H HittePå skrev:
Det är sjukt svårt så är det, enda jag kan komma på som iof redan nämnts här flera ggr är att helst köpa från en "riktigt" butik nära dig, ex folkpool.
Bauhaus som du själv säger är lockande och kommer säkert vara bra de första åren. Men sen kommer skillnaden visa sig förmodligen. NordicHotTubs Encore SE-NLP är det bad jag har och 4 personer i min direkta närhet har likadant och alla är super nöjda! Jag personligen tycker det inte låter så mycket, vårt står på altanen och är det knäppt tyst kan man kanske höra ett brummade när pumpen går. Men man är ju olika på den fronten. Folkpool har ju kampanjer ibland så håll koll, då kan det kosta närmare 80. Annars brukar man kunna förhandla rätt bra också ;).

Tack för ett utförligt svar. Som sagt en riktig djungel vi har en pool/spabad butik 1 km från oss får åka in där & få lite input!

Man vill ju inte köpa grisen i säcken (läs Bauhaus) men ändå är man så lockad

återigen tack för svar, har ni mer tips så tar jag mer än gärna emot det!
 
M Mikaeland skrev:
Tack för ett utförligt svar. Som sagt en riktig djungel vi har en pool/spabad butik 1 km från oss får åka in där & få lite input!

Man vill ju inte köpa grisen i säcken (läs Bauhaus) men ändå är man så lockad

återigen tack för svar, har ni mer tips så tar jag mer än gärna emot det!
Är inget, vi är ju alla glada amatörer. Men i detta fall så skulle jag säga ordspråket "man får vad man betalar för" är appliceringsbart :D. Köp dock inte första bästa även i butiken, prova sitt i dem och kanske åka till nästa närmaste och titta där. Dom har marginaler på karen och man brukar kunna förhandla till sig lite rabatter på ex spatrappa ,nackkuddar, etc.
 
Redigerat:
H HittePå skrev:
Det är sjukt svårt så är det, enda jag kan komma på som iof redan nämnts här flera ggr är att helst köpa från en "riktigt" butik nära dig, ex folkpool.
Bauhaus som du själv säger är lockande och kommer säkert vara bra de första åren. Men sen kommer skillnaden visa sig förmodligen. NordicHotTubs Encore SE-NLP är det bad jag har och 4 personer i min direkta närhet har likadant och alla är super nöjda! Jag personligen tycker det inte låter så mycket, vårt står på altanen och är det knäppt tyst kan man kanske höra ett brummade när pumpen går. Men man är ju olika på den fronten. Folkpool har ju kampanjer ibland så håll koll, då kan det kosta närmare 80. Annars brukar man kunna förhandla rätt bra också ;).

Det låter bra får ta en ride efter semestern & kolla runt lite ! Har även fått upp ögonen för Svenskabadtunnor & deras terasspool blir ju lite mer badutrymme för barnen dock mindre lyx :)
 
M Mikaeland skrev:
Det låter bra får ta en ride efter semestern & kolla runt lite ! Har även fått upp ögonen för Svenskabadtunnor & deras terasspool blir ju lite mer badutrymme för barnen dock mindre lyx :)
Ja allt är relativt . Man får ju se lite vad man vill ha och vad som är prioriterat för en själv.
 
  • Gilla
Mikaeland
  • Laddar…
Räkna gärna på driften också, elen lär väl inte bli billigare dom närmaste åren.
Livslängd??
Ett spa för 100-150 000 kr hur är det om 10-15 år?
Är det hyfsat slut då så är ju bara värdeminskningen nästan 1000 kr i månaden plus driften.
Har funderat själv på det men tycker tyvärr inte att det är värt pengarna.
 
Tack har aldrig tänkt i den vinkeln, verkligen värt att beräkna in!
 
A Argastesnickaren skrev:
Räkna gärna på driften också, elen lär väl inte bli billigare dom närmaste åren.
Livslängd??
Ett spa för 100-150 000 kr hur är det om 10-15 år?
Är det hyfsat slut då så är ju bara värdeminskningen nästan 1000 kr i månaden plus driften.
Har funderat själv på det men tycker tyvärr inte att det är värt pengarna.
Lite väl krasst räknat på livstid. Pump etc. lär man ju få byta efter x antal år, men själva karet lär ju hålla bra mycket längre om man sköter alla kemikalier rätt. NordicHotTubs har exempelvis "life time warranty" på deras skal. Själva panelen på utsidan lär ju endast bli tråkig i färgen efter ett 10tal år. Men absolut man måste räkna in lite runtomkring kostnader.
 
Fairlane
I första inlägget som är lite daterat så nämns Landskap Hekla. Jag har en annan pool från samma tillverkare. Lite större med jet-strålar för simning (fungerar sådär i praktiken). Ser man energimässigt på det så fungerar det bättre än förväntat faktiskt.Barnen badade på nyår i 35 grader. Sen slog jag av poolen, dvs satte den i "sleep mode", vilket enligt manualen innebär att den bara kör underhållsvärme om temperaturen går under 7,5 grader eller något däromkring. I maj var temperaturen på badet 15 grader. Sen steg det när solen började värma. Temperaturen var uppe i 19 grader i början på juni, detta utan att jag slagit på värmen än.
 
