H Harlin skrev:
Schaktet hade sannolikt haft flackare lutning om det hade ett företag som gjorde jobbet. I mitt fall var det aldrig någon risk att jag skulle få jorden över mig (möjligen om jag lagt mig ner och vilat längst ner, men det hade jag ingen anledning att göra). Ett kraftigt regn hade dock medfört att delar av grävningen skulle behöva göras om, men det var en medveten risk jag tog.

Blåleran (med mängder av halvstora stenar i) gjorde att sista metern nedåt tog flera gånger längre tid än första 1,5 meter, som var mer normala jordmassor. Jag uppskattar att jag lade 200-300 arbetstimmar totalt, från början till slut. Utan blålera hade det tagit mindre än halva tiden. Första spadtaget togs 22/5 och jag var helt klar 31/7. Grävde inte varje dag.
Så lite grovt tillyxat fick Du 500 kr netto per timme för att träna?!
 
  • Gilla
Harlin
  • Laddar…
H Harlin skrev:
Absolut. Jag dränerade med spade för två år sedan. Det var inga större problem, men det kräver rätt ordentligt tålamod och intresse av att läsa på hur man gör. Bra motion är det också, framförallt när jag 1,5 meter ner stötte på blålera med sten i, så då fick jag gå över på s..
Trevligt att hitta en frände!
Gjorde samma sak av nästan samma anledningar. Mest att folk sa att det inte gick.

Korp eller fyllhammare för att gräva frammåt och sen liten skyffel för att få ut jorden ur diket var mina verktyg.
Flyttade ca 1m3 per timme i snitt.
Mycket meditativt att gräva och man slipper gymmet...
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Skit vilka priser för att gräva lite jord... Så i princip måste man ta lån som vanlig knegare för att kunna leja bort renoveringar idag. Undrar när folk inser det ohållbara i det hela?
 
  • Gilla
DanneLo och 1 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Trevligt att hitta en frände!
Gjorde samma sak av nästan samma anledningar. Mest att folk sa att det inte gick.

Korp eller fyllhammare för att gräva frammåt och sen liten skyffel för att få ut jorden ur diket var mina verktyg.
Flyttade ca 1m3 per timme i snitt.
Mycket meditativt att gräva och man slipper gymmet...
Håller med om att gymmet inte behövs när man gräver.
Håller inte alls med om att det är meditativt att gräva men visst behöver inte tänka så mycket.
För känsliga händer (som mina frökenhänder) så kan man få blåsor...
 
  • Närbild på en handflata med tydliga blåsor, möjligt resultat av friktion eller brännskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En stor hög med jord framför en blå bil vid en stenmur och grönt gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Man arbetar i trädgård med spade, lerig mark, stenmur bakgrund, gröna byxor, leende, soligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Harlin
  • Laddar…
TRJBerg
O [old rusty] skrev:
Trevligt att hitta en frände!
Gjorde samma sak av nästan samma anledningar. Mest att folk sa att det inte gick.

Korp eller fyllhammare för att gräva frammåt och sen liten skyffel för att få ut jorden ur diket var mina verktyg.
Flyttade ca 1m3 per timme i snitt.
Mycket meditativt att gräva och man slipper gymmet...
Förra ägaren till ett av våra gamla hus gjorde samma sak som ni. Han fick bråck och njurproblem.
 
Gjorde arbetet med ny dränering och isolering av källare med Pordrän -87 och med inhyrd grävmaskin. Återfyllde själv med spade/skyffel och kärrade singel i botten. Aldrig att jag skulle grävt för hand. Resten av arbetet var fullt tillräckligt, utifrån att man arbetade med det som då kallades "data".
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Att gräva för hand är onekligen motion, men det är inte träning.*

Träning är att medvetet försöka åstadkomma en förbättring, göra kroppen starkare/snabbare/smidigare/etc. Att ensidigt (eller möjligtvis tvåsidigt) upprepa samma rörelse under belastning har snarare motsatt effekt, man måste första träna för att kroppen ska klara den typen av belastning.

* Om du tävlar i handgrävning så kan det såklart bli träning, eftersom du då har målet att bli bättre på just den rörelsen, men även då som en del av ett större träningsupplägg för att undvika skador
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Förra ägaren till ett av våra gamla hus gjorde samma sak som ni. Han fick bråck och njurproblem.
Precis, det räcker inte med tålamod. Man bör ha tillräckligt bra grundfysik för att utföra uppgiften, annars riskerar man skador. För många är det nog svårt att bedöma om man är tillräckligt tränad för uppgiften eller inte. Jag var ca 45 år när jag dränerade. Skulle jag göra om projektet om 20-30 år skulle risken för (förslitnings-)skador öka märkbart.
 
