Många hus med källare dras med fuktproblem och behöver dräneras om för att minska fuktbelastningen mot källarväggen. Men vad kostar det då att dränera? Vi besvarar frågan genom att titta närmare på två offerter för dränering.

Du kan läsa artikeln här: Vad kostar det att dränera?
 
  • Gilla
Dan83
  • Laddar…
Arbetskostnad per "gubbe" och timme 1.216 kr?

Är det för att maximera ROT och att dra in över 17.000 kr per dag för 2 gubbar som kostar 5.000 kr om dagen för båda per dag?

Vinst behöver varje företag men faktor 3 på timdebitering mot faktiskt kostnad??
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Arbetskostnad per "gubbe" och timme 1.216 kr?

Är det för att maximera ROT och att dra in över 17.000 kr per dag för 2 gubbar som kostar 5.000 kr om dagen för båda per dag?

Vinst behöver varje företag men faktor 3 på timdebitering mot faktiskt kostnad??
Räknar man baklänges så är det snarare 1000kr/h.

Man kan också vända på det och säga att de hantverkare som tar 500kr/h drar in stålarna på materialets påslag. Det är inte heller en korrekt ”timpeng”
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Räknar man baklänges så är det snarare 1000kr/h.

Man kan också vända på det och säga att de hantverkare som tar 500kr/h drar in stålarna på materialets påslag. Det är inte heller en korrekt ”timpeng”
Vadå räkna "baklänges"?
Står i klartext att debiteras 1.216 kr per timme.
Ja, jag vet att moms ingår.
Fortfarande är det 1.216 kr som debiteras per timme även om ett par hundra kr av dessa är moms.
 
Bilden i artikeln från en medlems dränering saknar fiberduk. Ser konstigt ut. Kan någon förklara?
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Räknar man baklänges så är det snarare 1000kr/h.

Man kan också vända på det och säga att de hantverkare som tar 500kr/h drar in stålarna på materialets påslag. Det är inte heller en korrekt ”timpeng”
Förklara varför 400 kr per timme plus moms blir för lite om det debiteras separat för bil maskiner och etablering.
Debiteras fullt ut tar du in 70.000 kr per månad plus moms.
Räcker mer än länge för många...
 
lunnabo lunnabo skrev:
Förklara varför 400 kr per timme plus moms blir för lite om det debiteras separat för bil maskiner och etablering.
Debiteras fullt ut tar du in 70.000 kr per månad plus moms.
Räcker mer än länge för många...
Kan alltid köpa en sån och göra det med köttkraft :D
 
  • En spetsig spade med svart handtag och träskäft, prissatt till 129 kronor; tillgänglig i 25 varuhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
"Tillgängligheten runt ditt hus spelar in för hur lång tid jobbet tar. Uppstår det inga komplikationer och om det är lätt att komma fram med maskinerna kan det vara gjort på ett par timmar, medan det i mer komplicerade fall kan ta ett par dagar."

Ett par h? Jag skulle vilja se det hus och det företag som lyckas gräva upp, lägger rör, sätter isodrän, geotextil, fixar med singel, allt annat och återfyller på 2h!
 
  • Gilla
Tomtho
  • Laddar…
HogeN HogeN skrev:
Kan alltid köpa en sån och göra det med köttkraft :D
Absolut. Jag dränerade med spade för två år sedan. Det var inga större problem, men det kräver rätt ordentligt tålamod och intresse av att läsa på hur man gör. Bra motion är det också, framförallt när jag 1,5 meter ner stötte på blålera med sten i, så då fick jag gå över på spett. 😊 En skapligt bra grundfysik är att rekommendera för att undvika skador.

Hade en grävspade sedan tidigare, men efter lite googlande valde jag att köpa Cat CAT J10-202 vilket var en bra investering, för den gick mycket bättre att gräva med än min gamla. Isolerade väggarna utvändigt, vilket var den största kostnaden. Vill minnas att materialet kostade under 15 000 kr, inkl isolering.

Anledningen till att jag gjorde det själv med spade:
1) Två av husets sidor är täckta av altan/uterum, d.v.s. grävare kommer inte åt.
2) Finns ingen anledning att betala onödiga pengar på att köpa in arbetskraft, när jag kan göra det själv och samtidigt få bra motion på köpet.
3) Typ alla jag diskuterade frågan med, sade att "det går inte att handgräva en dränering". Då blev ju lite extra kul att göra det. :)

Person arbetar i trång grävning, rör och kablar synliga, möjlig installation eller underhåll, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
DanneLo och 19 till
  • Laddar…
H Harlin skrev:
Absolut. Jag dränerade med spade för två år sedan. Det var inga större problem, men det kräver rätt ordentligt tålamod och intresse av att läsa på hur man gör. Bra motion är det också, framförallt när jag 1,5 meter ner stötte på blålera med sten i, så då fick jag gå över på spett. 😊 En skapligt bra grundfysik är att rekommendera för att undvika skador.