  • Gilla
HittePå
  • Laddar…
A40064 A40064 skrev:
Tar upp denna tråd igen då jag är i samma sits som @HittePå var för några år sen. Är ni fortfarande nöjda med era bad?

Hittar allt från Gardenstore egna för under 30k men ingen spec på komponenter [länk]

till dyrare varianter som redan nämnts i tråden. Vill helst inte lägga mer än 50-60k så ett basic med få funktioner och låg elförbrukning vore optimalt.
Hallå!

Saken är den att det är lite som det gamla ordspråket, "Man får vad man betalar för".
Jag kan inte svara för andra märken etc. Men det jag köpte har fungerat extremt bra och har vart billigt i drift. Kunde inte vart mer nöjd! Sen har jag 4pers i min direkta umgängeskrets som har exakt likadana spabad och det är precis lika nöjda som jag och har inte haft några bekymmer.

50-60k kan vara svårt att hitta om du inte lyckas komma över något visnings exemplar.

Sen som sagt, kan ju säkert finnas spabad för det priset där ute som fungerar lika bra. Men det är bortom min vetskap isf. Sen är jag låångt ifrån någon expert på detta område 😅.

Spabadet i fråga:
https://www.folkpool.se/spabad/nordic-hot-tubs/nordic/encore-se-nlp.html
 
  • Gilla
Peter Petterson
  • Laddar…
H HittePå skrev:
Hallå!

Saken är den att det är lite som det gamla ordspråket, "Man får vad man betalar för".
Jag kan inte svara för andra märken etc. Men det jag köpte har fungerat extremt bra och har vart billigt i drift. Kunde inte vart mer nöjd! Sen har jag 4pers i min direkta umgängeskrets som har exakt likadana spabad och det är precis lika nöjda som jag och har inte haft några bekymmer.

50-60k kan vara svårt att hitta om du inte lyckas komma över något visnings exemplar.

Sen som sagt, kan ju säkert finnas spabad för det priset där ute som fungerar lika bra. Men det är bortom min vetskap isf. Sen är jag låångt ifrån någon expert på detta område 😅.

Spabadet i fråga:
[länk]
Ja, lite så är det nog:) Ser att de säljs för 72 nu vilket kanske får anses vara ett ok pris. Finns även en på badoutlet för 57 med garanti https://www.badoutlet.se/product/encore-2021/
 
  • Gilla
HittePå
  • Laddar…
A40064 A40064 skrev:
Ja, lite så är det nog:) Ser att de säljs för 72 nu vilket kanske får anses vara ett ok pris. Finns även en på badoutlet för 57 med garanti [länk]
Oj! Att folkpool hade dotterbolag viste jag inte 😅.
Är du ok med ett visnings ex, slå till absolut!

Edit:
Du såg detta va:
Har fått missfärgningar under vissa munstycken, samt en vågig panelsida.
 
Redigerat:
Hej,
Är det någon som har testat att konvertera badet och kopplat på det på värmepump/bergvärme alt köpt bad där detta är förinstallerat?

Har tittat på bad i ca 2 år men min man la in sitt veto när elpriserna drog iväg förra hösten. Har en liten förhoppning om att det ändå blir ett bad om det går att koppla på den på bergvärmen men funderar på hur mycket man egentligen tjänar på det. Någon med erfarenhet?
 
C CODE skrev:
Hej,
Är det någon som har testat att konvertera badet och kopplat på det på värmepump/bergvärme alt köpt bad där detta är förinstallerat?

Har tittat på bad i ca 2 år men min man la in sitt veto när elpriserna drog iväg förra hösten. Har en liten förhoppning om att det ändå blir ett bad om det går att koppla på den på bergvärmen men funderar på hur mycket man egentligen tjänar på det. Någon med erfarenhet?
Hej!

Frågan är hur mycket man tjänar/sparar på att göra det så. Om det ens går, jag har noll koll 😅.
Men många bad har tester (iaf på folkpool) gjort av oberoende part. Exempelvis mitt:
Vit, tom spa-badkar, energiförbrukningsspecifikation, plats för sex personer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Men sänker man graderna om det är så att man ser att elpriset drar iväg, så finns det värre saker i hemmet.
Men visst det blir ju en extra kostnad att ha med i beräkningen.

Allt beror ju på hur man tänker vad som är värt. Här hemma var jag också väldigt skeptisk, men "happy wife, happy life" 😂. Men jag ångrar mig inte alls, lätt skött, kostar inte skjortan.. men framförallt det används fruktansvärt mycket.
 
Tydligen en värmeväxlare som man kopplar på. Vi ska byta bergvärmepump snart så jag vill i så fall förbereda för att kunna installera en värmeväxlare till ev spabad.
Men eftersom min man helst inte vill ha ett bad får jag just nu noll respons på idén.
Vet inte om han helt köper det där med happy wife… 😃
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.