Kamin med öppen lucka kopplad till stor 550W fläkt via flexibel slang i ett trärums hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dopat min KEDDDY till storverk. Jag har förbättrat min kamin i flera steg, nu tog jag i så jag kräktes när jag gick från en 50W fläkt till en 550W fläkt. Ja den gör nytta! Buggar? Man snubblar lätt i mörkret och den låter.
 
Hoppsan, jag ska bli med sambo! Har några frågor. Efter 14 år ensamboende i mitt hus och 9 års hängande här i denna fantastiska grupp så ska jag bli med sambo+en 15åring+1katt. Det ska bli kul säger dom ;-)
1. Behövs samboavtal?
2. Ringa försäkringsbolaget och höja lösöret?
3. Blir vi sambeskattade, och vad innebär det isf?

Tack på förhand.
/W
 
  • Gilla
April Skies och 3 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hoppsan, jag ska bli med sambo! Har några frågor. Efter 14 år ensamboende i mitt hus och 9 års hängande här i denna fantastiska grupp så ska jag bli med sambo+en 15åring+1katt. Det ska bli kul säger dom ;-)
1. Behövs samboavtal?
2. Ringa försäkringsbolaget och höja lösöret?
3. Blir vi sambeskattade, och vad innebär det isf?

Tack på förhand.
/W
Samboavtal behövs inte om du köpt huset innan ni träffats vilket så verkar vara. Däremot lösöre typ möbler som köps när ni bor ihop ska delas vid ev separation.

Jag vet inte hur mycket lösöre som ingår i försäkringen nu, men ofta är det rätt mycket och kanske inte spelar någon roll? Däremot beroende på försäkringsbolag så behöver du ev lägga till dem på hemförsäkringen. Trygg Hansa tar betalt efter hur många som bor i huset, medans Folksam täcker alla som bor i samma.

Beskattning har jag ingen koll på, men det tror jag inte. Jag äger mitt hus själv och min fru (sambo innan) har aldrig skattat något för att vi bor i hus vad jag vet.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Sambeskattning togs väl bort på 70-talet? I alla fall är min man och jag gifta, och har köpt och sålt bostadsrätter tillsammans. Helt egna deklarationer och belopp. Och allt annat äger/tjänar vi separat - och Skatteverket håller med.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Men om någon av er skulle ha bidrag av något slag påverkas dessa av att ni blir sambo. Ni får nu ett ansvar att försörja varandra.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Sambeskattning togs väl bort på 70-talet? I alla fall är min man och jag gifta, och har köpt och sålt bostadsrätter tillsammans. Helt egna deklarationer och belopp. Och allt annat äger/tjänar vi separat - och Skatteverket håller med.
Jag läste på min deklaration 2005isch att jag sambeskattades med barnens mor då. Det är det enda jag vet om sambeskattning..... dvs inget alls.
 
B
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag läste på min deklaration 2005isch att jag sambeskattades med barnens mor då. Det är det enda jag vet om sambeskattning..... dvs inget alls.
Möjligtvis var det en räntedelning, eller fastighetsskatt/avgift (om ni ägde tillsammans). I alla fall är det väl de två posterna som nuförtiden är möjliga att påverka med samboskap. Men fortsätter du att äga, så blir det ju kungen skillnad alls skattemässigt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag läste på min deklaration 2005isch att jag sambeskattades med barnens mor då. Det är det enda jag vet om sambeskattning..... dvs inget alls.
Ja, då var den kvar på förmögenheter men inte på inkomst av tjänst. Nu är båda borta.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Samboavtal är inget som ni *måste* ha, men jag skulle ändå rekommendera er att göra det.
Precis som med de flesta avtal så är det ju mycket enklare att skriva avtal som alla parter blir nöjda med om man gör det medan parterna är välvilligt inställda till varandra.
Om inte annat så kan det vara ett utmärkt tillfälle att prata om hur ni ser på olika saker.

Lösöret är generellt kring 1-1.5Msek även om det givetvis varierar mellan försäkringsbolagen.
Notera dock att det sedan matchas mot försäkringsvärdet, inte vad ni anser något vara värt. Exempelvis så finns det schabloner som används vid totalskada som berättar hur mycket man får i ersättning för ett vardagsrum etc.
Så om det inte är någon konstsamlare som flyttar in så är det inget att oroa sig över. Däremot så ska ni ju se till att alla personer är med i hemförsäkringen. Så ett samtal till försäkringsbolaget krävs oavsett!

Sambeskattning slipper ni som sagt.
Om ni tecknar om eventuella bolån så att båda parter står med på dem går det till viss del att fördela räntekostnaderna mellan er, men det är nog allt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
46187608_10217633636891647_2837132800191102976_n.jpg55624266_10218689530488327_8218281549934624768_n.jpg55910140_10218696616705478_2114870140255338496_n.jpg56368686_10218712410620316_2804837270350200832_n.jpg56549535_10218739865546672_3806074312612380672_n.jpg
56255493_10218739868306741_3185026710240231424_n.jpg
Några bilder jag hittade på stenläggningen.
 
  • Gilla
Senior och 6 till
  • Laddar…
Nymålad grind i trä behandlad med kinaolja och tjära, skimrande i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymålade trägrindar vid en skogsväg behandlade med kinaolja och tjära i solljus och skugga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybehandlade grindar av trä med kinaolja och tjära, stängda framför en skogstomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag målade jag på grindarna med en blandning av kinaolja och tjära. 4 timmar i sol å blåst, men det var det värt.
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Dags att fylla på här? ;)

//AA
 
  • Gilla
elmontören
  • Laddar…
Håller på och bygger en trapp.
Börjar med att leta upp en konisk lång sten till plint. Gammal lastbil med kran, sten, stuga i bakgrunden, grönska, grusväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två träplankor stödjer en fallfärdig byggnads struktur åt sidan, med grönska och grusväg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trave av ohövlat trä ligger oorganiserat på en improviserad arbetsbänk utomhus vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygsbänk med träplatta och gallermönstrad yta, textlapp: "INGEN HL PÅ MITTEN AV BÄNKEN".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkonstruktion, klämmor, vinkelhake, utomhus, byggprojekt, reparationsarbete, verktyg, grusig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Otydligt, suddigt foto av verktyg och arbetsbänkar i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trä och metallplattor staplade på en släpvagn i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsgaller staplade på träplatta, inomhusmiljö, byggnadsmaterial, renovering eller konstruktion, plast och kartong i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trappstegsramarna är på väg till galv och gallren är justerade kallgalvade och silvermålade.
 
  • Gilla
Keiller och 10 till
  • Laddar…
Du måste berätta mer om fordonet på första bilden! Bygge baserat på en gammal bubbla?
 
  • Gilla
  • Älska
Cornefelt och 7 till
  • Laddar…
Eller en original nasse flakmoppe??

//AA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.