M maria01 skrev:
så inte förbjudet
Det här är ett konsumentforum. Tråden handlar uttryckligen om privatpersoners uppfarter och vad man kan göra på dom. Alltså känns det inte relevant vad som är tillåtet inom lantbruket. Ungefär som att hävda att det inte är förbjudet att köra mot rött då utryckningsfordon får göra det under tjänsteutövning.
 
  • Gilla
Carpetos och 5 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jättedåligt förslag. Det finns en anledning till att glyfosat förbjudits.
Så länge medlet ger effekt så är jag nöjd. Skulle det skada andra växter i närheten, alternativt djur, så går de tyvärr i andra hand för det här problemet.
 
  • Gilla
JohnPaul2 och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Får användas i lantbruket ja. Med de restriktioner och förhållningsregler som finns. Och bara till och med december i år sist jag fick information. Men som privatperson i trädgården? Nej.
Användningen av glyfosat har diskuterats länge inom EU. 2017 beslutade EU-kommissionen att glyfosat får användas i ytterligare fem år, till och med 2022. Detta godkännande blev förlängt till december 2023 i avvaktan på att en pågående utvärdering.

Efsa publicerade sitt utlåtande i juli 2023. Slutsatsen är att utvärderingen av effekterna av glyfosat på hälsan för människor, djur och miljön inte identifierade några kritiska problemområden. Det tyder på att det finns användningar av glyfosat som inte innebär några säkerhetsproblem.

Några dataluckor rapporterades och några bedömningar kunde inte slutföras. Det gällde bland annat att bedöma eventuella risker med resthalter i en gröda som odlas efter en gröda som sprutats med glyfosat. Men enligt Efsas bedömning förväntas inga hälsoeffekter från denna typ av exponering. Dessa slutsatser är något som EU-kommissionen och medlemsstaterna får väga in i nästa steg i processen för förnyat godkännande.
Detta beslut kommer troligen under hösten.

Märk väl att glyfosfat inte är förbjudet i Svergie för privatpersoner men pga ett förbud av att använda det på vissa platser lett till att ingen tillverkare sök tillstånd att sälja glyfosfat till privatpersoner pga av att marknaden är för liten.

Dvs inte förbjudet, bara ingen som säljer det.
 
  • Gilla
Troberg och 3 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Det här är ett konsumentforum. Tråden handlar uttryckligen om privatpersoners uppfarter och vad man kan göra på dom. Alltså känns det inte relevant vad som är tillåtet inom lantbruket. Ungefär som att hävda att det inte är förbjudet att köra mot rött då utryckningsfordon får göra det under tjänsteutövning.
Så vitt jag förstår så är det lika olagligt att använda glyfosfat som det är att använda andra ej godkända kemikalier som biocid (eller växtskyddsmedel som är den korrekta klassificeringen). tex. vägsalt och vanlig hushållsätika. Skillnaden är att även anskaffningen av glyfosfat kan vara olaglig beroende på hur du fått tag på den.
 
Redigerat:
A Alexn72 skrev:
Nog för att de finns användningsområde där det är motiverat att använda just glyfosat.
Men just på en "död" uppfart så är det ett säkert recept på att de inte bryts ner som de är tänkt och förstör mer än de ska.
Har du någon källa för detta påstående?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jaha, men även om det du säger stämmer, vilket det inte gör, så känns det ju dumt att lyssna på dig eftersom du upprepade gånger har uppvisat en närmast häpnadsväckande förmåga att bara tänka på dig själv.
Menar du att glyfosfat inte används i mängder eller vad är det som inte stämmer?
Glyfosat är det växtskyddsmedel som används i störst mängd i Sverige. 600-700 ton per år.
 
  • Gilla
Marcus-AA och 3 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Tagga ner och återkom med var jag skrivit något om att alla ska ha en brunn. Jag har aldrig skrivit något om en brunn.
En skärmdump från ett forum där användare diskuterar vattenhantering och dagvattenbrunnars effektivitet vid stora regnmängder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skall du nu påstå att du skall infiltrera vatten utan att först samla upp det?
 
elpaco elpaco skrev:
[bild]
Skall du nu påstå att du skall infiltrera vatten utan att först samla upp det?
Gör inte en hård yta utan låt vattnet rinna ner i gruset?

Som sagt, vi har långt mer än 20 kvadrat grusad gårdsplan. Vattnet sköter sig självt alldeles utmärkt och det enda vi gör för att hålla ogräs borta är att köra med gårdsharv ett par gånger om året.
 
tensiden tensiden skrev:
Gör inte en hård yta utan låt vattnet rinna ner i gruset?

Som sagt, vi har långt mer än 20 kvadrat grusad gårdsplan. Vattnet sköter sig självt alldeles utmärkt och det enda vi gör för att hålla ogräs borta är att köra med gårdsharv ett par gånger om året.
Som sagt - det var mitt tips till TS. Som du gnällde på för att det leder ut lite vatten på gatan av obetydlig mängd.
 
elpaco elpaco skrev:
Som sagt - det var mitt tips till TS. Som du gnällde på för att det leder ut lite vatten på gatan av obetydlig mängd.
Jag gnällde inte, jag föreslog en annan lösning. Det var du som började med personangrepp.

Dessutom, TS har betydligt mer än 20 kvadrat vad jag kan se på bilden i första inlägget. Så om det var ett förslag för TS är det möjligt att det rör sig mer än "lite vatten av obetydlig mängd" om TS skulle implementera ditt förslag.

Var konstruktiv istället. Vad är det som är negativt med mitt förslag? Tiden att kratta gruset? För oss läggs det mindre tid över en hel säsong att kratta gruset än att klippa en av grässmattorna EN gång. Tiden att iordningsställa ytan från nuvarande skick? Det måste ändå göras, så ingen skillnad där.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Vägsalt fungerar bra. Man måste fylla på några gånger per år bara.
Inte använda salt mot ogräs... det tas upp i marken och kan skada annan växtlighet. Även maskar o andra viktiga kryp l insekter kan ta skada.
 
S Skogsrebellen skrev:
Inte använda salt mot ogräs... det tas upp i marken och kan skada annan växtlighet. Även maskar o andra viktiga kryp l insekter kan ta skada.
Bra poäng, men hos mig är det ingen fara utifrån att jag bor alldeles vid västerhavet och dagvattnet rinner rakt ut i detta,
 
 
tensiden tensiden skrev:
Jag gnällde inte, jag föreslog en annan lösning. Det var du som började med personangrepp.

Dessutom, TS har betydligt mer än 20 kvadrat vad jag kan se på bilden i första inlägget. Så om det var ett förslag för TS är det möjligt att det rör sig mer än "lite vatten av obetydlig mängd" om TS skulle implementera ditt förslag.

Var konstruktiv istället. Vad är det som är negativt med mitt förslag? Tiden att kratta gruset? För oss läggs det mindre tid över en hel säsong att kratta gruset än att klippa en av grässmattorna EN gång. Tiden att iordningsställa ytan från nuvarande skick? Det måste ändå göras, så ingen skillnad där.
Min lösning är bra. Och extremt konstruktiv. Din kommentar om infiltrering av vatten från uppfarten är skitnödig. Nöj dig med det.
 
elpaco elpaco skrev:
Min lösning är bra. Och extremt konstruktiv. Din kommentar om infiltrering av vatten från uppfarten är skitnödig. Nöj dig med det.
Konstruktiv ja. Bra, kan diskuteras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.