Attitudeswe
J jonaserik skrev:
Vet ingen NIBE som har 2 fasig anslutning, som är mer än 3kW max

Inget märkligt med det, att ändra eller inte ändra inställning av termostaten
Klart att termostaten reglerar tempen i VVB, men nu talades det även om någon servomotor som skulle förändra inställning. Blir nog lite dyrt säger kanske stämman. Om det var för tempen i VVB eller tempen ut framkom inte.
Termostaten ska stå på max Ca 80-85 C om det ska laddas enbart på natten, det gäller att få ett magasin av värme.
Energin som lagras i en VVB på 200 liter när den höjer temperaturen från 10 till 70 grader är ca 5kWh. Inte att förväxla med elementens effekt som ligger på 2400-3000 Watt (2fas)

Man vill ogärna dra ut hela "batteriet" även om varmvatten tappas ur på toppen och det blir ett bra skikt till kallvattnet i botten. Viss energiöverföring sker ändå internt från toppladdningen till kallvattnet som fyllts i botten.
 
Attitudeswe
Såhär ser elförbrukningen ut med min servolösning en dag när man är bortrest och har varit bortrest 5 dagar innan (bara tomgångsförlusten på sommarinställningen)

Ingen annan förbrukning är flyttad i tid (all övrig uppvärmning avslagen)

Jag har en Nibe 300CU

Graf visar energianvändning (kWh), kostnad och elpris över tid, med mobil användargränssnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Elektriker kommer i närtid och ordnar med timer. Kostnaden efter ROT blir 2000kr och då ingår kapsling, kontaktor och Plejd modul m. inbyggd timer som styrs via Bluetooth.
Räknar med att jag sparar grovt 2kr/dag med och att timern så är återbetald på kring 3år
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.