Hej,

Jag har idag en bilkontobil, Mini Cooper SE, via jobbet som jag betalar via löneavdrag (bruttolöneavdrag + förmånsvärde) som kostar mig ca. 4k netto + elkostnad om ca. 500kr per månaden. Väldigt förmånligt anser jag för att köra en ny bil.

Dock går mitt avtal ut till jul och jag behöver välja om jag vill ta en ny bil eller lämna tillbaka Minin och skaffa egen privat.

Jag hade tur med min Mini Cooper SE då inköpspriset var så lågt som 379tsek - elbilsbidrag om 52k. Kollar man på andrahandsvärdet på dylika är det en oerhört liten värdeminskning och jag kommer med stor sannolikhet gå skapligt plus mot kalkylen. Tar jag inte ut en ny bil så betalas överskott ut på lön, med typ 50% skatt, och tar jag en ny bil så kan hela vinsten användas för att sänka bruttolöneavdraget på en ny bil.

Efter massor av provkörningar och utvärderade så finns det egentligen bara Tesla M3 som känns aktuell nu när priset sänks kraftigt på den. Skulle kunna tänka mig Alpine A290 men den kommer inte släppas förrän nästa år.

Dock landar nettokostnaden betydligt högre än vad jag har nu. Runt 6200kr per månad + elkostnad.

Alternativet för mig är att köpa en bil privat för runt 130k (det är vad jag kan tänka mig att lägga), men tar man med kostnader för däck, försäkring, bränsle (bensin), service, lån så landar jag ändå på en månadskostnad runt 5-5,5k. Tyvärr behövs det lite lån som det ser ut nu då jag behöver sparpengarna till ett garagebygge (dock kommer jag lägga runt 25-30k i kontantinsats).

D.v.s. det skiljer väldigt lite mellan att köra ny elbil eller typ 7-10år gammal bensinbil. Typ en stor reparation om året så kommer jag upp i samma kostnad. Ev. restvärde på beggad bil kan man ju räkna in men alla som har bilkontobil på jobbet har "gått plus" på kalkylen och fått ett övervärde likt mig när perioden är slut.

Vad tycker ni? Är det värt runt 1500:- i månaden att köra nytt och problemfritt? Jag pendlar fram och tillbaka konstant och snart behöver jag bestämma mig ;)
 
Citat " Är det värt runt 1500:- i månaden att köra nytt och problemfritt? Jag pendlar fram och tillbaka konstant och snart behöver jag bestämma mig "

Ja!
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Finns möjligheten att köpa ut nuvarande bil?
 
F fribygg skrev:
Finns möjligheten att köpa ut nuvarande bil?
Absolut. Vi får köpa ut bilen för samma pris som bilhandlare bjuder för den. Dock har den alldeles för bra andrahandsvärde för att vara aktuellt. Bilen köptes (av leasingbolaget) för 379tsek och på det kom det elbilsbidrag om 52tsek så inköpspris 327tsek. Begagnade med samma miltal som min ligger runt 280-300tsek hos handlare så väldigt lite värdeminskning. Det är ju bra iofs men det blir väldigt mycket pengar för vad som egentligen är en liten 4-sitsig 3-dörrars supermini. Är inte beredd att lägga kanske 240-250tsek för det.

Jag har egentligen inget stark behov av en ny bil. Att det blev minin var att det just då var oerhört förmånligt. Har inga problem med att köra en äldre bil bara den håller ihop hyfsat.
 
S Styrman_jansson skrev:
Vi får köpa ut bilen för samma pris som bilhandlare bjuder för den.
Sådana upplägg förekommer, men de är inte OK skattemässigt. Om du köper bilen billigare än marknadsvärdet (alltså vad du skulle ha fått betala om du köper den på öppna marknaden), så har du fått en skattepliktig förmån.

En förmån behöver inte kosta något för arbetsgivaren för att vara skattepliktig, det är om du tjänar något på förmånen som avgör ifall den är skattepliktig. Så din arbetsgivare kan välja att sälja bilen till precis vem som helst för det pris bilhandlaren erbjuder, men inte till just dig (eller annan anställd), av dig måste han begära ett högre pris.
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
Om bilen ägs av ett leasingbolag då, vilket jag tror är det vanligaste?
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Sådana upplägg förekommer, men de är inte OK skattemässigt. Om du köper bilen billigare än marknadsvärdet (alltså vad du skulle ha fått betala om du köper den på öppna marknaden), så har du fått en skattepliktig förmån.