M
lunnabo lunnabo skrev:
Vinst behöver varje företag men faktor 3 på timdebitering mot faktiskt kostnad??
Vad något kostar bestäms av vad någon är beredd att betala.
Jag hade inne min bil på service i somras hos Bilia. Enligt körjournalen tog det 23min från det att bilen kördes in i hallen tills den åter var parkerad på utsidan. Det ger en timpeng på över 4000kr, materialet exkluderat. Dyrt och ganska många gånger den faktiska kostnaden, men eftersom jag och många andra fortsätter lämna bilen på service för dessa priser så är det detta som styr kostnadsuttaget.
 
M
Att handgräva är enligt mig komplett vansinne. Det finns mängder av momssmittade minigrävare på blocket som man kan köpa, göra det man ska och sedan sälja till näste man för i princip samma pengar. Jag köpte en maskin själv när jag skulle dränera. Grävde dessutom pool, byggde murar, trappor, gräsmattor osv. på lediga stunder när lusten föll på. Hade maskinen i 6 år och förlorade när jag sålde den ungefär vad det kostar att hyra motsvarande maskin 2 helger.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Vad något kostar bestäms av vad någon är beredd att betala.
Jag hade inne min bil på service i somras hos Bilia. Enligt körjournalen tog det 23min från det att bilen kördes in i hallen tills den åter var parkerad på utsidan. Det ger en timpeng på över 4000kr, materialet exkluderat. Dyrt och ganska många gånger den faktiska kostnaden, men eftersom jag och många andra fortsätter lämna bilen på service för dessa priser så är det detta som styr kostnadsuttaget.
Fick Du en separat räkning för maskiner som användes?
Eller var räkningen inklusive allt?
 
M Markarbetaren skrev:
Att handgräva är enligt mig komplett vansinne. Det finns mängder av momssmittade minigrävare på blocket som man kan köpa, göra det man ska och sedan sälja till näste man för i princip samma pengar. Jag köpte en maskin själv när jag skulle dränera. Grävde dessutom pool, byggde murar, trappor, gräsmattor osv. på lediga stunder när lusten föll på. Hade maskinen i 6 år och förlorade när jag sålde den ungefär vad det kostar att hyra motsvarande maskin 2 helger.
Du har inte fel egentligen, fler grävare åt folket. Men för mig så den tiden och orken jag sparat med en grävare hade jag fått lägga på återställning av trädgård, trappor altan och staket som jag nu kunde låta vara på plats.

Och när man väl är djupare än en meter och gräver framåt så är det inte alls lika jobbigt som folk tror.. ;)
 
M
O [old rusty] skrev:
Du har inte fel egentligen, fler grävare åt folket. Men för mig så den tiden och orken jag sparat med en grävare hade jag fått lägga på återställning av trädgård, trappor altan och staket som jag nu kunde låta vara på plats.

Och när man väl är djupare än en meter och gräver framåt så är det inte alls lika jobbigt som folk tror..
En 1,5-tonnare kör man över en altan, inga som hellst problem, fråga mig inte hur jag vet😉.
Det frestar styggt på axlarna att kasta upp materialet på kanten när man är nere på 2m med en skyffel😳
 
M Markarbetaren skrev:
En 1,5-tonnare kör man över en altan, inga som hellst problem, fråga mig inte hur jag vet😉.
Det frestar styggt på axlarna att kasta upp materialet på kanten när man är nere på 2m med en skyffel😳
Får prova det nästa gång.... Fast jag ville ju under, går det med? :)

Var inte så lång sträcka på det djupet men ledordet här är "pytteliten skyffel". Har dessutom för mig att jag en bit flyttade jorden i två steg för att slippa lyftet. Från >2 meter djupt till ca en meter djupt och sen ut.
 
K
TRJBerg TRJBerg skrev:
Förra ägaren till ett av våra gamla hus gjorde samma sak som ni. Han fick bråck och njurproblem.
Bråck förstår jag men hur kan njurarna ta skada av att gräva? 🤔Släckte han törsten med alkoholhaltiga drycker.
 
  • Haha
  • Gilla
Harlin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.