G gunsven skrev:
Kul med lite bild även på utsidan av huset 👍 Gjorde ni någon förstärkning av bjälklaget under er renovering?
I badrummet och köket riktas golvet upp och då blir bjälklaget även lite förstärkt (se bilder ovan). Övriga golv kommer vi nog inte att röra ända ner till bjälklaget. Det blir rätt stabilt bara man får på något redigare än plastmatta på det gamla brädgolvet, för det verkar framförallt vara brädgolvet som sviktar.
 
  • Gilla
gunsven och 1 till
  • Laddar…
Idag kapade hantverkaren det gamla avloppsröret för att kunna koppla in nytt. Det var inte många cm öppet innanför alla avlagringar 🤢 men själva röret ser betydligt stadigare ut än befarat, åtminstone vid snittet. Lite längre ner är det rost på utsidan och jag har trott att det höll på att rosta igenom, men rosten sitter kanske bara på utsidan.

Person håller avskuren rörbit med blockering, bakgrund med rör och skor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett genomskuret rör med kraftig korrosion och avlagringar syns i närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bortsågade biten. Gosigt.

Vägg med rör, blå kork, flagnande vit färg, tecken på rost och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som är kvar. Jag vet inte om han ska ansluta på detta eller om han ska ta upp lite vägg och golv för att kunna ansluta längre ner. Det får jag fråga om imorgon.

Det byts även en bit värmerör och lite vattenledning. Vattenrör i tak, gammalt möter nytt, korrosion, koppling, ojämn isolering, installation, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De 70 år gamla rören till elementen är ”lite” rostiga på sina ställen.

Rörledningar och ventiler i taket, isolerade och oisolerade rör, vitmålad yta, strukturerad vägg, skador runt rörgenomföringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya fina kulventiler där gammal sunkig vattenledning byts ut 🙂 Han har varit noga med att inte såga i rörböjarna där det finns asbest i isoleringen.
 
  • Gilla
boschkenta och 2 till
  • Laddar…
Nu har vi ny isolering närmast ytterväggen, ångbroms mot yttervägg och tak och golvspånskiva på plats.

Hantverkaren avslutade dagen igår med att handla gipsskivor, så även de är ”på plats” dvs åtminstone i rätt rum. Idag är han ledig, men imorgon kommer de antagligen på plats på väggen 🙂

Byggplats interiör med isoleringsmaterial, spånskivor på golv och tätskikt på väggarna. Fönster med utsikt mot grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhusbyggarbetsplats med isolermaterial, träplankor, verktyg, en stege och utsikt genom ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
N
M mrsnhp skrev:
Nu har vi ny isolering närmast ytterväggen, ångbroms mot yttervägg och tak och golvspånskiva på plats.

Hantverkaren avslutade dagen igår med att handla gipsskivor, så även de är ”på plats” dvs åtminstone i rätt rum. Idag är han ledig, men imorgon kommer de antagligen på plats på väggen 🙂

[bild][bild]
Mineralull eller cellulosaisolering?
 
  • Gilla
Ammmi
  • Laddar…
N Nephew skrev:
Mineralull eller cellulosaisolering?
Bra fråga. Jag såg aldrig förpackningen så jag får kolla med hantverkaren imorgon. Vi är inte petiga med att allt ska vara organiska material eftersom huset redan är ett sådant hopkok av allt som funnits mellan 1934 och 1990, men det kan ju vara kul att veta 🙂
 
N
M mrsnhp skrev:
Bra fråga. Jag såg aldrig förpackningen så jag får kolla med hantverkaren imorgon. Vi är inte petiga med att allt ska vara organiska material eftersom huset redan är ett sådant hopkok av allt som funnits mellan 1934 och 1990, men det kan ju vara kul att veta 🙂
Problemet med mineralull är att om det inte är 100% lufttätt så växer svartmögel i ullen eftersom den inte kan buffra fukt. Med cellulosaisolering och semipermeabel fuktspärr undviks detta.
 
  • Gilla
Ammmi och 1 till
  • Laddar…
N Nephew skrev:
Problemet med mineralull är att om det inte är 100% lufttätt så växer svartmögel i ullen eftersom den inte kan buffra fukt. Med cellulosaisolering och semipermeabel fuktspärr undviks detta.
Vilken fukt är det den behöver buffra? Genom golv (mot källare) eller genom yttervägg?
 
N
M mrsnhp skrev:
Vilken fukt är det den behöver buffra? Genom golv (mot källare) eller genom yttervägg?
Ja, all fukt som genereras.
 
