Hej!
Jag har precis totalrenoverat badrummet men dum som man är så tänkte jag aldrig på spillvattnet från vvb när jag planerade nya avloppen… badrummet är utformat så att duschen är i ett hörn där jag byggde en skärmvägg på ca en meter så att duschen blir som i en nisch, på andra sidan väggen står vvb och bredvid vvb står tvättmaskinen.

När beredaren släpper ut lite vatten från säkerhetsventilen vid uppvärmning så bildas en pöl under beredaren som sedan rinner ut framför den och runt hörnet och ner mot golvbrunnen, fallet i badrummet är alltså bra mot brunnen och spillvattnet är ingen fara på så sätt men det känns rätt tråkigt med vattnet på golvet och ett spillrör på väggen runt hörnet och in i duschen blir inte så estetiskt tilltalande.

Bakom tvättmaskinen satt rörmokaren ett avlopp som kommer ut genom väggen ca 60 cm upp från golv dit vattnet från tvättmaskinen går. Min fundering är nu om jag på något sätt kan leda spillvattnet från beredaren upp till tvättmaskinsavloppet. Detta skulle innebära att vattnet från beredaren behöver ledas uppåt ca 40-50 cm. Någon som har en bra lösning på hur jag kan lösa detta?
 
Det är väl bara att göra. Gör väl inget att det står en skvätt vatten i röret. Prova med en slang innan du drar ett permanent rör.
 
Sätt en burk under så slipper du att vatten rinner på golvet och du får dessutom koll på hur mycket det läcker.
Det kan räcka, vattnet i butiker dunstar...
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
K Kvisthberg skrev:
Det är väl bara att göra. Gör väl inget att det står en skvätt vatten i röret. Prova med en slang innan du drar ett permanent rör.
Är det inte dåligt med vatten konstant ståendes mot ventilen då? Kommer vattnet att tryckas uppåt i slangen? Står tydligt i instruktionsboken att spillröret ska ledas med fall mot avlopp. Det är ju liksom inget tryck i vattnet som kommer ur ventilen, det droppar ju bara så känns konstigt att leda det uppåt men det vore ju smidigt om det funkar!
 
D Dilato skrev:
Sätt en burk under så slipper du att vatten rinner på golvet och du får dessutom koll på hur mycket det läcker.
Det kan räcka, vattnet i butiker dunstar...
Har ställt in en liten hink nu men känns inte som en permanent lösning att måsta tömma den då och då, det droppar ganska mycket efter ett par duschar. Funderade på att ha nån liten kondensatpump som pumpar upp vattnet till avloppet men känns lite som en mullemeck lösning
 
Kan du inte dra ett litet spillrör genom väggen och låt det rinna ut inne i duschen?
 
P para skrev:
Kan du inte dra ett litet spillrör genom väggen och låt det rinna ut inne i duschen?
Skulle kunna gå men det känns dumt att borra hål i väggen och försöka få det tätt mellan röret och tätskiktet, stor risk att det läcker in vatten i väggen…
 
P Pularjocke skrev:
Skulle kunna gå men det känns dumt att borra hål i väggen och försöka få det tätt mellan röret och tätskiktet, stor risk att det läcker in vatten i väggen…
Ah, tänkte att du byggt nisch-väggen i oorganiskt material och då spelar ju några droppar vatten ingen roll.
 
Säkerhetsventilen för tappvatten brukar vara på 9 bar.
Om du leder det en ½ meter uppåt ökar öppningstrycket med 0,05 bar vilket är försumbart.
 
En säk får inte ha rör uppåt, det ska vara fritt fall ner och röret ska kunna bli tomt från säken. Sort på VVB, på golv eller hänger på vägg.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Säkerhetsventilen för tappvatten brukar vara på 9 bar.
Om du leder det en ½ meter uppåt ökar öppningstrycket med 0,05 bar vilket är försumbart.
Alltså inga konstigheter i att vattnet kommer tryckas uppåt i slangen? Hur är det med att ha vatten ståendes i slangen mot säkerhetsventilen då?
 
J jonaserik skrev:
En säk får inte ha rör uppåt, det ska vara fritt fall ner och röret ska kunna bli tomt från säken. Sort på VVB, på golv eller hänger på vägg.
Det är en nibe compact cu, 300 liter som står på golv
 
Monteringsanvisningarna är precis som "jonaserik" skriver.
Men i praktiken har jag svårt att tänka mig att den lilla vattensäck som bildas utanför utloppet påverkar funktionen i praktiken
 
Rickard.
*Säkerhetsventilen ska installeras så att utlopp med spilledning mynnar rakt ut eller nedåt så att inget vatten kan stå kvar och blockera utloppet. Spilled- ningen ska ha diameter 15 mm och det ska finnas en luftspalt/luftgap mellan ledningens slut och avlopp/uppsamlingsställe.*

Står ventilen i vatten slutar den fungera fort, den är helt enkelt inte gjord för att ha vatten på fel sida.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vad för materiel i den tänkta väggen som du ev tänker bygga. Det med tätskikt går man runt med att sätta ett EL-rör 20 mm som säkröret kan gå igenom. Ev täskikt smörjes runt, så där är inget problem.
P Pularjocke skrev:
Det är en nibe compact cu, 300 liter som står på golv
Och den har säken under så inte mycket till fall blir det. Du får se hur det går att ordna det
M MagHam skrev:
Men i praktiken har jag svårt att tänka mig att den lilla vattensäck som bildas utanför utloppet påverkar funktionen i praktiken
Visst kan det fungera, men det får inte bli som ett vattenlås på en säkerthetsledning, detta för att vid en ev. kok av någon orsak så måste ångan ut, det är ett hemskt tryck på ångan om en säk löser och är det då ett vattenlås kan det gå illa. Därav bestämmelser om fritt utlopp för en säk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.