrev:
För att göra tråden komplett, antar att många hamnar här när de får felet. Har du underkoderna och vad de betyder? Min var E10.0
E10:00 Felande doseringselektronik, pumpfel, kablagefel.
E10:10 kommunikationensfel mellan power unit och doseringselektronik.
E10:20 pumpfel, felande sensor.
 
  • Gilla
MrBlew och 2 till
  • Laddar…
Hade samma problem fick både E:00 samt E:10. Efter lite egen felsökning beställde jag denna del:

Bosch Siemens tvålkoppslock tvättmaskin - doseringsenhet [fixpart.se]

Tar ca 10 sec att byta ut själv.

Maskinen är 5 år gammal och ingen garanti men det löste sig, notan blev 2474.kr levererat till dörren. Väl värt det. Jag kör rengörings funktionen varannan månad och slänger då i två diskmaskintabletter. Den är som ny fortfarande.

Nu hör man faktiskt iDos pumparna jobba.
 
  • Gilla
tripptrapp
  • Laddar…
vcx vcx skrev:
Japp, det kom en servicetekniker och bytte locket på tvättmedelsfacket (där I-dos pumparna sitter?) och en elektronikdosa i övre bakre vänstra hörnet av maskinen. Gick på en kvart, allt som allt, och sen dess har maskinen fungerat perfekt.

Han nämnde att det var ett vanligt fel att elektronikdosan lossnade och slogs sönder mot trumman, så hör du att det skramlar om tvättmaskinen så är det troligen det som är problemet. Steg ett kan ju annars vara att göra rent pumparna och kolla anslutningarna.
Hej
Jag har en Bosch serie 6 där just elektronikboxen lossnat och skramlat mot trumman. Har nämnda felkoder i slutet av programmet så det är idos som slutat fungera. Har du eller någon annan möjligtvis något kort på färdig installation? Jag har två kablar som lossnat och jag inte vet vad dom ska vara kopplade till.
 
  • Inre komponenter av hushållsapparat med kablar, kontakter och plasthöljen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Peka70 Peka70 skrev:
Hej
Jag har en Bosch serie 6 där just elektronikboxen lossnat och skramlat mot trumman. Har nämnda felkoder i slutet av programmet så det är idos som slutat fungera. Har du eller någon annan möjligtvis något kort på färdig installation? Jag har två kablar som lossnat och jag inte vet vad dom ska vara kopplade till.
Såhär ser min ut...

Demonterad tvättmaskin med öppen topp, synliga komponenter och verktyg på golv. Reparation eller service pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
vcx vcx skrev:
Såhär ser min ut...

[bild]
Tack för bilden, nu vet jag vart kablarna ska sitta. Kan du skilja de två lila kablarna åt? Har du möjlighet att ta en närbild på elektronikboxen så vore jag tacksam.
 
vcx vcx skrev:
Såhär ser min ut...

[bild]
Så här ser min ut
 
  • Tvättmaskins inre med elektriska anslutningar och kablage, närbild på komponenter och ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jesper Maurin Jesper Maurin skrev:
Så här ser min ut
Tackar!
 
Peka70 Peka70 skrev:
Tack för bilden, nu vet jag vart kablarna ska sitta. Kan du skilja de två lila kablarna åt? Har du möjlighet att ta en närbild på elektronikboxen så vore jag tacksam.
Jag kunde se på kabelns brott vart var och en av kablarna skulle gå. Tur det då det är samma färg på båda kablarna. Nu funkar allt som det ska. Tack för hjälpen
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Vet att detta är en gammal tråd, men är det någon som kommit på vilket testprogram det är för kolla av idos pumparna? Vår tvättmaskin Larmar med E00, men går man i i serviceläget så står det E10. Maskinen fungerar förövrigt så bara ett irriterande error på displayen. Både tvättmedel och sköljmedel fylls på med jämna mellanrum.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.