Jag skulle inte vara alltför orolig över den här lösningen. Mineralull är ändå ett oorganiskt material, och sitter i TS hus därtill på den varma insidan vilket bör driva ut eventuell fukt. Att täta noggrant runt genomföringar såsom eluttag är ju oavsett bra att göra
 
K Kluffe skrev:
Jag skulle inte vara alltför orolig över den här lösningen. Mineralull är ändå ett oorganiskt material, och sitter i TS hus därtill på den varma insidan vilket bör driva ut eventuell fukt. Att täta noggrant runt genomföringar såsom eluttag är ju oavsett bra att göra
Ja i det här fallet sitter den dessutom bara i golvet. Det blev kanske lite otydligt 🙂 Ytterväggen tilläggsisoleras inte, den får förbli original plankvägg med treetex och snart ett lager gips på insidan.
 
I helgen blev det äntligen av att byta isolering på köldbärarledningarna till bergvärmepumpen. Den gamla isoleringen var genomblöt av kondensvatten och sönderfrusen eftersom köldbäraren blir minusgradig på vintern. På ett ställe hittade vi ett stort hål där isoleringen hade spruckit upp helt.

Vi stängde av bergvärmepumpen och rev bort den gamla isoleringen. Sedan fick avfuktaren gå på max över natten så att rören torkade.

Sen var det bara att krångla på nya rörskålar och tejpa tejpa tejpa. Lite klurigt vid vissa böjar och jag är inte hundra på att det blev helt tätt där, men det kan iallafall inte vara sämre än innan och behöver bara hålla i ett par år tills vi byter bergvärmepump. Då ska vi se till att installatörerna byter isoleringen ordentligt 🙂

Före:
Isolerade rör mot vit vägg, skadat isoleringsskum, teknisk märkning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörsystem under tak med koppar- och järnrör, ventiler, isolering, fästen mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en bränt och smält elektrisk kabel eller sladd mot en vit vägg. Skadad och farlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter:
Isolerade rör och kopparledningar under ett tak, installation för möjlig värme- eller vattenförsörjning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolerade rör, tak, hylla med diverse föremål i ett rum eller förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
39x och 2 till
  • Laddar…
Nu har vi både takskivor (Huntonit) och parkettgolv i köket (2-stav ek klickparkett från Kährs) 😊 Jag var lite nervös för att låta någon annan lägga golvet eftersom vi själva är så oerhört noga när vi lägger golv. Men det ser ut att ha blivit bra 👍

Nu är jag bara nervös för att vi har parkett i köket 😬 Träbänkskiva blir det också. Jag kommer aldrig mer att våga laga mat 🙈

Obyggd lokal med taklampor och byggmaterial, syn genom tilltäppt fönsteröppning, oslipat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Har haft bänkskiva i trä. Numer en i granit.

Vilken skillnad, som du säger, rädd att skada träytan. Med sten bara att ställa plåtar direkt från ugnen, kastruller och stekpannor direkt från spisen varsomhelst på bänkskivan. Kommer aldrig att byta till trä igen.

Men det är bara min åsikt...
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
S Senior skrev:
Har haft bänkskiva i trä. Numer en i granit.

Vilken skillnad, som du säger, rädd att skada träytan. Med sten bara att ställa plåtar direkt från ugnen, kastruller och stekpannor direkt från spisen varsomhelst på bänkskivan. Kommer aldrig att byta till trä igen.

Men det är bara min åsikt...
Vi tittade på både keramisk och sten, men hittade ingen som hade ”rätt” känsla till överkomligt pris. Vi får se. Om det går åt pipan med träet är det ju bara att byta. Synd bara att träskivan inte heller var direkt billig 😬
 
Nu är de flesta underskåpen på plats. Vi får kvista förbi Ikea och köpa fler ben. Vi förstår inte hur säljaren på Ikea har räknat, för även om man inte sätter ben bakkant på de ”mittersta” skåpen så saknas det två ben.

Tydligen ska hantverkaren spackla och måla väggarna efter att skåpen är uppe. Det är väl inte så jag skulle ha gjort, men det finns kanske någon poäng med det som jag inte känner till.

Luckorna levererades idag, så nu har vi ännu fler paket överallt.

Inomhusbyggarbetsplats med tomma svarta skåp, verktyg, och fönster med trädgårdsutsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Madrass inslagen i genomskinlig plast. Lutad mot en vägg. Skyddad för transport eller förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.