F fekberg skrev:
Snyggt! Pappremsa för att motverka röta?
Vet inte om den verkligen behövs med tryckt virke.
 
  • Gilla
fekberg
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vet inte om den verkligen behövs med tryckt virke.
Ska skicka de där till snickaren och säga vad jag förväntar mig :)
 
  • Älska
Dan1891
  • Laddar…
F fekberg skrev:
Pappremsa för att motverka röta?
Stoppa fuktvandring från "blöt" betongplatta till "torrt" virke.
 
H
F fekberg skrev:
Ska skicka de där till snickaren och säga vad jag förväntar mig :)
Vet de om från början att du skall ha ett uterum på altanen?
 
Litengubbe Litengubbe skrev:
Att bygga trall på det sättet är i sig inget konstigt, man måste inte ha plint och dylikt.
Det märkliga är väl snarast avsaknaden av fler stödpunkter, vilket hade varit En lätt match att fixa från början...
Du ser inte att regeln hänger på ett par skruv? De har ju inget stöd överhuvudtaget! När skrivarna rostar av (för det gör de tids nog) kommer hela altanen att hänga på trallbrädan. Skruvarna i en bärande konstruktion ska ju inte själva ta upp krafterna, de ska bara hålla konstruktionen på plats.

Nej, man måste inte ha plint, det har du rätt i, det går utmärkt med plattor.
Men regeln kan ju inte hänga i luften 10 cm över plattan!
Och plattan kan ju inte ligga på grovt grus, det behöver ju vara något tätt packat som inte rör sig!
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har ingen erfarenhet av sådan där och de kanske är toppen, men personligen känner jag viss skepsis att ställa något som ska stå stabilt utomhus i många tiotals år på en plastfot från Biltema. Jag kanske är skeptisk i onödan. Ingen erfarenhet som sagt.
Bygger man ett trädäck där man har typ trädgårdstolar, bord mm är det inget problem.
Stor altan, kanske upphöjd och med mycket tyngd, både altan och saker på altanen kanske man ska ha nå stabilare 😅
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Aah internet...
Där alla är experter.👏
Och hur ska det byggas? Det inlägget är helt meningslöst, annars.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
F fekberg skrev:
Men han fullkomligt ignorerade ju mig när jag påpekade att bärigheten låg på skruvarna och inte foten.. Så vad ska jag göra?
Du säger att det är i samband med husbygge, ta det med den som är kontrollansvarig, eller om bygget redan är slutbesiktigat, ta in en besiktningsman.
Och framför allt, betala inte en krona innan de har åtgärdat problemen på riktigt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
För att få det stadigt och stå kvar i många år, så sättes stödben med urjack. Vart lite liten text
 
  • Enkel teknisk ritning visar en träkonstruktion med bärplanka, skruvar och södben.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
För att få det stadigt och stå kvar i många år, så sättes stödben med urjack. Vart lite liten text
Jag gjorde liknande men med 2st reglar en som var under börlinan och en son gick hela vägen upp. Det borde oclså fungera? Har iaf stått snart 7år.
Blir bara dyrare 😅
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Du säger att det är i samband med husbygge, ta det med den som är kontrollansvarig, eller om bygget redan är slutbesiktigat, ta in en besiktningsman.
Och framför allt, betala inte en krona innan de har åtgärdat problemen på riktigt.
Det var nyproduktion av 3 hus samtidigt. Så det är redan betalt vid tillträde. Altanen var utanför vad besiktningen innefattade.
 
Bra att du har tagit upp det med byggaren men jag hade aldrig godkänt att dom hade satt fler stöd på samma sätt. Efter x antal år kommer skruvarna ha gått sönder och hela altanen är utan stöd. Är ingen snickare men har sett hur skruvar kan se ut när skruvar tar upp belastningen.
 
Det beror på vad det är för skruvar och hur många. Alla balkskor hänger t ex också med bara skruv.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Du ser inte att regeln hänger på ett par skruv? De har ju inget stöd överhuvudtaget! När skrivarna rostar av (för det gör de tids nog) kommer hela altanen att hänga på trallbrädan. Skruvarna i en bärande konstruktion ska ju inte själva ta upp krafterna, de ska bara hålla konstruktionen på plats.

Nej, man måste inte ha plint, det har du rätt i, det går utmärkt med plattor.
Men regeln kan ju inte hänga i luften 10 cm över plattan!
Och plattan kan ju inte ligga på grovt grus, det behöver ju vara något tätt packat som inte rör sig!
Ja jo, det är ju mindre bra med fåtal skruvar. Att de skulke rosta av tror jag inte händer under Ts tid i huset dock...
Som jag skrev skulle fler stödpunkter behövts. Jag skrev inte att nuvarande lösning är tipptopp och inget att bekymra sig över.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Nu har snickarna varit här.

De tog upp några plankor och detta är deras åtgärd. Inga av dessa ben/kortlingar var där tidigare.
 
  • Trädäck under konstruktion, tvärslåar av trä, betongplintar, grusunderlag, verktyg och trädgård i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träreglar monterade på betongplattor bildar grund för konstruktion, med grusunderlag,  utomhusbyggprojekt påbörjat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.