Köpte en enkel begagnad gräsklippare (Stiga), med en Briggs & Stratton motor.
Den gick ojämnt någon gång per minut när jag köpte den, och jag upptäckte då att det var lite vatten i bensintanken. Tömde tanken så väl jag kunde och fyllde bensin. Nu när bensinen tog slut så fyllde jag den på nytt och då började den gå otroligt ojämnt och dör av sig själv när den möter lite motstånd.

Se bifogade videon.

Primade som jag brukar, men lyckas inte få den att gå bra. Tänkte att det kanske var lite vatten kvar som nu hamnade i botten. Men trots att jag försökt hålla igång den i flera minuter så börjar den aldrig gå bra.

Vad kan det vara dom är fel?
 
  • Gilla
Kaptenlugn
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J Josth skrev:
På Briggs&Stratton kan det ofta vara problem med förgasarmembranet vad jag har läst mig till. Borde finnas reparationshandbok att köpa på t.ex. Biltema(?)

Edit: Inte Biltema men Skruvat.se: [länk]
Kör du på akylatbränsle (som är etanolfri) eller på vanlig bensinmacksbränsle (95 oktan 10% etanol alt 98 oktan 5% etanol)?
 
Du har fått ner en droppe vatten i förgasaren, du måste plocka bort den och rengöra.
 
J Josth skrev:
På Briggs&Stratton kan det ofta vara problem med förgasarmembranet vad jag har läst mig till. Borde finnas reparationshandbok att köpa på t.ex. Biltema(?)

Edit: Inte Biltema men Skruvat.se: [länk]
Ja, det verkar ofta vara bekymret. Men detta uppkom direkt efter tanken var tom och jag vet att lite vatten fanns i tanken.
Bocken Bruse Bocken Bruse skrev:
Kör du på akylatbränsle (som är etanolfri) eller på vanlig bensinmacksbränsle (95 oktan 10% etanol alt 98 oktan 5% etanol)?
Vanlig 95 oktan.
Isakare Isakare skrev:
Du har fått ner en droppe vatten i förgasaren, du måste plocka bort den och rengöra.
Den borde ju förbrännas tills slut? K-sprit borde ju lösa det annars.
 
Har inte likadan gräsklippare men våran började gå som på din video efter ett tag med vanlig bensin från macken. Tillslut så stängdes gräsklipparen av sig efter gått så som du beskrivde. Vi bytte till akrylat och då har den slutat gå så som videon.
 
Enligt min lokala gräsklipparreparatör ska man undvika 95 oktan. Välj 98 oktan eller akylat.
 
Annars kan jag rekommendera Briggs egen tillsats "Fuel Fit" Fungerar väldigt bra och man kan tanka vanlig 95 utan nå som helst problem. Man slipper dessutom ärg och skit i förgasarna när de står i perioder.
 
Varför skulle 98oktan vara bättre? Fördelen med etanolen i bensinen är att det inte blir vatten i tanken.
 
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle 98oktan vara bättre? Fördelen med etanolen i bensinen är att det inte blir vatten i tanken.
98 är bättre (mindre dåligt) för motorn eftersom förgasaren m.m inte tål alkohol, aceton m.m som bilbränsle numera innehåller. Och 98 innehåller hälften av alla skittillsattser som 95. Tanka alkylatbensin så går maskinen bra (om den inte redan tagit skade förstås).
Bilbränsle ska idag ses som färskvara, dvs konsumeras inom någon månad. I våra trädgårdsmaskiner står ofta bränsle i till nästa sommar. Det klarar man med alkylat, men inte 95.
 
98 klarar att stå länge i maskiner. 95 har jag inte provat
 
J Josth skrev:
På Briggs&Stratton kan det ofta vara problem med förgasarmembranet vad jag har läst mig till. Borde finnas reparationshandbok att köpa på t.ex. Biltema(?)

Edit: Inte Biltema men Skruvat.se: [länk]
J jockebq skrev:
Köpte en enkel begagnad gräsklippare (Stiga), med en Briggs & Stratton motor.
Den gick ojämnt någon gång per minut när jag köpte den, och jag upptäckte då att det var lite vatten i bensintanken. Tömde tanken så väl jag kunde och fyllde bensin. Nu när bensinen tog slut så fyllde jag den på nytt och då började den gå otroligt ojämnt och dör av sig själv när den möter lite motstånd.

Se bifogade videon.

Primade som jag brukar, men lyckas inte få den att gå bra. Tänkte att det kanske var lite vatten kvar som nu hamnade i botten. Men trots att jag försökt hålla igång den i flera minuter så börjar den aldrig gå bra.

Vad kan det vara dom är fel?
Har du provat att justera lågfart och högfartskruvarna?
 
Stucki Stucki skrev:
Har du provat att justera lågfart och högfartskruvarna?
inte många mindre gräsklippare som har dylika justermöjligheter.
 
Testade att tömma tanken helt och byta till akrylatbensin. Lät den gå i 10 min men den går lika illa som på videon.
Kan det vara förgasarens membran som är kass?
 
J jockebq skrev:
Testade att tömma tanken helt och byta till akrylatbensin. Lät den gå i 10 min men den går lika illa som på videon.
Kan det vara förgasarens membran som är kass?
Jag hade en liten (42 cm) smal Klippo Triumph som betedde sig något liknande för några år sedan. Men den rusade även helt plötsligt helt hämningslöst. Då var det "varvtalsregulatorn" som var gången. Vet ärligt talat inte vad det innebär. Var alltid körd på alkylat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.