MathiasS MathiasS skrev:
Jag tror det är samma människor som köper larm och kines-övervakad elektronik. Eller som inte gör det.
Kul debatt, men är det inte intressant att se slutsatsen om dum TV ?

En annan tråd skulle kunna behandla Kines (och USA) övervakade hem.

Den sk cloudbaserade tekniken är också beroende på internet och servrar på andra sidan jorden. Dessa servrar kan gå ner eller företaget slutar support eller går i konkurs. Men det är delvis en anan debatt.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
metramo metramo skrev:
Kul debatt, men är det inte intressant att se slutsatsen om dum TV ?

En annan tråd skulle kunna behandla Kines (och USA) övervakade hem.

Den sk cloudbaserade tekniken är också beroende på internet och servrar på andra sidan jorden. Dessa servrar kan gå ner eller företaget slutar support eller går i konkurs. Men det är delvis en anan debatt.
Ursäkta sidospåret.

Men jag tror också att ursprungsfrågan är klar. Antingen har man en android-baserad box av vilka det finns många alternativ, ungefär likvärdiga. Behöver man vissa ljudformat licensierade så är det en Shield man ska ha och gillar man Apple så tar man en AppleTV........kort sagt.
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tror det är samma människor som köper larm och kines-övervakad elektronik. Eller som inte gör det.
Så är det. Sanningen är att även svenska företag övervakar och rapporterar saker till svenska intressen. Men det anses som okej av majoriteten verkar det som. Tom andra Europeiska länders övervak (inklusive USA) är okej av en majoritet!
 
kisumisu kisumisu skrev:
Sanningen är att även svenska företag övervakar och rapporterar saker till svenska intressen.
Exakt vad tänker du på då?
 
  • Haha
Johan Gunverth
  • Laddar…
kisumisu
MathiasS MathiasS skrev:
Exakt vad tänker du på då?
Mest det när det att vi alla mer eller mindre övervakade inte minst av arbetsgivare. Men även nätoperatörer. Visst kanske det behövs nån slags övervakning men de stora brottslingarna verkar ändå komma undan.

Den här artikeln kom lite passande idag:
https://hbwebben.se/overtornea-kommun-vill-bara-ha-glada-manniskor/

Tråden har blivit riktigt utanför ämnet nu.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Mest det när det att vi alla mer eller mindre övervakade inte minst av arbetsgivare. Men även nätoperatörer. Visst kanske det behövs nån slags övervakning men de stora brottslingarna verkar ändå komma undan.

Den här artikeln kom lite passande idag:
[länk]

Tråden har blivit riktigt utanför ämnet nu.
Ok, men då kan vi kanske vara överens om att någon övervakning av svenska staten inte sker på samma sätt som vi vet att det finns möjlighet till i Kina ej heller några lagar som tvingar svenska företag att låta svenska staten samla in information om medborgarna via deras produkter.

Inte är vi speciellt övervakade av våra arbetsgivare heller, däremot har ju arbetsgivaren ett intresse av att du använder deras egendom på ett sätt som är lämpligt. Håll ditt privatliv till privata prylar så är det problemet löst.

Operatörerna är egentligen de enda som kan samla data åt staten, men efter domstolsbeslut, via sk Lawful intercept-lösningar. Har du hamnat i det läget har du sannolikt gjort något dumt. Generellt samlar annars operatörerna inte speciellt mycket data om dig, däremot fastnar en helt del hos Google och Facebook.
 
kisumisu kisumisu skrev:

Tråden har blivit riktigt utanför ämnet nu.
Du kanske borde byta tillbaka till dum-TV?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, men då kan vi kanske vara överens om att någon övervakning av svenska staten inte sker på samma sätt som vi vet att det finns möjlighet till i Kina ej heller några lagar som tvingar svenska företag att låta svenska staten samla in information om medborgarna via deras produkter.

Inte är vi speciellt övervakade av våra arbetsgivare heller, däremot har ju arbetsgivaren ett intresse av att du använder deras egendom på ett sätt som är lämpligt. Håll ditt privatliv till privata prylar så är det problemet löst.

