Skulle stötta upp med ett par extra reglar för att montera pergola, såg då att arbetet hantverkarna gjort vid vår nyproduktion (där de ingick altan) kanske inte riktigt håller måttet.

Det är till och med svajigt när man går på altanen. Kanske inte så konstigt.

Hur är det med bärighet när de gjort såhär? Känns inte helt hundra?

Vi gick i tankarna att montera uterum (pergolux) som väger upp mot 800kg. Tror vi får avvakta…
 
  • Utrymme under en träkonstruktion med stödben och grus på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion med stödben på betongplatta, grusunderlag, mörkt, begränsat utrymme under däck eller byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1998.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Anna_H
  • Laddar…
Det där ser inte bra ut. Det byggarna har skruvat fast gör ingen nytta. Hela konstruktionen vilar på några skruvar och sedan ser det ut som att det är för lite stödpunkter. Byggarna har ansträngt sig med att lägga makadam under så varför har dom inte använt terassfötter.
Är altanen nyligen gjord skulle jag kräva att byggaren gör om och gör rätt
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
B Bengt Henrik skrev:
Det där ser inte bra ut. Det byggarna har skruvat fast gör ingen nytta. Hela konstruktionen vilar på några skruvar och sedan ser det ut som att det är för lite stödpunkter. Byggarna har ansträngt sig med att lägga makadam under så varför har dom inte använt terassfötter.
Är altanen nyligen gjord skulle jag kräva att byggaren gör om och gör rätt
Tack, precis som jag misstänkte.

Ja den är ny, samma byggare som byggde huset.. undra vad de mer slarvat med
 
  • Gilla
  • Ledsen
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Vad blir cc-måttet mellan stödpunkterna och vad är det för dimension på reglarna.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Vad blir cc-måttet mellan stödpunkterna och vad är det för dimension på reglarna.
Regeln är 4000x170x45

Det sitter 2st stödpunkter på regeln och det är ca 1800mm till nästa regel som har stödpunkt. Ser ut som de är olika avstånd mellan de på samma regel, ca 1500mm.

Otroligt glest tycker jag
 
  • Wow
Dowser4711
  • Laddar…
F fekberg skrev:
Regeln är 4000x170x45

Det sitter 2st stödpunkter på regeln och det är ca 1800mm till nästa regel som har stödpunkt. Ser ut som de är olika avstånd mellan de på samma regel, ca 1500mm.

Otroligt glest tycker jag
Hehe hur tänkte dom där med tanke på lite väl långt mellan plintarna (glömde dom plintarna) om det skulle finnas några.Skumt byggt.
 
V växelventil skrev:
Hehe hur tänkte dom där med tanke på lite väl långt mellan plintarna (glömde dom plintarna) om det skulle finnas några.Skumt byggt.
De kanske tänkte att barnen skulle uppskatta en trampolin-linknande känsla? :D
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
F fekberg skrev:
De kanske tänkte att barnen skulle uppskatta en trampolin-linknande känsla? :D
Passa dig. Läser de här kanske det kommer en tilläggsfaktura. 😀
 
  • Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Ibland när man läser här på Byggahus kan man få för sig att man är en bättre snickare än "proffsen" trots att man knappt kan såga av en planka rakt.

Jag byggde just en utetrapp med fantastiskt vridet "korkskruv"-virke som legat för länge. Efter att ha väntat hela semestern på att det skulle sluta regna blev det lite stressigt när semestern var slut så när som på sista helgen och prognosen lovade 20+ mm regn. Jag byggde trappen i regnet och leran under en dåligt täckande presenning.

Det var trångt så jag kom inte åt att tvinga trappstegen helt dikt an överallt mot reglarna de skruvades fast i. Eftersom jag fäste stegen underifrån och inte kom åt att förborra genom de 70mm höga reglar jag skruvade igenom så såg inte heller skruvarna till att det drogs ihop perfekt på alla ställen.

Slutresultatet ser "okej" ut och visst fungerar trappen men man känner att den inte är byggd i solid betong om man så säger. Det är fint när riktiga byggare inte bryr sig om glipor på centimeter när jag som amatör och allmän jubelidiot oroar mig över glipor på nån mm.
 
S Skyscraper skrev:
Det är fint när riktiga byggare inte bryr sig om glipor på centimeter när jag som amatör och allmän jubelidiot oroar mig över glipor på nån mm.
Ett "proffs" sa en gång till mig att det som skiljde oss är att han kunde fuska utan att det märktes eller påverkade något väsentligt...
 
  • Haha
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
S Skyscraper skrev:
Ibland när man läser här på Byggahus kan man få för sig att man är en bättre snickare än "proffsen" trots att man knappt kan såga av en planka rakt.

Jag byggde just en utetrapp med fantastiskt vridet "korkskruv"-virke som legat för länge. Efter att ha väntat hela semestern på att det skulle sluta regna blev det lite stressigt när semestern var slut så när som på sista helgen och prognosen lovade 20+ mm regn. Jag byggde trappen i regnet och leran under en dåligt täckande presenning.

Det var trångt så jag kom inte åt att tvinga trappstegen helt dikt an överallt mot reglarna de skruvades fast i. Eftersom jag fäste stegen underifrån och inte kom åt att förborra genom de 70mm höga reglar jag skruvade igenom så såg inte heller skruvarna till att det drogs ihop perfekt på alla ställen.

Slutresultatet ser "okej" ut och visst fungerar trappen men man känner att den inte är byggd i solid betong om man så säger. Det är fint när riktiga byggare inte bryr sig om glipor på centimeter när jag som amatör och allmän jubelidiot oroar mig över glipor på nån mm.
Är en kombination av att veta vart man kan "fuska" och ha rätt verktyg vid rätt tillfälle.
 
Grylf Grylf skrev:
Är en kombination av att veta vart man kan "fuska" och ha rätt verktyg vid rätt tillfälle.
Jo men det verkar tydligen skita sig när kunden råkar se hur illa det är byggt eller om barnen inte behöver en ny trampolin. :D

Jag tvivlar inte på att proffsen vet bättre än mig som amatör när det gäller var man kan fuska utan att resultatet påverkas. Problemet är när tidspress och kanske ibland även lättja ger resultat som ovan trots att byggarna egentligen vet bättre.
 
Konstigt att man inte anstränger sig med att gräva ner plintar eller dra i markskruv när det är nyproduktion. Även om inte stödpunkterna varit för korta så känns det amatörmässigt med marksten på grusbädd. Sen skadar det ju inte med lite takpapp mot regeländarna.
 
Att bygga trall på det sättet är i sig inget konstigt, man måste inte ha plint och dylikt.
Det märkliga är väl snarast avsaknaden av fler stödpunkter, vilket hade varit En lätt match att fixa från början...
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Som sägs är det inget fel på den konstruktionen, men fler ben skulle det vara och att krossen stampats ner ordentligt så det inte sjunker när regnet kommer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.