Vi ska bygga ett nytt hus och räknar med att inflyttning är om ca 1 år.
Ska vi sälja nu eller vågar vi vänta?

Vi bor i Malmöområdet.

Det som talar för att sälja nu:
- Räntorna går upp
- Konjunkturen kanske vänder
- Det är ca 20 stycken i vårt område som ska bygga där och alltså kommer att sälja ungefär samtidigt. (Just nu finnt det 7 hus ute.)
- Priserna har börjat falla i Köpenhamn. (Färre danska kunder)
- Vinstskatten kommer att höjas

Det som talar för att vänta:
- Det är lättare att sälja på våren/sommaren
- Det är mycket jobb att flytta 2 gånger. (Speciellt mitt i allt jobb med nybygget)
- Det finns stora byggplaner för vårt område med hotell, golfbana, nytt centrum osv. Kanske kommer att hålla priserna uppe just här.
- Kanske inte helt lätt att hyra någonting under tiden. Vi kan inte flytta för långt bort eftersom vi har dagisplats här.
- Vi har ok ekonomi och "överlever" även om vinsten skulle bli 500 000 mindre på det hus vi har nu.

Hur hade ni gjort?

Jag vill verkligen gärna ha svar, för vi har haft stora bråk om det här, då snälla hjälp mig med råd.
 
Hemmakatten
Jättesvårt att råda. Själv har jag alltid lyckats sälja hus vid "fel" tillfälle.

Fördelen med att sälja nu är att ni vet hur mkt pengar ni har att bygga hus för. Det är en ganska stor fördel faktiskt. Vi sålde huset innan vi byggde och bodde tillfälligt under drygt två års tid. Med facit i hand hade vi fått väldigt mycket mer för huset om vi hade väntat med att sälja i två år, men det visste vi ju inte då.

Nackdelen är som sagt att bo tillfälligt, men det går nog bättre än vad man kan tro från början. Vi har bott i sunkigt radhus, 55 kvm sommarstuga och sedan husvagn på tomten i åtta månader. Så allt går. :)

En annan aspekt är hur mycket vinst ni räknar med? Det kommer inte att gå att ha uppskjuten reavinst på mer än 1,6 miljoner från nästa år. Säljer ni i år kan ni skjuta upp hela reavinstskatten.
 
Mer än 1,6 miljoner kommer det nog inte att bli.

Hade ni barn oxå när ni bodde i husvagn?
 
Hemmakatten
Nej, vårt sista barn flyttade hemifrån i samma veva vi flyttade till sommarstugan. (Fast nu är han tillbaka tillfälligtvis medan han letar lägenhet att köpa.) Det var ett tv-program för kanske ett år sedan om en tre-barnsfamilj som bodde i husvagn över ett år medan de byggde sitt hus själva. Såg hemskt ut att bo så på vintern. Men vartefter huset blev färdigt så kunde de duscha inomhus, laga mat inne osv. Inget jag skulle vilja uppleva dock.

En anledning till att inte sälja nu är att det är väldigt många hus ute på marknaden just nu (iaf i sthlm). Finns väl anledning att kankse tro att det blir betydligt färre till våren och då en bättre marknad för säljare.
 
Jag sålde mitt hus i Malmö i slutet av 2004 och hade övergångsbostad fram till inflyttningen i nybygget våren 2006. Kollade precis prisutvecklingen sedan dess i detta område och ser att samma hus idag ligger ute på hemnet för 4-500.000 mer än vad jag fick (som var ett bra pris 'på den tiden') i östra Malmö.

Man kan ju aldrig sia om framtiden men jag har en liten känsla av att folk försöker snabbt bli av med sina hus före årsskiftet. Precis som Hemmakatten skriver känns det som om det borde vara färre hus ute till våren. Reavinstskatten ökar visserligen med 5% men om ni bor relativt centralt runt Malmö finns chansen att det inte blir direkta prissänkningar - snarare att prisökningen stannar upp.
Det är ca 20 stycken i vårt område som ska bygga där och alltså kommer att sälja ungefär samtidigt. (Just nu finnt det 7 hus ute.)
Menar du att det är 20 st i ditt nuvarande område som skall bygga nytt just nu?