Hade en grävspade sedan tidigare, men efter lite googlande valde jag att köpa Cat CAT J10-202 vilket var en bra investering, för den gick mycket bättre att gräva med än min gamla. Isolerade väggarna utvändigt, vilket var den största kostnaden. Vill minnas att materialet kostade under 15 000 kr, inkl isolering.

Anledningen till att jag gjorde det själv med spade:
1) Två av husets sidor är täckta av altan/uterum, d.v.s. grävare kommer inte åt.
2) Finns ingen anledning att betala onödiga pengar på att köpa in arbetskraft, när jag kan göra det själv och samtidigt få bra motion på köpet.
3) Typ alla jag diskuterade frågan med, sade att "det går inte att handgräva en dränering". Då blev ju lite extra kul att göra det. :)

[bild]
Klart att det går bra att handgräva om man har lite fysik och tålamod.
Av bilden att döma så är möjligen schaktet lite smalt om det skulle bli ett ras?..

Skulle gärna vilja veta hur lång tid det tog totalt?
 
  • Gilla
Wicke666 och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Problem med artikeln (ja jag vet, den är förmodligen endast avsedd som en indikation, men i vilket fall...):

1. Det är "fiktiva" offerter dvs relativt långt ifrån verkligheten.
2. Det är inte baserat på ett verkligt hus, samma problem som med 1. Det bästa vore att offertgivarna hade sett huset som i verkligheten. Och att de uppfattat det som en riktig affär.
3. Offerterna borde ha kommit från från samma område, t ex Stockholm eller Malmö osv.
4. Det borde ha varit fler offerter.
5. Det finns ett citat från en "Peter Lundkvist", det borde ha redovisats vem det är, dvs yrkesroll etc.

Om man gör som i 2 ovan kan det vara shysst att betala offertgivarna en mindre summa i efterhand för det onödiga besväret. Antar här att de trodde det var en riktig affär.
 
  • Gilla
Emil.P
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Klart att det går bra att handgräva om man har lite fysik och tålamod.
Av bilden att döma så är möjligen schaktet lite smalt om det skulle bli ett ras?..

Skulle gärna vilja veta hur lång tid det tog totalt?
Schaktet hade sannolikt haft flackare lutning om det hade ett företag som gjorde jobbet. I mitt fall var det aldrig någon risk att jag skulle få jorden över mig (möjligen om jag lagt mig ner och vilat längst ner, men det hade jag ingen anledning att göra). Ett kraftigt regn hade dock medfört att delar av grävningen skulle behöva göras om, men det var en medveten risk jag tog.

Blåleran (med mängder av halvstora stenar i) gjorde att sista metern nedåt tog flera gånger längre tid än första 1,5 meter, som var mer normala jordmassor. Jag uppskattar att jag lade 200-300 arbetstimmar totalt, från början till slut. Utan blålera hade det tagit mindre än halva tiden. Första spadtaget togs 22/5 och jag var helt klar 31/7. Grävde inte varje dag.
 
  • Gilla
Wicke666 och 2 till
  • Laddar…
Christoffer710 Christoffer710 skrev:
Bilden i artikeln från en medlems dränering saknar fiberduk. Ser konstigt ut. Kan någon förklara?
Det är min dränering, fiberduken är inte på. Du noterar säkert också att det saknas jordmassor för återfyllnad och täcklist.
 
lunnabo lunnabo skrev:
Vadå räkna "baklänges"?
Står i klartext att debiteras 1.216 kr per timme.
Ja, jag vet att moms ingår.
Fortfarande är det 1.216 kr som debiteras per timme även om ett par hundra kr av dessa är moms.
Antalet timmar och totalkostnaden stämmer inte. Räknar man baklänges på totalkostnaden och antalet timmar blir det lägre timpenning.
 
  • Gilla
lunnabo
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Förklara varför 400 kr per timme plus moms blir för lite om det debiteras separat för bil maskiner och etablering.
Debiteras fullt ut tar du in 70.000 kr per månad plus moms.
Räcker mer än länge för många...
Jag förstår inte din fråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.