N nybyggarn3 skrev:
Är kanske inte som bankkund de saknar förtroende för dig, utan som husbyggare.
Huset är ju byggt till 1/3 redan
H hempularen skrev:
Lite så tänkte jag också när jag läste tråden först. Men en belåning på mindre än 40% av beräknat slutvärde, med en låntagare med 1 milj i årsinkomst. Det är en noll risk

Det enda jag kan se som risk här är om det finns tveksamheter om byggbudgeten. Antag att TS bedömer 5 milj som total byggkostnad. Men banken är rädd att det blir 8 - 9 milj. Den nivån av glädjekalkyler förekommer ju, rätt ofta om man tittar på "husdrömmar". Så en fråga är väl hur väl underbyggd produktionskostnadskalkylen är.
hittills håller jag budgeten och 1/3 är utfört
 
H hempularen skrev:
Lite så tänkte jag också när jag läste tråden först. Men en belåning på mindre än 40% av beräknat slutvärde, med en låntagare med 1 milj i årsinkomst. Det är en noll risk

Det enda jag kan se som risk här är om det finns tveksamheter om byggbudgeten. Antag att TS bedömer 5 milj som total byggkostnad. Men banken är rädd att det blir 8 - 9 milj. Den nivån av glädjekalkyler förekommer ju, rätt ofta om man tittar på "husdrömmar". Så en fråga är väl hur väl underbyggd produktionskostnadskalkylen är.
De ser såklart detta som ett högriskprojekt och det är väl därför de säger nej. För att det handlar om pengar och de är noll procent intresserade av att "hjälpa" (=ta affärsmässigt för stor risk ) för sin kund sen 30 år.
Det är ju där trådskaparens misstag ligger. Han trodde banken och han va kompisar men i själva verket är hans lojalitet ingenting värd så fort det handlar om att banken ska ta en risk eller kostnad utöver det vanliga.

Lär ju vara en rätt stor skillnad i risk mellan att investera i ett bygge från typ Myresjöhus och nån som bygger själv. Säkert minst fem gånger så vanligt att det aldrig blir klart.

Och sen är det ju att huset är typ ingenting värt förrän det är färdigt. Låt säga att huset blir 70% klart och sen löser banken in det. Kan ju bli så kostsamt att slutföra (om det är mycket brister) att bankens säkerhet i praktiken istället är en kostnad för rivning och att egentligen bara tomten har något värde.

Jag tycker banken skulle låna ut pengarna i det här fallet i alla fall. Det är ju uppenbart inte något Lyxfällan-fall utan en seriös människa.
 
  • Gilla
  • Haha
Patmark och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
De ser såklart detta som ett högriskprojekt och det är väl därför de säger nej. För att det handlar om pengar och de är noll procent intresserade av att "hjälpa" (=ta affärsmässigt för stor risk ) för sin kund sen 30 år.
Det är ju där trådskaparens misstag ligger. Han trodde banken och han va kompisar men i själva verket är hans lojalitet ingenting värd så fort det handlar om att banken ska ta en risk eller kostnad utöver det vanliga.

Lär ju vara en rätt stor skillnad i risk mellan att investera i ett bygge från typ Myresjöhus och nån som bygger själv. Säkert minst fem gånger så vanligt att det aldrig blir klart.

Och sen är det ju att huset är typ ingenting värt förrän det är färdigt. Låt säga att huset blir 70% klart och sen löser banken in det. Kan ju bli så kostsamt att slutföra (om det är mycket brister) att bankens säkerhet i praktiken istället är en kostnad för rivning och att egentligen bara tomten har något värde.

Jag tycker banken skulle låna ut pengarna i det här fallet i alla fall. Det är ju uppenbart inte något Lyxfällan-fall utan en seriös människa.
Jag bygger inte själv utan har erfarna stenhus byggare,
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
R riek skrev:
Jag bygger inte själv utan har erfarna stenhus byggare,
Du är inte byggherre utan köper nyckelfärdigt och någon annan är byggherre?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du är inte byggherre utan köper nyckelfärdigt och någon annan är byggherre?
delad entreprenad, så visst är jag byggherre
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
MultiMan
Utan att gå in på detaljer om mitt fall så har SHB blivit helt osmidiga och saker som var möjliga för 10 år sedan är numera omöjliga. Kund sedan mer än 25 år med fläckfritt förflutet kvittade helt, kalla handen direkt. T o m samma handläggare i 20 år, hade ingen betydelse. Jag fick ju lösa det på annat håll, fast till högre ränta, vilket är tråkigt. Som jag ser det efter denna incidenten så vill inte Handelsbanken ha mig som kund längre.
 