Räkna också med att ett mellanboende med extraflyttning kostar mer än man tror.
 
Bo kvar och sälj då ni vet att ni kan flytta direkt in i erat nya hus.

Man kan ju aldrig veta hur huspriserna är till våren eller om ett år.

Det enda ni kan veta med säkerhet är att flytta är jobbigt, bygga hus är jobbigt (och roligt), bo trångt och opraktiskt är jobbigt.
Om alla dessa jobbiga saker sker nu och ett år framåt så kan glädjen över erat nya hus gå förlorad, eller ännu värre eran relation tar skada. Att ni "förlorar" några hundratusen kronor är ju priset ni kan tvingas betala för att bo kvar till dess huset är färdigt.

Om ni skulle "tjäna" några hundratusen och välja att flytta nu, och det blir så jobbigt så ni mår dåligt då allt ska hinnas med med husbygge, jobb, barn, vänner, familjen mm mm så kanske det inte riktigt är värt besväret.

och vem vet, ett lägre utbud av hus till salu till våren sommaren kanske gör att priserna inte sjunker nämnvärt mycket.

Det är givetvis erat beslut, jag själv skulle aldrig flytta flera gånger för att eventuellt tjäna någon krona på försäljningen. Mitt boende handlar inte om någon spekulation eller lönsam placering utan det handlar om livskvalitet, och det måste få kosta.
 
Tack för svaren. Vill gärna ha fler. Min man har redan bokat mäklare och jag är i upplösnignstillstånd ...

Ja, det är 20 stycken på orten som ska bygga nytt. ca 12 nu och resten har tillträde om ett år. Vi bygger på samma ort där vi redan bor.
 
Jag skulle absolut väntat med att sälja. Främst av bekvämhet, men det är värt mycket att inte behöva flytta en extragång och då kanske till något kyffe där man knappt får plats. Och så får man direkt en negativ bild av att bygga hus. Även om priserna skulle gå ner (vilket jag tvivlar på) så är det värt en hel del med bekvämligheten att flytta direkt till det nybyggda huset.
 
yonna skrev:
Räkna också med att ett mellanboende med extraflyttning kostar mer än man tror.
Vad menar du med det?
 
Enligt den senaste ränterapporten och dagens höjning så tror man inte på sikt att räntorna kommer att höjas särskilt mycket. Ränteökningarna kommer att mattas av och då kommer oron att minska. Om folk känner sig tryggare med ränteutveckligen vågar man investera långsiktigt. Bostadsmarknaden har nästan lika mycket psykologi i sig som börsen. Personligen tror jag inte på ett prisras utan bara en dämpning av marknadens utveckling vilket är sunt. Kanske ligger priserna lite lägre ett tag, men inte så att man skall behöva ligga sömnlös och gå till pantbanken.
 
Eftersom det är så många som redan lagt ut sitt hus för försäljning, så finns det all anledning att vänta lite. Nu är det många som har bråttom före årsskiftet, eftersom uppskovs och skatteregler görs om. Jag tror att man kan få lika mycket betalt om sex månader som nu.

I ert fall gäller dessutom att no måste ju bo någonstans. Det kostar pengar att flytta, det tar tid, och jag lovar att ni i ett boende som ni beräknar som tillfälligt 9-12 månader inte packar upp mer än nödvändigt, och sedan lever i något slags "nomadmisär" innan nya huset är klart. Då skall det flyttas igen. Vad är det värt att slippa det? Vad kostar ett tillfälligt boende? Hur blir det med pendling till och från arbetet under den tiden? Har ni barn i skolan som drabbas?

Att flytta kostar allt mellan 10.000kr upp till 40.000kr. Det är en massa kostnader som man gärna blundar för, men som kommer som ett brev på posten i form av en räkning. Bara eftersändning av post, flytt av telefon, bredband etc brukar hamna runt tusenlappen. Bärhjälp, transport, flyttkartonger, flyttstädning etc... Även om man gör jobbet själv, så har det ju någonstans ett pris.
 