En förmån behöver inte kosta något för arbetsgivaren för att vara skattepliktig, det är om du tjänar något på förmånen som avgör ifall den är skattepliktig. Så din arbetsgivare kan välja att sälja bilen till precis vem som helst för det pris bilhandlaren erbjuder, men inte till just dig (eller annan anställd), av dig måste han begära ett högre pris.
Jag tvivlar på att detta skulle vara någon förmån. Både företaget jag jobbar för och ”leasingbolaget” är stora etablerade företag som är rätt noga att göra rätt.

Sedan är det inte min arbetsgivare som säljer bilen utan en tredje part.

Priset blir ju marknadsmässigt i och med att jag behöver matcha det bästa budet från en bilhandlare. Att sedan en bilhandlare tar mer betalt för bilen vid vidareförsäljning beror på att den har ytterligare åtagande vid affär med konsument. Detta blir ju mer likt ett pris vid en privataffär som ofta är billigare, av en anledning.
 
Möjligt att det går att få till ett kryphål där. Men företagsleasing fungerar oftast så att företaget "hyr" bilen i ex. 3 år, och lovar att köpa bilen vid avtalets slut för det s.k restvärdet. Restvärdet sätts oftast så lågt att bilen mer eller mindre garanterat är värd mer, ju lägre restvärde, detso högre leasingavgift under de 3 åren. Sedan säljer normalt företaget bilen vidare genast till bilfirman för ett marknadsmässigt inbytes pris. Detta sker normalt bara som en bokföringstransaktion, bilen överförs till bilfirman, företaget får ut skillnaden mellan restvärde inbytesvärde, och Därmed uppstår oftast en vinst. Restvärdet är lägre än inbytespriset. Men företaget "äger" bilen i ngn sekund under den transaktionen.

Om du som arbetstagare då får köpa bilen för restvärdet (ett vanligt fusk) så får du en uppenbar förmån, som dessutom kostar företaget pengar, den förväntade vinsten blir ju arbetstagarens.

Men även upplägget att företaget löser leasingavtalet, men istället för att sälja som inbyte till bilfirman säljer de till den anställde, för inbytespris är vanligt. Och många inser inte att det då blir en skattepliktig förmån. Firman får ju samma "vinst" oavsett om de säljer till bilfirman ellr den anställde. Men det är alltså värdet för den anställde som är en förmån i det här fallet.
 
I vårt fall går bilen ut på någon typ av auktion för bilhandlare och man behöver matcha högsta budet för att köpa loss bilen. Säljs bilen för en högre summa än restvärde tillfaller vinsten den anställde ( som får skatta för det om den tar ut detta via lön).
 
Vi har inte alls samma upplägg på våra personalbilar, där är kostnaden fast och man gör ingen vinst när bilen säljs.

Jag hade vart tvungen att beställa en bil mitt i covid för att det var så långa leveranstider då. Då visste man inte vilka regler som skulle gälla plus att jag jobbade då bara hemifrån så jag använde inte bilen nästan alls, så jag stod över.

När leasingen gick ut köpte jag en 3 år gammal Renault Zoe för ~130 + 50 för köpa loss batteriet (om jag minns rätt). Jag var sugen på en BMW i3, men de var dyrare och man kan bara sitta 2 i bak. Leaf låg vettigt i pris, större och bättre känsla än Zoe, men kortare räckvidd.

Jag konstaterade att med ändrade regler så är bilarna via jobbet mkt dyrare. Om jag tar en ID4 kostar den mig också nånstans 6.000kr, eller mer till och med. Om jag sparar 3000kr i månaden på att köra en Zoe mot en ID4 så har jag efter 3 år ca 100.000 i sparpengar. Om jag amorterar värdeminskningen på bilen på 3 år så har jag amorterat ca 100.000 (vi lånade nog ungefär det, man fick bättre försäkring osv när man köpte med lån och räntan var då rätt låg). Nu var elbilarna ovanligt dyra just när vi köpte, så det var väl inte ett toppenköp, men var tvunget att köpa nåt just då. Men jag räknar nog med att få ca 100.000 för bilen om 2 år, har jag tur mer. Då har jag altså haft samma kostnad som en ID4 under 3 år. Om jag tar ett nytt lika stort lån och lägger sparpengarna jag sparat på att köra denna lillbil i 3 år och vad jag får för bilen så kan jag om jag stoppar in 20-30.000 till köpa en tesla 3 som är ca 3 år / 4.000 mil skulle jag gissa på (eller nåt motsvarande). Och jag misstänker att man även på den gör ungefär samma kalkyl.

