V Viealive skrev:
Tack så mycket! Det ska jag göra

Tack så mycket! Det ska jag testa! Då behöver jag en värmebeständig kabelsko också? Har du nåt tips?(de jag hitter verkar vara av plast.)
Låter rimligt!
Jag tror elektroluxarns tips är bättte än mina. Jag har viss erfarenhet från val av kontaktdon (inte jag som väljer men är med i projekt där det väljs) men det är en helt annan miljö än i en mikro. Så jag håller tummarna för du hittar nåt och tipsa gärna om var du hittade. Biltema har vad jag vet en rätt OK krimptång, även aliexpress eller amazon tror jag har. Det är rätt noga att man krimpar rätt, annars kommer den gå sönder igen.
 
  • Gilla
Viealive och 1 till
  • Laddar…
Innan du köper kabelskor, kabel och verktyg mm, kanske det är läge att testa om
micron funkar alls? Isolera kabeländen som gått av med eltejp bara innan du testar.

edit: Och montera ihop ugnen igen, innan du testar!
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Innan du köper kabelskor, kabel och verktyg mm, kanske det är läge att testa om
micron funkar alls? Isolera kabeländen som gått av med eltejp bara innan du testar.
troligen kostar verktyg mm mer än en mikro, men tycker man det är kul att fixa med saker så kan man ju laga flera saker om man har rätt verktyg. Hamnar själv i den kategorin. Hade nog ibland vart billigare att kasta och köpa nytt än att laga... :D
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Innan du köper kabelskor, kabel och verktyg mm, kanske det är läge att testa om micron funkar alls? Isolera kabeländen som gått av med eltejp bara innan du testar.
En del påstår att man ska vara väldigt försiktig med att köra en mikro utan ytterhölje. Jag har ingen aning om hur stora risker, eller exakt vilka risker, som finns, men jag skulle skruva dit ytterhöljet innan jag startar "mikrovågsgenereringen".
 
  • Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
En del påstår att man ska vara väldigt försiktig med att köra en mikro utan ytterhölje. Jag har ingen aning om hur stora risker, eller exakt vilka risker, som finns, men jag skulle skruva dit ytterhöljet innan jag startar "mikrovågsgenereringen".
Jag är inte expert på microvågsugnar men det här med att man inte ska köra dessa utan hölje kan också ha att göra med de tusentals volt som används för microvågsgenereringen.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
En del påstår att man ska vara väldigt försiktig med att köra en mikro utan ytterhölje. Jag har ingen aning om hur stora risker, eller exakt vilka risker, som finns, men jag skulle skruva dit ytterhöljet innan jag startar "mikrovågsgenereringen".
Absolut! Skulle skrivet det också, men jag tog det för givet...Vilket man INTE ska!
Plus att vi har 230V att göra med här, så man bör vara ytterst försiktig med pulandet.
 
  • Gilla
Viealive och 1 till
  • Laddar…
S Skyscraper skrev:
Jag är inte expert på microvågsugnar men det här med att man inte ska köra dessa utan hölje kan också ha att göra med de tusentals volt som används.
Mikrovågor som träffar vävnad kan tydligen göra rätt stor skada. Speciellt känsligt är (enl en som jobbat med industriella mikrovågor har jag för mig, jag hörde detta för 20 år sen) ögon, man pajar tydligen väldigt lätt nåt i ögonen som leder till synproblem. Våglängden är ju rätt kort så en millimeterstor springa kan räcka. Hur ungen är konstruerad har jag ingen aning om, men tipset känns rimligt både pga mikrovågor och hög spänning. Kör med ugnen hopskruvad och i ett uttag med skyddsjord du vet är korrekt ansluten!
 
  • Gilla
Viealive och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
hylsskydden kan du strunta i är ju ingen där och pillar normalt ändå
silkonkabel är ju bra
titta på skroten i en gammal spis och klipp bort en
electroluxaren skrev:
hylsskydden kan du strunta i är ju ingen där och pillar normalt ändå
silkonkabel är ju bra
titta på skroten i en gammal spis och klipp bort en bit
Okej tack! Tänkte att de var där för att skydda från damm eller liknande. Tror tyvärr inte jag har nån skrot i närheten där jag kommer åt någon sådan men ska kolla upp det! Tack för tips!
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Innan du köper kabelskor, kabel och verktyg mm, kanske det är läge att testa om
micron funkar alls? Isolera kabeländen som gått av med eltejp bara innan du testar.

edit: Och montera ihop ugnen igen, innan du testar!
Det har du absolut rätt i! Ska göra det! Självklart monterar jag ihop den först!
 
J JohanLun skrev:
troligen kostar verktyg mm mer än en mikro, men tycker man det är kul att fixa med saker så kan man ju laga flera saker om man har rätt verktyg. Hamnar själv i den kategorin. Hade nog ibland vart billigare att kasta och köpa nytt än att laga... :D
Vad menar du att det skulle krävas för verktyg? Jag är nog både i kategorin gillar och laga och oacceptabelt att slänga om det går att laga kategorin.
 
Alfredo Alfredo skrev:
En del påstår att man ska vara väldigt försiktig med att köra en mikro utan ytterhölje. Jag har ingen aning om hur stora risker, eller exakt vilka risker, som finns, men jag skulle skruva dit ytterhöljet innan jag startar "mikrovågsgenereringen".
Självklart!
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Absolut! Skulle skrivet det också, men jag tog det för givet...Vilket man INTE ska!
Plus att vi har 230V att göra med här, så man bör vara ytterst försiktig med pulandet.
Sant men nånstanns antar man ju att folk har sunt förnuft! Tyvärr ofta felaktigt!
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Mikrovågor som träffar vävnad kan tydligen göra rätt stor skada. Speciellt känsligt är (enl en som jobbat med industriella mikrovågor har jag för mig, jag hörde detta för 20 år sen) ögon, man pajar tydligen väldigt lätt nåt i ögonen som leder till synproblem. Våglängden är ju rätt kort så en millimeterstor springa kan räcka. Hur ungen är konstruerad har jag ingen aning om, men tipset känns rimligt både pga mikrovågor och hög spänning. Kör med ugnen hopskruvad och i ett uttag med skyddsjord du vet är korrekt ansluten!
Absolut!
 
Ytterhöljet har inget med skydd från microvågor att göra.

Magnetronen är innesluten i en kapsling som bara läcker vågor in i ugnen via dedikerade kanaler, inte utanför.

Hela ugnens innanmäte är tätt för microvågor, inklusive glaset i luckan.
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
En mikrovågsugn som inte fungerar som den ska längre hade jag kört till återvinningen utan att fundera mer.

Kan hända att andra har kompetensen att felsöka och åtgärda problemen men jag har det inte. Kostnaden att reparera lär överstiga kostnaden för en ny mikrovågsugn.

Men visst jag förstår att man gärna vill fixa om det går. En del mikrovågsugnar tycks odödliga tex vår gamla Whirlpool (?) från ca 1990, gällde det denna skulle jag nog lagt litet energi. Inget kinakrafs, då är det inte lönt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.