Operatörerna är egentligen de enda som kan samla data åt staten, men efter domstolsbeslut, via sk Lawful intercept-lösningar. Har du hamnat i det läget har du sannolikt gjort något dumt. Generellt samlar annars operatörerna inte speciellt mycket data om dig, däremot fastnar en helt del hos Google och Facebook.
Nja, har du hängt med i lagstiftningen nyligen, och de lagförslag som troligen kommer att genomföras inom en nära framtid? I princip ger det staten rätt att avlyssna vem som helst, även utan brottsmisstanka, och man pratar även om sådant som avlyssning med spionprogram på medborgarnas enheter.

"Domstolen" som avgör om man får avlyssna är dessutom en skendomstol. Två anledningar:

1. Den godkänner allt. Det är i princip aldrig avslag.

2. Den som ska avlyssnas får inte möjlighet att försvara sig. Vilket sorts domstol har man inte möjlighet att föra sin talan i?
 
  • Älska
kisumisu
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Nja, har du hängt med i lagstiftningen nyligen, och de lagförslag som troligen kommer att genomföras inom en nära framtid? I princip ger det staten rätt att avlyssna vem som helst, även utan brottsmisstanka, och man pratar även om sådant som avlyssning med spionprogram på medborgarnas enheter.

"Domstolen" som avgör om man får avlyssna är dessutom en skendomstol. Två anledningar:

1. Den godkänner allt. Det är i princip aldrig avslag.

2. Den som ska avlyssnas får inte möjlighet att försvara sig. Vilket sorts domstol har man inte möjlighet att föra sin talan i?
Japp, jag misstänkte att någon skulle invända mot det när jag skrev inlägget, men nu pratade vi om hur det fungerar i sverige fram till nu, inte hur det eventuellt kommer fungera i framtiden - starta en ny tråd för att diskutera det!
 
MathiasS MathiasS skrev:
Japp, jag misstänkte att någon skulle invända mot det när jag skrev inlägget, men nu pratade vi om hur det fungerar i sverige fram till nu, inte hur det eventuellt kommer fungera i framtiden - starta en ny tråd för att diskutera det!
Redan nu har vi mer övervakning i Sverige än vad man hade som mest i DDR.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Nja, har du hängt med i lagstiftningen nyligen, och de lagförslag som troligen kommer att genomföras inom en nära framtid? I princip ger det staten rätt att avlyssna vem som helst, även utan brottsmisstanka, och man pratar även om sådant som avlyssning med spionprogram på medborgarnas enheter.

"Domstolen" som avgör om man får avlyssna är dessutom en skendomstol. Två anledningar:

1. Den godkänner allt. Det är i princip aldrig avslag.

2. Den som ska avlyssnas får inte möjlighet att försvara sig. Vilket sorts domstol har man inte möjlighet att föra sin talan i?
#2: det vore väl extremt kontraproduktivt om den som ska avlyssnas skulle få reda på det i förväg? 😅
 
T Troberg skrev:
Redan nu har vi mer övervakning i Sverige än vad man hade som mest i DDR.
Fånig jämförelse. Det låter som att det är dags för dig att gå offgrid och flytta ut i skogen.
 
T Troberg skrev:
Redan nu har vi mer övervakning i Sverige än vad man hade som mest i DDR.
Det där var väl kanske att ta i?
 
V videopac skrev:
#2: det vore väl extremt kontraproduktivt om den som ska avlyssnas skulle få reda på det i förväg? 😅
Å andra sidan, att låta "praktiskt" gå före "rätt" är inte ett bra tecken om man letar efter demokratier.

H hempularen skrev:
Det där var väl kanske att ta i?
Nope. Vi samlar idag mer data om medborgarna än vad DDR gjorde. De skulle säker ha velat samla så mycket, men tekniken fanns inte då.
 
T Troberg skrev:
Vi samlar idag mer data om medborgarna än vad DDR gjorde.
Rent tekniskt stämmer det säkert men för mig är inte detta synonymt med övervakning. Övervakning handlar för mig mer än om datainsamling. Även syftet med, och agerandet på grund av, det insamlande datat spelar in i om det ska ses som övervakning.

Att ett kreditkortsföretag samlar in mina köp för att kunna fakturera mig är för mig inte övervakning så länge de håller sig till nödvändiga åtgärder, det vill säga fakturering.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.