Det är givetvis ingen som har svaret på din fråga, så inte jag heller. Dock så är det väldigt mycket negativa och oftast överdrivna skriverier om bostadspriserna för tillfället. Möjligen kan dagens besked från riksbanken ändra detta. Vi närmar oss nu räntetoppen (om den inte redan är nådd som vissa bedömare tror idag).

Det som skrivits upp som stora prisnedgångar i tidningarna har egentligen inte skett.

Småhuspriserna i riket steg föregående kvartal med 4% trots alla svarta rubriker dagligdags i tidningarna. (Malmös prisutveckling var densamma som i riket senste perioden). Tittar man på andra boendeformer talar det mesta för att det är normala säsongsvariationer på marknaden som brukar svalna augusti till september, sen stiger priserna "normalt" sett oktober till juni, dvs under resten av tiden. Störst prisökning skedde förra året mellan januari och februari, vilket bör hänga ihop med att folk under den peioden märker av att de får mer i lön. Om vi följer normala säsongsvariationer är det inte bästa säljtillfälle den här tiden på året och jag skulle personligen avvakta.

Men som några skrivit så sker ju skatterättsliga förändringar vid årsskiftet. Jag tror det är ganska överdrivna påståenden även i detta avseende. 2% skillnad i reavinst är inget man säljer sin permanentbostad för, det gör blottt 20 tkr mer i skatt per mkr i vinst samtidigt som man inte kommer undan att betala ränta på uppskoven. Däremot tror jag mer på att folk som idag inte realiserat sin vinst och därmed inte har uppskov kommer att dra sig för att omsätta sin bostad framöver då man i så fall även måste kalkylera med räntan på uppskovsbeloppet, dvs byteskostnaden blir högre än tidigare för denna grupp, vilket jag tror kommer att påverka rörligheten på bostadsmarknaden. Kommer ni få uppskov högre än 1,6 mkr och vill behålla dem så bör ni kankse passa på innan årsskiftet. Dock är skillnaden relativt liten mellan att ha uppskoven kvar eller skatta av pengarna.

Sen återstår kanske det viktigaste. Vem äger huset och hur ägs det nuvarande huset? Om jag gissar rätt är ni gifta i och med att du skriver man. Och han får inte sälja huset utan ditt skriftliga godkännade om det är giftorättsgods. Om inte annat kommer han att upptäcka detta senare. Men jag hoppas att ni sätter er ned och kommer överens om hur ni skall göra för det är absolut nödvändigt att ni är överens som jag förstår er situation.

Om makars godkännande och andra krav kan du läsa här (sid 9 utskrivet eller sid 12 i pfd-formatet): Ansökan till inskrivningsmyndigheten
 
Tack så mycket för ditt svar. Du verkar verkligen insatt.

Lekkamraten skrev:
Dock så är det väldigt mycket negativa och oftast överdrivna skriverier om bostadspriserna för tillfället. Möjligen kan dagens besked från riksbanken ändra detta.
Hur menar du? Att dagens rapport skulle ändra det negativa eller det överdrivna? (Är inte så insatt)
 
Jag svarar på en sak i taget så att du vet vad jag syftar på. Fårlåt att det blir många meddelanden

Lekkamraten skrev:
Vi närmar oss nu räntetoppen (om den inte redan är nådd som vissa bedömare tror idag).
QUOTE]

Jag har hört att räntetoppen ska vara under 2009. Stämmer inte det?
 
Som jag hört det så ska de höja räntan under vår 2008 och sen en gång till, och alltså hamna på 4.50. Så mycket högre än så kommer det inte bli tror riksbanken just nu iaf. Så kanske når det peaken under 2009 och går sen neråt igen.
Så jag tror inte ni kommer få mindre om ni väntar.
Jag skulle definitivt chansa på det iaf framför att ta allt jobb med flytt, tillfällig bostad m.m.
Särskilt som ni har lite marginal också, och inte går under om priset skulle sjunkit lite.
VÄNTA - säger jag! (Men häng mig inte om jag har fel ;) )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.