kungkokos skrev:
Alternativt kan du vänta på nya IVT695 som kommer i Januari/Februari - den har 4kw kompressor + 4 kw återvinning. Låter smart.
Låter intressant, Den ger med andra ord dubbel effekt (8 kW) jämfört med 495:ans 4 kW??.. :)

I ett nybygge så så tycker jag att man ska isolera såpass mycket att det inte ska behövas mer än max 8 kW på en uppvärmd yta på runt 250 m2..
 
jenfor skrev:
Frågan är hur lång livslängd jordvärmeslangen har? Sannolikt inte obegränsad i alla fall. Golvvärmesystem pratar man om 20-25 års livslängd. Det är ju en viktig fråga om man tänker använda samma slang en lång tid framöver.

Samtidigt blir luftvärmepumparna allt mer effektiva, så frågan är om man ska förbereda alltför mycket för det värmesystem man vill ha om 15 år? Kanske finns betydligt bättre alternativ än jordvärme då? Det är ju rätt svårt att säga idag vad som är bäst om 15 år...

Jag skulle ha fokuserat på det nuvarande systemet du är i färd med att installera - inte nästa.
vad hämtar du dina uppgifter ifrån? det finns många golv värme anläggningar spm är över 20 år gammla o funkar fint!
om jag få gisas så håller golv värmen 200 - 500 år

kolar man på dom jordvärmeanläggningar & frånlugftsvärme anläggningar som finns, så verkar endel få problem med frånluftsvärmepumpen efter 10-15 år, medans en jordvärmepump kan gå 20-30 år
 
Rättelse: 20-25 år är för elburna slingor. Teoretisk livslängd för vattenslingor är 50 år enligt Thermotech som gör slingorna. Faktum är dock att ingen vet ännu, då praktiska erfarenheter saknas (för nytt system)...
 
CarMan skrev:
vad hämtar du dina uppgifter ifrån? det finns många golv värme anläggningar spm är över 20 år gammla o funkar fint!
om jag få gisas så håller golv värmen 200 - 500 år

kolar man på dom jordvärmeanläggningar & frånlugftsvärme anläggningar som finns, så verkar endel få problem med frånluftsvärmepumpen efter 10-15 år, medans en jordvärmepump kan gå 20-30 år
Var hämtar DU dina uppgifter från. Plaströr som håller 500 år. Skojar du eller har du noll koll?
 
jenfor skrev:
Rättelse: 20-25 år är för elburna slingor. Teoretisk livslängd för vattenslingor är 50 år enligt Thermotech som gör slingorna. Faktum är dock att ingen vet ännu, då praktiska erfarenheter saknas (för nytt system)...

Grannen har skiffer golv i vardagsrumet, under dett ligger det el golv värme. allt instalerades 1968
 
Så då ska slingorna bara hålla 461 år till då...

Att en anläggning håller nio år längre än tillverkaren anger som uppskattad livslängd är knappast ovanligt. Att inbilla folk att golvvärme därmed är en livstidslösning är dock direkt felaktigt.
 
jag tror defenetivt att dagens plast rör/slangar har bättre hålbarhet än gårdagens järnrör. hur många har behövt byta värme systemet i rigtigt gamla kåkar, med järnrör?
 
Uppsnappat från VVS Forum Nr April 2005.
Hur länge lever ett vattenledningsrör av plast?


Citat:
Som exempel kan ett värmerör med livslängd på 50 år vid 70 gr beräknas få en livslängd på ca 800 år vid 40 gr.

Rör av PE och PVC dimensioneras vanligen för en drifttid på minst 50 år plus en säkerhetsmarginal.Man kan räkna med att den praktiska livslängden för dessa rör är minst 100 år om de tillverkas och provas enligt svensk standard. Det betyder att rör i många tillämpningar kommer att överleva både oss och våra barnbarn.”




Alltså, jag tror inte att man ska stirra sig blind på livslängden på golvvärmerör.
Jag tror att det är mycket annat som kommer att sätta gränser för när man inte kan bo kvar i sitt hus, långt innan golvvärmerören är slut.

Golvvärmerör har ju en gynnsam miljö för livslängd, jag menar, inget tryck och låga temperaturer samt milt medium och inget solljus.
 
Det framgår inte om ovanstående resonemang avser golvvärmerör förlagda i betong. Hade varit intressant att veta. Av någon anledning vågar tillverkarna inte lova mer än 50 år. Hade de varit säkra så hade de gärna skrivit 300 år i sin marknadsföring.

Huvudfrågan gällde dock inte golvvärmerör, utan om man skulle dimensionera jordvärmeslang för framtida bruk eller för den pump man har idag? Jordvärmeslang utsätts ju för en helt annan miljö än golvvärmerör.
 
2an skrev:
Låter intressant, Den ger med andra ord dubbel effekt (8 kW) jämfört med 495:ans 4 kW??.. :)

I ett nybygge så så tycker jag att man ska isolera såpass mycket att det inte ska behövas mer än max 8 kW på en uppvärmd yta på runt 250 m2..
Vänta nu...jag kanske skrev fel. 4kw effekt från markvärmen och 2 kw från återvinningen låter rimligare. Argh, minns inte nu men 6kW passar ju bättre med namnet på pumpen - IVT695. Jag pratade helt enkelt med utvecklingsavdelningen som sitter i Katrineholm och fick lite förhandsinformation om vilka produkter som är på G.
 
Kungkokos- vad bra att du skrev! Jag pratade med två på IVT idag som inte alls hade någon aning om denna nya 695. En av dem pratade med någon mer kunnig (antar utvecklingsavdelningen) men fick beskedet att något nytt KUNDE komma men ej de närmsta åren.... Sa de verkligen att det skulle komma en ny nu redan efter årsskiftet?? Det är alltså något liknande 495:an som kombinerar både markvärme och återvinning då? Skulle ju vara perfekt för vårt hus....Svara hemskt gärna på vad du fick för info :)
 
Välj 495 Twin och lägg ner 400 m jordvärmeslang, eftersom ni har stor tomt.

Det kommer att krävas eltillskott då det är mycket kallt men merkostnaden för att kapa dessa toppar i elförbrukningen blir för dyra att "bygga" bort.

Jag själv räknade på 495 twin men valde en Nibe 360 då jag fick svårt att räkna hem merkostnaden för 495:an. Men då har jag lite mindre hus 130 m2 och inte så passande mark (sand) för jordvärme. Snart har vi bott ett år och årsförbrukningen pekar mot 14.000 KWh. Med 495 Twin kanske jag sparat ytterligare 2000 KWh men då fått investera ca 30.000:- ytterligare = lång återbetalningstid. Nu har vi dessutom satt in braskamin och hoppas med det komma ner runt 10-12.000 KWh/år. Dessutom sägs det att man har högre värmebehov första året innan plattan torkat ur riktigt, ca 20% säger en del men det tycker jag låter väl högt. Vi får se nästa år hur det blir.
 
OBS, lägg inte ner 400 meter slinga med 495:an, för då tappar du effekt på den. Frånluften värmer upp jordslingan och om du har för lång slinga så eldar du för kråkorna, max 200 meter till denna pump.
 
...fast IVT har satt max slanglängd 400 meter i specifikationen, vilket borde innebära att effektbortfallet är tämligen begränsat. Det är dock viktigt som du påpekar att effekten i alla fall inte blir högre vid längre sträcka än rekommenderade 200 meter, som det blir vid "riktig" jordvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.