Chefen till snickaren var här idag och höll med om att det var lite glest mellan fötterna.

Deras förslag var att stötta upp med några fler fötter mitt mellan de som redan finns. Alltså samma sätt att montera foten på (kloss skruvad in i sidan på regel som sedan står på en sten).

Håller tummarna för att det blir stabilare, hade önskat att de också satt lite kortlingar men det sa han att han ALDRIG gjort.
 
boschkenta
Om man sätter en till kortare bit rakt under regeln där klossarna redan sitter och spikar ihop allt lär det hålla mycket längre då skruven inte längre bär tyngden utan den nya lilla klossen gör det, och skruvarna bara håller det på plats.

Och sen sätter fler klossar, som föreslaget. Jag har ungefär samma cc mått på mina plintar men då med 220 bärina istället för 170, och sedan korsade 145 skruvreglar över. Detta blir stumt och bra. Men när man bara har ett "lager" med reglar, hade jag definitivt satt kortlingar också.
 
  • Gilla
David__11 och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
De kan la åtminstone sätta justerbara fötter?
Jag har ingen erfarenhet av sådan där och de kanske är toppen, men personligen känner jag viss skepsis att ställa något som ska stå stabilt utomhus i många tiotals år på en plastfot från Biltema. Jag kanske är skeptisk i onödan. Ingen erfarenhet som sagt.
 
  • Gilla
ptlf och 2 till
  • Laddar…
Det ser trångt ut? Går det att komma in och jobba underifrån nu när allt är klart?
Eller måste trallen tas bort på ovansidan.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
boschkenta boschkenta skrev:
Om man sätter en till kortare bit rakt under regeln där klossarna redan sitter och spikar ihop allt lär det hålla mycket längre då skruven inte längre bär tyngden utan den nya lilla klossen gör det, och skruvarna bara håller det på plats.

Och sen sätter fler klossar, som föreslaget. Jag har ungefär samma cc mått på mina plintar men då med 220 bärina istället för 170, och sedan korsade 145 skruvreglar över. Detta blir stumt och bra. Men när man bara har ett "lager" med reglar, hade jag definitivt satt kortlingar också.
Han sa att de tar bort 3-4 plankor i bredd och ska förstärka med "fötter" där. Hade ju varit smart om de satte klossarna under regeln.

Jag påpekade explicit att tyngden kommer på skruvarna, men han sa bara "det går aldrig sönder". OK... Sätter jag 800kg uterum där och det brakar ihop får han stå får det.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har ingen erfarenhet av sådan där och de kanske är toppen, men personligen känner jag viss skepsis att ställa något som ska stå stabilt utomhus i många tiotals år på en plastfot från Biltema. Jag kanske är skeptisk i onödan. Ingen erfarenhet som sagt.
Finns ju andra märken med, men generellt så håller ju rätt sorts plast utmärkt sålänge den hålls borta från UV-ljus...

Kanske inget man satsar på om man börjar från början, men i det här fallet så är det ju ett smidigt sätt att styva upp det hela....
 
Det är väl just något mellan "benen" och plattorna som är mest fel. CC måtten på 170 regeln är väl helt OK. Jag kanske skulle valt en annan lösning men jag gissar att altanen kommer stå där om 10 år och fungera väl.
 
engs engs skrev:
Kör denna, knappa in måtten du har, och visa byggaren.
[länk]

Bättre länk:
[länk]

Lite syllpapp hade jag lagt mot betongplattorna också, dvs där trä och betong möts.
Typ såhär föreslår den då. Men han fullkomligt ignorerade ju mig när jag påpekade att bärigheten låg på skruvarna och inte foten.. Så vad ska jag göra?

Träkonstruktion stöttad av många betongpelare, möjligvis en bro eller kaj.
 
  • Ledsen
Anna_H
  • Laddar…
Är ju glad amatör, men skulle nog inte byggt på det sättet om det ska bli ett uterum senare. Men det finns kunnigare som kan kommentera.
Däremot har jag använt byggsättet för trädäck, se bild, och det har inte rört sig sedan det byggdes 2012.
Tomma odlingsbäddar i trä, grusunderlag, byggfas, röd stuga i bakgrunden, odlingssäsong börjar snart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Är ju glad amatör, men skulle nog inte byggt på det sättet om det ska bli ett uterum senare. Men det finns kunnigare som kan kommentera.
Däremot har jag använt byggsättet för trädäck, se bild, och det har inte rört sig sedan det byggdes 2012.
[bild]
Är det en liten stödbit du har lagt under varje regel mot plattan?
 
A AndersS skrev:
Är ju glad amatör, men skulle nog inte byggt på det sättet om det ska bli ett uterum senare. Men det finns kunnigare som kan kommentera.
Däremot har jag använt byggsättet för trädäck, se bild, och det har inte rört sig sedan det byggdes 2012.
[bild]
Den bilden borde TS visa sin snickare!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
F fekberg skrev:
Är det en liten stödbit du har lagt under varje regel mot plattan?
Japp, och finns på vissa även en sidobit. Under varje ligger en liten pappremsa.
 
A AndersS skrev:
Japp, och finns på vissa även en sidobit. Under varje ligger en liten pappremsa.
Snyggt! Pappremsa för att motverka röta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.