Hej!

Min son har nyligen flyttat in i ett rum/lägenhet i en privatvilla, med bifogade andrahandskontrakt. Nu vill hyresvärden säga upp kontraktet med hänvisning till paragraf 10: "Hyresgästen får inte utan tillstånd upplåta eller överlåta hyresrätten." Anledningen är att han tillfälligt låter en kompis som inte har fått bostad än på studieorten att också sova där. Rummet har egen ingång, har ingen anslutning till fastighetsägarens lägenhet och det finns gott om plats för två personer att bo där.

Nu har jag förstått från Hyresgästföreningens hemsida att man alltid har rätt att ha en inneboende, oavsett vad det står i kontraktet, men jag kan inte låta bli att undra som menas med att upplåta hyresrätten? Är det tredjehandsuthyrning som avses?

Mvh
Jesper
 
  • Kopia av ifylld andrahandskontrakt för lägenhet, svenska, anmärkningar, hyresinformation, svartvit, fyra hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
SarB
J JesperH skrev:
Hej!

Min son har nyligen flyttat in i ett rum/lägenhet i en privatvilla, med bifogade andrahandskontrakt. Nu vill hyresvärden säga upp kontraktet med hänvisning till paragraf 10: "Hyresgästen får inte utan tillstånd upplåta eller överlåta hyresrätten." Anledningen är att han tillfälligt låter en kompis som inte har fått bostad än på studieorten att också sova där. Rummet har egen ingång, har ingen anslutning till fastighetsägarens lägenhet och det finns gott om plats för två personer att bo där.

Nu har jag förstått från Hyresgästföreningens hemsida att man alltid har rätt att ha en inneboende, oavsett vad det står i kontraktet, men jag kan inte låta bli att undra som menas med att upplåta hyresrätten? Är det tredjehandsuthyrning som avses?

Mvh
Jesper
Att upplåta lägenheten kan förklaras som att man låter någon annan disponera hela eller delar av den, men det ska också innebära att man själv då inte använder den som jag uppfattar det. Det måste således inte ske genom tredjehandsuthyrning, utan kan vara att din son är på semester en månad och lånar ut lägenheten till en vän under tiden. Eftersom bägge bott i lägenheten är det ingen upplåtelse som jag tolkar det.
Jag är dock inte så insatt i just upplåtelse av den typ som talas om här.
 
  • Gilla
JesperH och 1 till
  • Laddar…
Upplåta kan lite slarvigt sägas vara det som i folkmun är "hyra ut". Att det står upplåta i lagen är för att det är själva upplåtelsen, inte att det tas betalt. Så även om man "lånar ut gratis" lägenheten till en vän, så är det en upplåtelse. Men för att det ska krävas hyresvärdens godkännande krävs det att personen ska upplåta lägenheten självständigt.

Dock måste jag säga att vid en snabb anblick ger det där avtalet tusen frågor. Men det stora/första är om din son är första- eller andrahandshyresgäst? Du skriver att det är en privatvilla samt att fastighetsägarens bostad finns där också. Är det inte ett förstahandskontrakt din son har? Dvs att hyresavtalet är med den som äger fastigheten?
 
  • Gilla
JesperH och 4 till
  • Laddar…
Oavsett vad som är rätt eller fel med punkt 10 i avtalet, så gäller minst 3 månaders uppsägningstid om hyresvärden säger upp hyresavtalet, och max en månad om hyresgästen säger upp det. Detta vid privatuthyrning.
 
  • Gilla
JesperH och 1 till
  • Laddar…
Vid privatuthyrning är väl besittningsrätten ganska begränsad. Så hyresvärden kan säga upp kontraktet utan anledning. Men på tre månader.
 
Redigerat:
  • Gilla
JesperH och 4 till
  • Laddar…
Får man inte ha en sambo i en sådan lägenhet?
Eller en "vän med förmåner" 😉
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Oavsett vad som är rätt eller fel med punkt 10 i avtalet, så gäller minst 3 månaders uppsägningstid om hyresvärden säger upp hyresavtalet, och max en månad om hyresgästen säger upp det. Detta vid privatuthyrning.
D Daniel 109 skrev:
Vid privatuthyrning är väl besittningsrätten ganska begränsad. Så hyresvärden kan säga upp kontraktet utan anledning. Men på tre månader.
Fast nu står det i avtalet att det är "lägenhet i andra hand". Lagen om uthyrning av egen bostad gäller inte upplåtelse av hyresrätt i andra hand. Så först behöver det redas ut vad det egentligen är för avtal, innan det går att avgöra om lagen är tillämplig.
 
  • Gilla
JesperH och 2 till
  • Laddar…
BeaumontX BeaumontX skrev:
Lagen om uthyrning av egen bostad gäller inte upplåtelse av hyresrätt i andra hand.
Va! vad har du för grund för det?
 
H hempularen skrev:
Va! vad har du för grund för det?
Lagen? 1 § 1 st säger det uttryckligen.
 
  • Svensk juridisk text om hyresavtal, utesluter näring och andrahandshyra med vissa villkor.
  • Gilla
SvanteC och 4 till
  • Laddar…
Men vem är det som hyrt ut lägenheten i villan? Ägaren till villan eller en annan hyresgäst? Är det ägaren är det knappas andrahandsuthyrning. Eller?
 
  • Gilla
JesperH och 2 till
  • Laddar…
Jag är med @BeaumontX här. Med all sannolikhet har fel mall använts. Gäller privatuthyrningslagen (vilket den sannolikt gör) är avtalets en månads uppsägningstid från värdens sida ogiltig då den är i strid med lagens krav på tre månader.
 
  • Gilla
JesperH och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla svar!
Jag har också varit fundersam på om det inte egentligen borde vara ett förstahandskontrakt. Hyresvärden står som delägare av fastigheten, men är skriven på en annan adress.

Skulle det göra någon skillnad i det här fallet?
 
Ja, det gör skillnad. Då det inte är andrahandsuthyrning så är din sons position starkare. Hyr fastighetsägaren ut flera lägenheter kan skyddet vara ännu starkare, med full besittningsrätt.

Men allra minst är det tre månaders uppsägningstid som gäller enligt 3 § privatuthyrningslagen.
 
  • Gilla
BeaumontX och 1 till
  • Laddar…
Bor sonen där samtidigt? Isåfall är uppsägningen felaktig.
 
  • Gilla
JesperH
  • Laddar…
För att haka på @Nötegårdsgubben här. Det är alltså en etta som hyrs ut i en "privatvilla". Med informationen som har tillkommit så verkar ägaren bo någon annanstans? Var har hyresvärden uppgivit som sin adress i kontraktet? Är det andra som också hyr lägenheter i villan?

Här känns det värt att försöka kolla upp om hyresvärden äger fler fastigheter och om någon av dessa hyrs ut också.

För, som det sagts i tråden, i sådant läge gäller inte lagen om uthyrning av bostaden. Utan i stället är det "vanliga" Hyreslagen och då finns det ett starkt besittningsskydd. Då går det inte att säga upp hyresavtalet med hänvisning till egna hittepå-regler.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.