  • Gilla
YTONGlimmaren
  • Laddar…
Jag bytte från SHB til SEB för 10 år sedan när jag köpte lägenhet. De ville inte ge mig bra ränta. Trist då jag vid tidpunkten varit kund hos dem i över 30 år
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
R riek skrev:
delad entreprenad, så visst är jag byggherre
Ja men då står jag fast vid det jag skrev
 
  • Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du trodde banken skulle bry sig om er relation? Svenska banker, skulle bry sig om kunden?
Jag är ledsen att säga det men du var naiv.

Banken bryr sig om pengar - that's it. De skiter fullständigt i dina 30 år.
Men de är jävligt bra på att försöka få till den här "relationskänslan" för att få lojala kunder som samlar allt hos dem.

Men i själva verket bryr de sig inte ett skit.

Det handlar alltså om företag som skulle hellre göra barnfamiljer hemlösa än att göra 5% mindre vinst på ett lån. Mindre VINST på ett lån.
För min del skulle jag inte vara aktieägare i en bank som prioriterar någon slags bisarr kundrelation, framför sakligt bedömning av kreditrisk.

Den banken som låter godtycket styra kommer vara i konkurs på sikt.
 
  • Gilla
  • Haha
YTONGlimmaren och 7 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
För min del skulle jag inte vara aktieägare i en bank som prioriterar någon slags bisarr kundrelation, framför sakligt bedömning av kreditrisk.

Den banken som låter godtycket styra kommer vara i konkurs på sikt.
Att värdera att man betalat sina räkningar i tid i trettio år är väl inte godtycke?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 14 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Utan att gå in på detaljer om mitt fall så har SHB blivit helt osmidiga och saker som var möjliga för 10 år sedan är numera omöjliga. Kund sedan mer än 25 år med fläckfritt förflutet kvittade helt, kalla handen direkt. T o m samma handläggare i 20 år, hade ingen betydelse. Jag fick ju lösa det på annat håll, fast till högre ränta, vilket är tråkigt. Som jag ser det efter denna incidenten så vill inte Handelsbanken ha mig som kund längre.
Nej, men om du kräver att dom skall ta för hög risk och dom backar på det gör ju SHB helt rätt.

Det är bättre för dom att ta mindre risk, åka dit på mindre kreditförluster, och hålla lägre ränta till andra kunder.

Det finns ju de som har som nisch att ta högre risk. Och det var ju dit du vände dig.
Finns inget som säger att SHB måste ha den tjänsten i sitt sortiment.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
R riek skrev:
Att värdera att man betalat sina räkningar i tid i trettio år är väl inte godtycke?
Det kan ingå i en riksbedömning, men det har exakt inget att göra med var du haft ditt bankkonto.

Den informationen får dom via en kreditupplysning. Här försöker du göra kopplingar som inte finns.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Nej, men om du kräver att dom skall ta för hög risk
Jag tror TS menar att man bör ta hänsyn till hur en person agerat under trettio år när man gör bedömningen om hur man tror denne kommer att agera i framtiden.

En person som jag har gjort massvis med problemfria affärer med under många år litar jag på, på ett helt annat sätt än en helt ny okänd avtalspart.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 14 till
  • Laddar…
Blir lika förvånad varje gång jag hör någon bli besviken för att deras långa tid som kund inte ger dem förmåner. Eller verkligen tror att de har en personlig rådgivare på banken.

En bank är ett företag som vilket som helst, deras mål är att tjäna pengar och din rådgivare är lika lite rådgivare som vilken bilhandlare som helst. De är säljare vars uppgift är att sälja deras tjänster så absolut dyrt som möjligt och med så liten risk som möjligt.

Den enda gången man kan få en hyfsad bra deal hos en bank är när din affär är en väldigt säker historia för banken. Allt annat kommer banken utnyttja för att försämra dina villkor.
 
  • Gilla
mvh och 10 till
  • Laddar…
R riek skrev:
Att värdera att man betalat sina räkningar i tid i trettio år är väl inte godtycke?
har du eget eller är anställd och hur stora räkningar allt sånt spelar roll
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.