Behöver man ingen stor bil kan jag absolut rekommendera Zoen. Den är helt ok att köra. Nu ska man nog satsa på en 52a med CCS, det saknar jag på min 41a. Men jag har läst att kvaliten inte är på topp, så man ska nog se till att ha miltal så man har maskinskada... helst garanti, men den är 5 år, så med en 3 år gammal och man har den i 3 år så är det bara ett år utan garanti...
 
S Styrman_jansson skrev:
Vad tycker ni? Är det värt runt 1500:- i månaden att köra nytt och problemfritt? Jag pendlar fram och tillbaka konstant och snart behöver jag bestämma mig ;)
Om skillnaden mellan en 7-8 år gammal bil och en bil via jobbet är 1500 i månaden så säger jag kör via jobbet.

Om du haft en så liten bil som en mini så borde du väl kunna hitta en ett par år gammal med garantier kvar som kostar bra mkt mindre än 6000 att köra privat.
 
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Om skillnaden mellan en 7-8 år gammal bil och en bil via jobbet är 1500 i månaden så säger jag kör via jobbet.

Om du haft en så liten bil som en mini så borde du väl kunna hitta en ett par år gammal med garantier kvar som kostar bra mkt mindre än 6000 att köra privat.
Hej,

Ja det går att komma undan billigare privat men det skiljer inte så mycket som man tror. I personalbilsupplägget ingår typ allt; försäkring, däck, service ja till och med tvättkostnader. Räknar man på en ice bil för säg 100k och jämför så kan det se ut såhär;

Lån 2500kr/månad ( på 3år)
Däck och service 800kr/månad
Försäkring 350kr/månad
Skatt 91kr/månad
Bränsle 2200kr/månad

Summa 5941kr/månad

Ny Tesla M3 landar på en nettokostnad om ca. 6000kr + bränsle 5-600kr/månad.

Det blir naturligtvis skillnad utan lån, men just nu är det annat som pengarna behöver gå till.
 
En annan joker (för mig iaf) är om man verkligen låter indexuppräkningen av brytpunkten för statlig skatt slå igenom. Det blir en tusenlapp mer i månaden för en personalbil om den får slå igenom.
 
J JohanLun skrev:
Behöver man ingen stor bil kan jag absolut rekommendera Zoen. Den är helt ok att köra. Nu ska man nog satsa på en 52a med CCS, det saknar jag på min 41a. Men jag har läst att kvaliten inte är på topp, så man ska nog se till att ha miltal så man har maskinskada... helst garanti, men den är 5 år, så med en 3 år gammal och man har den i 3 år så är det bara ett år utan garanti...
Jag gillar Zoen, men batterihyran gör att de inte är så mycket billigare och hittar man en med friköpt batteri lägger priset iväg.

Sedan sitter jag inte riktigt bra i dem, men för en pendlingsbil kan det vara OK.
 
ullberg
Vi har exakt samma upplägg som @Styrman_jansson, dvs bilkonto som belastas enligt en förkalkyl, efter tre år går bilen ut på auktion till bilhandlare och efter försäljning görs slutkalkylen - säljs bilen för mer än kalkylens restvärde får man vinsten (egentligen delas vinsten 50/50 med leasingbolaget men deras del har ett tak på några få tusen så i praktiken får man nästan allt själv) och om bilen drar in mindre än kalkylens restvärde får man fyllnadsbetala - dock har vi garanterade restvärden för alla eller åtminstone nästan alla bilmärken vi har avtal med och tror det [relativt låga] garanterade är vad som sätts i kalkylen så den risken finns inte riktigt.

Dvs mer eller mindre en finansiell leasing.

Vidare man får köpa loss den för högsta budet - utan förmån. Jag har svårt att tro att det inte skulle vara ok givet att vi är en väldigt stor arbetsgivare och pga reputational risk alltid är väldigt skitnödiga (och därmed korrekta) i dessa frågor.

Jag hade dessutom exakt samma (lyx)problem som du - jag hade en personalbil, hade gärna köpt loss den men andrahandsvärdet var ”för högt”

Det jobbiga här är ju att man bara anar var auktionen ska landa när man måste bestämma sig / beställa ny bil för att inte sitta utan bil. I mitt fall bedömde jag rätt och den budades upp så högt i auktionen att det inte var rimligt att köpa loss.

Som svar på din ursprungliga fråga tyckte jag att det var värt att ta ut en ny bil, och det trots att mina kalkyler hade mycket större gap än dina med mina val av ny personalbil vs begagnad privat…

/U
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.