D daVinci skrev:
För min del skulle jag inte vara aktieägare i en bank som prioriterar någon slags bisarr kundrelation, framför sakligt bedömning av kreditrisk.

Den banken som låter godtycket styra kommer vara i konkurs på sikt.
Svenska banker kan inte gå i konkurs därför de har statliga garantier. Något att tänka på för alla som gillar fri marknad 😄
 
  • Gilla
  • Arg
YTONGlimmaren och 2 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
För min del skulle jag inte vara aktieägare i en bank som prioriterar någon slags bisarr kundrelation, framför sakligt bedömning av kreditrisk.

Den banken som låter godtycket styra kommer vara i konkurs på sikt.
Känn din kund finns det någon som bankerna använder. En kund som skött sina räntebetalningar i 20-30 år och har haft stabil inkomst och fin UC under perioden bör betraktas som något mer trovärdig av banken. Men många handläggare kissar i småbyxorna när det gäller så komplicerade saker som att bygga hus….
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Svenska banker kan inte gå i konkurs därför de har statliga garantier. Något att tänka på för alla som gillar fri marknad 😄
Fd aktieägare i Carnegie bank och HQ bank skulle nog säga att du har lite dålig koll på verkligheten. Iaf om dom skall uttrycka sig väldigt snällt.

Kan du redogöra för den där statliga garantin? Var står den?
Tvivla starkt på att du kan det. Utan uttalar dig om sådant du inte har en aning om. Men visa att jag har fel.
 
  • Gilla
David L och 8 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Känn din kund finns det någon som bankerna använder. En kund som skött sina räntebetalningar i 20-30 år och har haft stabil inkomst och fin UC under perioden bör betraktas som något mer trovärdig av banken. Men många handläggare kissar i småbyxorna när det gäller så komplicerade saker som att bygga hus….
En inkomst-uppgift och ett UC utan anmärkningar är relevant information.

Men att jag haft ett bankkonto någonstans säger ju inget om risken.

(Jag har för övrigt haft just det. Och på den banken har dom inte det blekaste aning om hur jag har skött mina affärer).
 
  • Gilla
Perplexus
  • Laddar…
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag snubblade nästan på Handelsbankens osmidighet under finanskrisen 2008/09. Hade köpt en nyproducerad lägenhet före kraschen och når det var dags för tillträde var SHB rätt jobbiga då de både skrev ner värdena på lägenheterna i huset och drog ner hur mycket de ville låna ut (från 80 till 70 % om jag minns rätt).

I det fallet hade de nog faktiska åtaganden mot byggherren, men det var svettigt, och säkert värre för dem med sämst marginaler.

Så att SHB:s generella försiktighet ibland slår väldigt snett förvånar mig inte alls, även om jag väl hade trott att någon som har stora engagemang i banken är just den typ av kund de vill ha.
Har helt tvärt om. Byggde nytt med byggkreditiv från Swedbank 2008/2009. Sen när lånen skulle ”permanentas” så skickade Swedbank dit en jävla clown som värderade det helt nybyggda huset till exakt samma summa som vi ville låna så vi skulle bli tvingade på topplån. Ungefär 1,5 miljoner under marknadsvärdet. Vid protest så deklarerade Swedbank att jag skulle vara glad att få lån öht. Bytte till Handelsbanken som värderade upp det.
 
  • Gilla
Jockebanan och 5 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Fd aktieägare i Carnegie bank och HQ bank skulle nog säga att du har lite dålig koll på verkligheten. Iaf om dom skall uttrycka sig väldigt snällt.

Kan du redogöra för den där statliga garantin? Var står den?
Tvivla starkt på att du kan det. Utan uttalar dig om sådant du inte har en aning om. Men visa att jag har fel.
Nej sånt kan jag såklart inget om! Dumma mig som trodde att jag förstår banker!

Kan du inte mansplaina för mig hur det egentligen är?
 
  • Gilla
  • Haha
Jontha och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nej sånt kan jag såklart inget om! Dumma mig som trodde att jag förstår banker!

Kan du inte mansplaina för mig hur det egentligen är?
Det räcker med att konstatera att du inte kan något om det här.

Att du tar till ordet mansplaining säger bara lite mer.
 
  • Gilla
  • Arg
Offroad och 10 till
  • Laddar…
M Mulvaden skrev:
Det räcker med att konstatera att du inte kan något om det här.

Att du tar till ordet mansplaining säger bara lite mer.
Vad säger det menar du? Kunde du inte förklara? Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta.
 
  • Haha
  • Gilla
Bengt Larsson och 2 till
  • Laddar…
tommib
Du påstår att svenska banker inte kan gå i konkurs. Du fick därefter ett exempel på en sådan.

Ditt drag...

Edit: Carnegie gick inte i konkurs.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Du påstår att svenska banker inte kan gå i konkurs. Du fick därefter ett exempel på en sådan.

Ditt drag...

Edit: Carnegie gick inte i konkurs.
Sidan 56 kan du börja läsa om åtgärder staten/Riksbanken genomförde för att hjälpa bankerna. Det finns exempel i Sverige och internationellt från 90-talet, från 2008-krisen och nu.

Fördjupning: Den finansiella krisen – utveckling under 2008 https://www.konj.se/download/18.130...-finansiella-krisen–utveckling-under-2008.pdf
 
  • Gilla
Anonymiserad 486519 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Åh, jag behöver inte läsa, jag vet ungefär vad som hände.

Poängen var att HQ bank gick omkull och aktieägarna blev av med sina pengar. Faktum är att banken gick omkull på grund av en direkt intervention från staten som begärde den likviderad. Så ditt ursprungliga påstående var falskt.

Nu förstår jag för all del vad du menade och jag håller med om att de större sk systemviktiga bankerna med väldigt stor sannolikhet skulle räddas av staten om det skiter sig. Min poäng var att man ska vara försiktig med absoluta uttalanden.
 
  • Gilla
OramaC och 7 till
  • Laddar…
tommib
För övrigt kan jag tycka att daVinci hade en onödigt dryg ton i sista halvan av sin post.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Kan det vara så att man blandade ihop det med statens garanti gentemot kunden om banken går i kk?
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Kan det vara så att man blandade ihop det med statens garanti gentemot kunden om banken går i kk?
Nej insättningsgarantin är något helt annat!
 
tommib tommib skrev:
Åh, jag behöver inte läsa, jag vet ungefär vad som hände.

Poängen var att HQ bank gick omkull och aktieägarna blev av med sina pengar. Faktum är att banken gick omkull på grund av en direkt intervention från staten som begärde den likviderad. Så ditt ursprungliga påstående var falskt.

Nu förstår jag för all del vad du menade och jag håller med om att de större sk systemviktiga bankerna med väldigt stor sannolikhet skulle räddas av staten om det skiter sig. Min poäng var att man ska vara försiktig med absoluta uttalanden.
Jag hade kunnat lägga till "förutom nichebanker där man inte bedömer att en konkurs ger några allvarliga spridningseffekter", Men jag har ingen ambition att skriva så att det aldrig kan komma in någon "ackchyually "-typ och invända.

I det här fallet så var ju dessutom invändningen fel och först efter redigering och googling fick ni rätt på det.
 
  • Gilla
4774 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.